NBV wint NS publieksprijs

Unionist

Bericht door Unionist »

Uit het RD:
L. M. P. Scholten, oud-directeur van de Gereformeerde Bijbelstichting, noemt de keuze van de Nieuwe Bijbelvertaling tot het beste boek van 2005 in de eerste plaats „een blunder” van de mensen die deze keer de nominatie hebben opgesteld.
Wat bedoelt hij hiermee?
memento

Bericht door memento »

Unionist schreef:Uit het RD:
L. M. P. Scholten, oud-directeur van de Gereformeerde Bijbelstichting, noemt de keuze van de Nieuwe Bijbelvertaling tot het beste boek van 2005 in de eerste plaats „een blunder” van de mensen die deze keer de nominatie hebben opgesteld.
Wat bedoelt hij hiermee?
Dat betekend:
1. Dat Scholten niet goed leest. De NBV was niet genomineerd
2. Dat Scholten het niet leuk vind dat de Bijbel (ook al is het in een vertaling met een paar kleine foutjes) bekend word bij het NS publiek...
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Wat bedoelt hij hiermee?
Misschien dat de 'mensen van de nominatie' de NBV op de nominatie lijst hadden moeten zetten? :wink:
Unionist

Bericht door Unionist »

Dat begrijp ik er eerlijik gezegd ook uit, maar ik kan me dat bij hem niet voorstellen...
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Wat bedoelt hij hiermee?
Ach ja.......komisch hè.....die Scholten toch............
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

memento schreef:
Wat bedoelt hij hiermee?
Dat betekend:
2. Dat Scholten het niet leuk vind dat de Bijbel (ook al is het in een vertaling met een paar kleine foutjes) bekend word bij het NS publiek...
Maar dan valt het wel mee een paar kleine foutjes jammer dat ze die
er dan niet uit hebben gehaald.
Ben ik toch zeker fout voor gelicht.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oude-Waarheid schreef:
memento schreef:
Wat bedoelt hij hiermee?
Dat betekend:
Jij houdt meer van de oude waarheid, wij weten nu beter dus wij gaan voor de nieuwe waarheid.................. :mrgreen:
memento

Bericht door memento »

Breekijzertje schreef:
Oude-Waarheid schreef:
memento schreef:
Wat bedoelt hij hiermee?
Dat betekend:
Jij houdt meer van de oude waarheid, wij weten nu beter dus wij gaan voor de nieuwe waarheid.................. :mrgreen:
Ho ho, alleen de bewoording is anders, de zaken zijn hetzelfde. Het aantal fouten waardoor de inhoud door de vertaling anders word, met wezenlijke dogmatische gevallen, zijn er nog geen 10.

Kortom, de verschillen (inhoudelijk) tussen de SV en de NBV zijn niet groter dan de verschillen tussen de KJV en de SV...
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Breekijzertje schreef:
Oude-Waarheid schreef:
memento schreef:
Wat bedoelt hij hiermee?
Dat betekend:
nieuwe waarheid? en wie zijn wij?
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Gods Woord is niet oud of nieuw (of juist beide), de vertalingen ervan kunnen dat wel zijn.

In die zin kun je ook niet spreken over een 'oude' of 'nieuwe' waarheid. Een nieuwe waarheid bestaat ook niet, want als het nieuw is, dan was het daarvoor een onwaarheid? :shock:
Unionist

Bericht door Unionist »

jakobmarin schreef:Gods Woord is niet oud of nieuw (of juist beide), de vertalingen ervan kunnen dat wel zijn.

In die zin kun je ook niet spreken over een 'oude' of 'nieuwe' waarheid. Een nieuwe waarheid bestaat ook niet, want als het nieuw is, dan was het daarvoor een onwaarheid? :shock:
Een nieuwe waarheid bestaat wel, een oude ook.

David is koning van Israël: dat is een oude waarheid. Nu is Israël een republiek

Bush is president van Amerika. Dat is een nieuwe waarheid, die 50 jaar geleden onzin was.

Volgens mij is de BIjbel een universele waarheid.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Ik vind het geweldig dat anno 2005, waarin de mensen steeds intoleranter worden tav godsdienst ed,
notabene de Bijbel een prijs wint !

wat een aandacht voor Gods woord, ik hoop dat veel mensen nieuwsgierig worden en er één kopen en er dan natuurlijk ook in gaan lezen.
limosa

Bericht door limosa »

Gabrielle schreef:Ik vind het geweldig dat anno 2005, waarin de mensen steeds intoleranter worden tav godsdienst ed,

wat een aandacht voor Gods woord, ik hoop dat veel mensen nieuwsgierig worden en er één kopen en er dan natuurlijk ook in gaan lezen.
Volgens mij is die prijs alleen op de NBV gevallen omdat vele liefhebbers elkaar hebben gestimuleerd om te gaan stemmen.

Nou leuk hoor. Ik denk dat degenen die werkelijk in deze verkiezing geinteresseerd zijn nu alleen maar frustraties hebben opgelopen doordat een stel "fanatiekelingen" die verkiezing in de war stuurt. Ik zie er werkelijk het nut niet van. Degenen die die verkiezing volgen omdat ze in literatuur geinteresseerd zijn gaan echt niet nu naar de winkel om een BIjbel te kopen. Get real! Per saldo levert het alleen negatieve publiciteit op. Erg jammer dat men zo met het Woord van God omgaat.
memento

Bericht door memento »

limosa schreef:
Gabrielle schreef:Ik vind het geweldig dat anno 2005, waarin de mensen steeds intoleranter worden tav godsdienst ed,

Volgens mij is die prijs alleen op de NBV gevallen omdat vele liefhebbers elkaar hebben gestimuleerd om te gaan stemmen.

Nou leuk hoor. Ik denk dat degenen die werkelijk in deze verkiezing geinteresseerd zijn nu alleen maar frustraties hebben opgelopen doordat een stel "fanatiekelingen" die verkiezing in de war stuurt. Ik zie er werkelijk het nut niet van. Degenen die die verkiezing volgen omdat ze in literatuur geinteresseerd zijn gaan echt niet nu naar de winkel om een BIjbel te kopen. Get real! Per saldo levert het alleen negatieve publiciteit op. Erg jammer dat men zo met het Woord van God omgaat.
Well, dat ben ik niet met je eens. De bijbel wordt, ook door vele niet-christenen, gezien als een literair hoogstaand werk. Zeker de NBV is een taalkundig hoogstandje. Bekijk alleen maar Prediker 1, en zie hoe kunstig de taal de inhoud beschrijft. Zie hoe duidelijk de dichtvorm uit de grondtekst naar voren komt. Absoluut een hoogstandje van literatuur...
limosa

Bericht door limosa »

memento schreef:Well, dat ben ik niet met je eens. De bijbel wordt, ook door vele niet-christenen, gezien als een literair hoogstaand werk. Zeker de NBV is een taalkundig hoogstandje. Bekijk alleen maar Prediker 1, en zie hoe kunstig de taal de inhoud beschrijft. Zie hoe duidelijk de dichtvorm uit de grondtekst naar voren komt. Absoluut een hoogstandje van literatuur...
Tja, dat de Bijbel óók literatuur is ben ik wel met je eens. Maar daar had ik geen verkiezing voor nodig. Die verkiezing is bedoeld voor moderne literatuur. Boekverkopers en bibliothecarissen nomineerden zes boeken. Deze worden geselecteerd uit de bestverkochte boeken van de afgelopen 12 maanden (juni 2004 - juni 2005) met als criteria (1) verschenen in de afgelopen achttien maanden en (2) oorspronkelijk in het Nederlands uitgegeven fictie en/of factie. Degenen die daarin geinteresseerd zijn zullen óf al een Bijbel hebben óf daar geen zin in hebben. Ik blijf het jammer vinden dat zo'n verkiezing even door christenen in de war gestuurd wordt. Slechte reclame volgens mij.
Plaats reactie