Marnix schreef: Was het dan eigen belang dat David deed dansen in de straten van Jeruzelem? Ging het om wat de mensen lekker vonden, toen de Israelieten de reidans (rondedans) deden?.
Het dansen van David heeft niets te maken met de invulling met de kerkelijke eredienst in de OT als het NT. Ik speel thuis ook weleens gitaar en luister graag naar bands zoals Caedmon's Call, maar dit is totaal anders dan dan ik naar een eredienst.
[/quote]Kan het dan zijn dat die afrikaanse bijeenkomst, waarbij het volgens jou al net zo chaotisch was als in bovenstaande bijbelse voorbeelden, God toch centraal stond? Zeg je niet te makkelijk dat het vast om de mens gaat, omdat het anders gaat dan je zelf gewend bent, met wat meer enthousiasme (opzweperig?). [/quote]
Dat is waarschijnlijk het verschil met je visie op het Schrift en sola scriptura. Je benaderd het vanuit je gevoel maar je fundeert het niet op het Schrift, er staat duidelijk in 1Kor. 14:40 dat God een God van orde is. Ja ik geloof dat er orde heerste in de eerste Nieuw Testamentische gemeentes omdat men het synogoge model terug ziet in de gemeente.
[/quote]En bovenal, verbiedt God gevoel, het uiten van emotie etc? Of wil Hij juist dat je Hem niet alleen liefhebt met heel je verstand, maar ook met heel je hart (gevoel), omdat Hij ook daarin centraal kan staan? Kijk uit dat je niet op basis van eigen cultuur, anderen veroordeelt.[/quote]
Natuurlijk is gevoel en emotie belangrijk, maar het moet wel ondersgeschikt en toetsbaar zijn aan het Schrift. Kom zelf uit een evangelische achtergrond, en heb veel opzweperige onbijbels mensgerichte diensten meegemaakt.
Ik spreek me kritisch uit, maar dat betekent niet dat ik moeite zou hebben om lid te zijn van een gerefomeerde/hervormde geemnte/kerk waar wel een orgel hebben.