HerkenbaarMiscanthus schreef:Scherpzinnig mens, scherpe opmerkingen en scherpe preken.
Ik hoor hem graag (ondanks zijn scherpte)
downloadbaar via maranathakerk.nu
Dat hij scherp de essentie van een tekst neerzet, die soms tegen het vlees in gaat. Hij gebruikt weinig woorden, herhaalt de essentie vaak, waardoor preken van hem goed blijven hangen.MV schreef:Aan mij wordt nogal eens gevraagd wat ik onder scherp versta!Miscanthus schreef:Scherpzinnig mens, scherpe opmerkingen en scherpe preken.
Ik hoor hem graag (ondanks zijn scherpte)
Wat versta jij eronder?
Dit lijkt me een oneigenlijke tegenstelling...Refojongere schreef:Hij is gekomen om goddelozen te rechtvaardigen en om vijanden met Zichzelf te verzoenen, en juist in het Evangelie wordt beleden dat er niets in de mens te vinden is. Daarentegen leren zulke bewegingen vaak dat de mens moet en kan kiezen voor de Heere Jezus."
Waarom.Miscanthus schreef:Dit lijkt me een oneigenlijke tegenstelling...Refojongere schreef:Hij is gekomen om goddelozen te rechtvaardigen en om vijanden met Zichzelf te verzoenen, en juist in het Evangelie wordt beleden dat er niets in de mens te vinden is. Daarentegen leren zulke bewegingen vaak dat de mens moet en kan kiezen voor de Heere Jezus."
ik bedoel met een oneigenlijke tegenstelling is: dingen tegenover elkaar zetten die ook naast elkaar kunnen staan. Ik zal het proberen duidelijk te maken wat ik bedoel:jacob schreef:Waarom.Miscanthus schreef:Dit lijkt me een oneigenlijke tegenstelling...Refojongere schreef:Hij is gekomen om goddelozen te rechtvaardigen en om vijanden met Zichzelf te verzoenen, en juist in het Evangelie wordt beleden dat er niets in de mens te vinden is. Daarentegen leren zulke bewegingen vaak dat de mens moet en kan kiezen voor de Heere Jezus."
volgensmij snap ik het niet... wat heeft dit met de GG te maken?jacob schreef:Waarom.Miscanthus schreef:Dit lijkt me een oneigenlijke tegenstelling...Refojongere schreef:Hij is gekomen om goddelozen te rechtvaardigen en om vijanden met Zichzelf te verzoenen, en juist in het Evangelie wordt beleden dat er niets in de mens te vinden is. Daarentegen leren zulke bewegingen vaak dat de mens moet en kan kiezen voor de Heere Jezus."
Ik heb net het RD gelezen. Ik denk dat de Saambinder wel weer met een reactie zal komen.
Zullen we een kop verzinnen?
Wie de GG verlaat komt vroeg of laat in crisus!
Ik denk dat gedoeld wordt op het feit dat ds. Van der Sluijs afkomstig is uit de Gereformeerde Gemeenten.FlyingEagle schreef:volgensmij snap ik het niet... wat heeft dit met de GG te maken?jacob schreef:Waarom.Miscanthus schreef:Dit lijkt me een oneigenlijke tegenstelling...Refojongere schreef:Hij is gekomen om goddelozen te rechtvaardigen en om vijanden met Zichzelf te verzoenen, en juist in het Evangelie wordt beleden dat er niets in de mens te vinden is. Daarentegen leren zulke bewegingen vaak dat de mens moet en kan kiezen voor de Heere Jezus."
Ik heb net het RD gelezen. Ik denk dat de Saambinder wel weer met een reactie zal komen.
oow aha...als de saambinder op elk artikel of boek van ex-gergemmers moet reageren getuigd dat niet echt van zelfverzekerdheidKlaio schreef:Ik denk dat gedoeld wordt op het feit dat ds. Van der Sluijs afkomstig is uit de Gereformeerde Gemeenten.FlyingEagle schreef:volgensmij snap ik het niet... wat heeft dit met de GG te maken?jacob schreef:Waarom.Miscanthus schreef: Dit lijkt me een oneigenlijke tegenstelling...
Ik begrijp het misschien niet goed, maar wil jij dan ontkennen dat er mensen zijn die Jezus menen aan te kunnen nemen, alsof ze een pakje boter uit de koelkast pakken?Miscanthus schreef:ik bedoel met een oneigenlijke tegenstelling is: dingen tegenover elkaar zetten die ook naast elkaar kunnen staan. Ik zal het proberen duidelijk te maken wat ik bedoel:jacob schreef:Waarom.Miscanthus schreef:Dit lijkt me een oneigenlijke tegenstelling...Refojongere schreef:Hij is gekomen om goddelozen te rechtvaardigen en om vijanden met Zichzelf te verzoenen, en juist in het Evangelie wordt beleden dat er niets in de mens te vinden is. Daarentegen leren zulke bewegingen vaak dat de mens moet en kan kiezen voor de Heere Jezus."
God trekt en de mens gaat.
God werkt het willen en de mens wil.
Uiteindelijk denk ik dat de mens tot een keus, een overgave komt, zoals bijvoorbeeld Erskine een verbond met God gemaakt heeft.
Dat we Jezus Christus als Heere erkennen voor ons leven, dat we ons aan Hem onderwerpen en Hem willen gehoorzamen en toebehoren. Dat wordt volgens mij bedoeld me het openen van de deur waar Jezus op klopt.
Dat heeft niets met een leer der vrije wil te maken, maar God maakt de mens gewillig.
Ik denk dat van der Sluys eerder bedoelt dat het remonstrantisme aan de ene kant en het hypercalvinisme aan de andere kant hun duizenden verslaan en dat daarom de prediking in een crisis verkeert. Dat mag je een open deur vinden, maar het wordt tijd dat de rechte leer (gebaseerd op de 3 sola's van de reformatie) weer onverkort wordt verkondigd. Zowel bij de 'zwaren' als bij de 'lichten', zoals je ze betitelt.Afgewezen schreef:Ik heb ds. Van der Sluys een tijd geleden op de radio gehoord naar aanleiding van zijn boek. Ik vind er weinig vernieuwends bij zitten: de zwaren moeten niet te zwaar zijn en de lichten niet te licht. Daar komt het vaak zo'n beetje op neer.
En dat bedoel ik met die 'open deuren'.