refo schreef:Constructies die binnen de wet vallen, mogen gewoon. En als de wetgever vindt dat hij dat niet bedoelde dan wijzigt hij de wet maar.
Bovenstaand is op zich waar, maar in Nederland kennen we ook nog het begrip 'Fraus Legis'.
Met fraus legis wordt bedoeld dat een belastingplichtige een juridische constructie tot stand brengt met geen ander doel dan de belastingheffing te ontgaan. De belastingrechter kan deze constructie negeren en er voor in de plaats zetten wat er eigelijk gebeurd is en zo alsnog de verschuldigde belasting heffen.
Oftewel bij alles wat je doet moet je, je afvragen of het in de geest van de belastingwetgeving> Dus je kan je er niet altijd snel mee afmaken door te zeggen: kijk het past binnen de regels.
refo schreef:Zwart werken en verkopen betekent dat een deel van de opbrengst verzwegen wordt. Dat is heel wat anders dan iets verzinnen om de fiscale gure wind voor jouw bedrijf of vermogen te veranderen in een aanvaardbaar briesje.
Maar bij het aanpassen van de wind moet je nog wel de doelstelling van de wetgever in het oog houden.
refo schreef:Want laten we nou wel wezen: het belastingtarief is al heel snel 42% over wat je verdient. En dat is veel te veel.
Tja als een ieder zijn zwarte geld zou opgeven dan kunnen de belastingtarieven ook naar beneden. Als de 64 mld euro genoemd in het krantenartikel waar is en we gaan uit van een gemiddeld tarief van 33% (voorzichtigheidshalve) dan hebben we het over +/- 21 mld additionele belastingopbrengsten. M.i. kunnen de belastingtarieven dan wel een stuk naar benenden, maar dan moet iedereen wel alles opgeven.
Indien je dat niet doet krijg je een soort van vicieuze cirkel. Belasting is te hoog > dus ik ga zwart werken> minder belastinginkomsten > belasting omhoog > etc. Oftewel de pot verwijt de ketel dat ie zwart is.
Ik zie bij dit laatste even af van het feit of de overheid bij een 100% opgave werkelijk de belastingen zou verlagen. Zie bijv. ook het tijdelijke kwartje van Kok. Maar die discussie gaat meer over het ethisch gehalte van de overheid.