Floor en de trein op zondag

Unionist

Bericht door Unionist »

memento schreef:
Helaas rijden er nog steeds treinen op zondag.... maar als het nu echt eens nodig is?? bijvoorbeeld als je familielid op sterven ligt? moeilijk..
In een goed functionerende gemeente staan er dan genoeg mensen tot je dienst die wel even je chauffeur willen spelen...

quote]

Daar zeg he me wat...
memento

Bericht door memento »

Unionist schreef:
memento schreef:
Helaas rijden er nog steeds treinen op zondag.... maar als het nu echt eens nodig is?? bijvoorbeeld als je familielid op sterven ligt? moeilijk..
In een goed functionerende gemeente staan er dan genoeg mensen tot je dienst die wel even je chauffeur willen spelen...

quote]

Daar zeg he me wat...
Owja, zorg dat je je vrienden hebt in de wereld, met name in de straat. Een goede buur is altijd wel bereidt om je te helpen als het nodig is.

Maarre, als het goed is zijn er genoeg mensen in de gemeente die voor je klaar staan (met name mensen die al met pensioen zijn, of huisvrouwen). Ik heb er een paar keer beroep op moeten doen (ook op de buren trouwens, zelfs 's ochtends heeeel vroeg), en ze waren allemaal bereid om zonder te klagen te helpen. Enne, als ze dat niet zijn moet je je misschien eens even afvragen of dat niet aan jezelf ligt...
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:

PS> Voor een vliegtuig gaat dat natuurlijk niet op. Maar daarvan zou ik zeggen: De sabbath is gemaakt voor de mens, niet de mens voor de sabbath...
Ik heb niet altijd een gemeentelid die me wel ff op en neer naar Zwolle wil rijden :) Als ik dus een keer geen vervoer heb pak ik de trein.... Als er veel mensen daar voor het eerst het evangelie horen of weinig meer met geloof hebben en daar weer over Gods genade en liefde horen, vind ik het dat wel waard.

Het gaat om de reden waarom je met de trein gaat... en welke alternatieven er zijn. En ik vind niet gaan dan geen alternatief... want het is toegestaan goed te doen.
Gert10

Bericht door Gert10 »

Refo ik ben blij met je reactie! Als we nog even doorrederen kunnen we alle principes wel overboord zetten.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Gert10 schreef:Refo ik ben blij met je reactie! Als we nog even doorrederen kunnen we alle principes wel overboord zetten.
je bent wel erg grenzeloos...... :roll:
Gian

Bericht door Gian »

Gert10 schreef:Refo ik ben blij met je reactie! Als we nog even doorrederen kunnen we alle principes wel overboord zetten.
Wees eens realistisch. We leven in een geseculariseerd land, en als christenen zijn we een minderheid. Volg je eigen principes, dat is denk relevanter als overal met het vingertje omhoog te gaan staan.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
refo

Bericht door refo »

Gian schreef:
Wees eens realistisch. We leven in een geseculariseerd land, en als christenen zijn we een minderheid. Volg je eigen principes, dat is denk relevanter als overal met het vingertje omhoog te gaan staan.

Wat zeg je hier nou eigenlijk?
Principes bestaan niet?
Gian

Bericht door Gian »

refo schreef:
Gian schreef:

Wat zeg je hier nou eigenlijk?
Principes bestaan niet?
Nee, dat zal je er zelf in lezen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gert10

Bericht door Gert10 »

Oké Gian volg jij je eigen principe! In mijn ogen is het heel principieel om geen gebruik te maken van diensten waar mensen op zondag voor aan het werk moeten. Dit is in strijd met het 'heiligen van de sabat'. Christen zijn in de minderheid oké! Helaas! Maar christenen die duidelijk voor hun principes uitkomen worden meer gewaardeerd als hen die hun principes aanpassen naar gelang de situatie. Schaam je er niet voor dat je wil leven naar Gods Woord en laat zo zien waar je staat. Het in de minder-heid zijn moet geen invloed hebben op het dagelijks leven van de christen. Staat er niet 'wel in deze wereld maar niet van deze wereld?'
memento

Bericht door memento »

In mijn ogen is het heel principieel om geen gebruik te maken van diensten waar mensen op zondag voor aan het werk moeten.
Dus:
1. Geen licht aan op zondag, want in de 'elektriciteits-fabriek' werken mensen op zondag.
2. Geen water op zondag, want op de zuiverings-installatie loopt zondag iig wel iemand die kijkt of alles goed blijft gaan.
3. Niet deelnemen aan het verkeer, want de juiste werking van de stoplichten wordt in de gaten gehouden?

Of nog consequenter:
1. Geen enkel product gebruiken waaraan zondag gewerkt wordt. Probleem is dat kleding, gas, water, electriciteit, beleg voor op je boterham, waarschijnlijk allemaal wel een vorm van zondagsarbeid bevatten....

Misschien vind je mn reactie flauw. Ik probeer alleen maar aan te geven dat je stelling niet houdbaar is, en dat je een bepaalde vorm van zondagsarbeid nu eenmaal niet kan weren, já, dat je er zelfs gebruik van wilt maken...
Raike
Contacteer:

Bericht door Raike »

Gert10 schreef:Oké Gian volg jij je eigen principe! In mijn ogen is het heel principieel om geen gebruik te maken van diensten waar mensen op zondag voor aan het werk moeten. Dit is in strijd met het 'heiligen van de sabat'.
De zondag is geen sabbat.
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

memento schreef:
Misschien vind je mn reactie flauw. Ik probeer alleen maar aan te geven dat je stelling niet houdbaar is, en dat je een bepaalde vorm van zondagsarbeid nu eenmaal niet kan weren, já, dat je er zelfs gebruik van wilt maken...
Nou, dr zit nog wel een verschil tussen "koffie drinken, waarvan de bonen op zondag geplukt zijn" dan op zondag met de trein gaan. Daarnaast; als we het helaas niet meer weren kunnen; moeten wij er ons dan maar gewillig en gewoon aan toegeven?
memento

Bericht door memento »

Ar-Jan schreef:
memento schreef:
Nou, dr zit nog wel een verschil tussen "koffie drinken, waarvan de bonen op zondag geplukt zijn" dan op zondag met de trein gaan. Daarnaast; als we het helaas niet meer weren kunnen; moeten wij er ons dan maar gewillig en gewoon aan toegeven?
Well, om even jouw koffie-voorbeeld te nemen. Als je echt consequent bent, zul je alles laten waarmee zondagsarbeid gepaard gaat, tenzij het strikt noodzakelijk is. Toch? Of zou je anders kunnen uitleggen welke scheidslijn je hanteerd?

Waarom de trein niet, en de koffie wel? Beiden is een keuze, en beide is niet strikt noodzakelijk...
pierre27

trein

Bericht door pierre27 »

Ik denk dat in deze een ieder voor zijn eigen gemoed moet kunnen staan, ik heb op dit vlak al zoveel ellende meegemaakt en gezien.
Wil jij naar de kerk en heb je geen vervoer, pak lekker de trein. Het doel is toch goed??Niet te wettisch a.u.b.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Ar-Jan schreef:
memento schreef:
Well, om even jouw koffie-voorbeeld te nemen. Als je echt consequent bent, zul je alles laten waarmee zondagsarbeid gepaard gaat, tenzij het strikt noodzakelijk is. Toch? Of zou je anders kunnen uitleggen welke scheidslijn je hanteerd?

Waarom de trein niet, en de koffie wel? Beiden is een keuze, en beide is niet strikt noodzakelijk...
Inderdaad, en in beide gevallen zijn er mensen op zondag voor aan het werk. Waar ik moeite mee heb is dat het overduidelijk is dat mensen het minder erg vinden als ze mensen niet zien werken. Bus of trein kan niet want dan moet de machinist / chauffeur voor je werken. Gast, water en licht is echter totaal geen probleem. Dat kan praktische oorzaken hebben, maar het heeft denk ik ook te maken met het feit dat je dan geen mensen ziet werken. Maar als je er wat dieper over gaat nadenken is het natuurlijk wel opmerkelijk...

Dan is het nog wat anders wat opvalt. Mag je offervlees eten? Ja zegt Paulus, als je God daarvoor kan danken, als het je geen bezwaard geweten geeft.

Mag je met het OV reizen op zondag? Nee zeggen we, je werkt dan zelf niet, maar je zit wel in een bus/trein die door emsnen die dus werken, bestuurd wordt. Je mag niet gebruik maken van het feit dan anderen zondigen. Maar hoe kon Paulus dan wel het eten van vlees dat aan afgoden geofferd was, goedkeuren? Het eerste en tweede gebod van de wet werden met dat offeren overtreden.... mag je daar dan gebruik van maken door dat vlees vervolgens wel te kopen en te eten?
Plaats reactie