GBS belegt 40e toogdag

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Billy schreef:
overigens volgens onderstaand artikel is er vel eengezindheid op deze dag, over de kerkmuren heen.
Billy, als de eenheid gevonden wordt in het afzetten tegen een ander deel van Christelijk Nederland, dan is zo'n eenheid niet naar de Schrift.

We moeten een zijn in Christus en niet in onze denkbeelden.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

ndonselaar schreef:Wat valt jullie op aan de verschillende lezingen?

Ds. A. Wijnmalen uit Vianen sprak een slotwoord naar aanleiding van de geschiedenis van Filippus en de Moorman uit Handelingen 8:39b: „Want hij reisde zijn weg met blijdschap.”
mij valt op dat de Bijbel wordt gebruikt als een schat aan vondsten waaruit het alleenzaligmakende van de SV kan worden aangetoond en waarmee alle andere valse vertalingen kunnen worden weerlegd.
Ook valt op dat na het woord blijdschap een punt staat en dat het dan ineens stil is. Schijnbaar kunnen onze SV-aanbidders daar niet zo veel mee?
limosa

Bericht door limosa »

Miscanthus schreef:

Ds. A. Wijnmalen uit Vianen sprak een slotwoord naar aanleiding van de geschiedenis van Filippus en de Moorman uit Handelingen 8:39b: „Want hij reisde zijn weg met blijdschap.”
mij valt op dat de Bijbel wordt gebruikt als een schat aan vondsten waaruit het alleenzaligmakende van de SV kan worden aangetoond en waarmee alle andere valse vertalingen kunnen worden weerlegd.
Ook valt op dat na het woord blijdschap een punt staat en dat het dan ineens stil is. Schijnbaar kunnen onze SV-aanbidders daar niet zo veel mee?
Je begint een beetje door te slaan Miscanthus. Een schat aan vondsten om het alleenzaligmakende van de SV aan te tonen? Waar heb je het over? Een punt na het woord blijdschap, dat staat in zo ongeveer alle vertalingen zo. Waarom zouden SV-lezers daar niks mee kunnen?

het lijkt er hier echt op dat je om je heen begint te slaan bij gebrek aan inhoud . . .
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Miscanthus schreef:

Ook valt op dat na het woord blijdschap een punt staat en dat het dan ineens stil is.
Wat wil je met die punt eigenlijk zeggen achter dat vers staat een punt ja zoals achter zoveel verzen een punt staat.
Ben je er geweest dan en weet je wat DS A.J. Wijnmalen erover gezegd heeft??
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

limosa schreef:Je begint een beetje door te slaan Miscanthus. Een schat aan vondsten om het alleenzaligmakende van de SV aan te tonen? Waar heb je het over? Een punt na het woord blijdschap, dat staat in zo ongeveer alle vertalingen zo. Waarom zouden SV-lezers daar niks mee kunnen?

het lijkt er hier echt op dat je om je heen begint te slaan bij gebrek aan inhoud . . .
Het is duidelijk dat de GBS een campagne/hetze voert tegen alle andere vertalingen dan de SV. Dat niet alleen, ze doen dat ook met de geloofsbeleving van anderen. Iedereen moet het ontgelden, alleen het ware volk niet, dat voldoet aan hun omschrijving van het ware. Ik vind dat niet christelijk, lerende leringen die van mensen zijn.
Verder voert de klagerige teneur, de boventoon. Bij iedere lezing wordt iets vermeld, alleen bij het reizen met blijdschap wordt geen nadere verklaring gegeven. Dat is wat mij opvalt en tegelijk zorg baart. Het is namelijk een eenzijdige negatieve benadering die niet meer dan een paar ernstige gezichten oplevert, terwijl het werk en de openbaring van God in Christus mensen verlost en ook blijdschap in God geeft, als het goed is. Als de Geest dan plaats maakt, dan zal zo´n ziel Hem met blijdschap ontvangen zoals een Zacheus.
Toegegeven, het is niet goed, -en vraag jullie bij dezen om vergeving-,maar ik wordt soms een beetje cynisch van deze donkere en sombere mannen die zich door niets laten verheugen (althans, ze laten het niet merken).
limosa

Bericht door limosa »

Ik heb persoonlijk niks met de GBS. Ze hebben zich tot doel gesteld de SV te handhaven. Daarom ben ik geen lid van die club. Als het doel geweest was aan een vertaling te werken die zuiver is en in voor onze tijd gebruikelijke taal opgesteld zou ik direct lid worden. Maar goed, dat is jammer genoeg niet zo.

Wat in de GBS wel te waarderen is, is dat er meerdere kerkverbanden in samenwerken. Dat zie je ook in bijvoorbeeld de stichtingen voor de gehandicaptenzorg wel. Laten we daar blij om zijn. Bij alle verdeeldheid (die ook door velen op dit forum zo verafschuwd wordt) zijn er ook verbanden waarin wel wordt samengewerkt.

Die teksten die op die toogdag dan aan bod komen, tja. Het erop of men door een sleutelgat naar de SV zit te kijken. Dat lijkt me niet het sterkste aspect van het werk van de GBS.
Billy

Bericht door Billy »

Pim schreef:
Billy, als de eenheid gevonden wordt in het afzetten tegen een ander deel van Christelijk Nederland, dan is zo'n eenheid niet naar de Schrift.

dat geld voor alle partijen dan natuurlijk!, tja we zullen het wel nooit kunnen laten om te strijden met en tussen elkander.
Dikke boeken, preken, publicaties, fora.... twas al in de tijd van het NT zo ( die van Paulus, die van Apollos, die van..) en tzal er allemaal blijven tot de jongste dag zullen we maar zeggen.

blijft overeind staan dat door een "scheve verhouding" van posters er in sommige topics word bijgedragen aan polarisatie en karikatuurvorming van de rechtse flank van de ger. gezindte.
Hier kan de forumleiding niets aan doen en is dan ook niets te verwijten maar is wel een feit.

Vandaar mijn reactie deze keer.
limosa

Bericht door limosa »

Miscanthus schreef:
limosa schreef:Je begint een beetje door te slaan Miscanthus. Een schat aan vondsten om het alleenzaligmakende van de SV aan te tonen? Waar heb je het over? Een punt na het woord blijdschap, dat staat in zo ongeveer alle vertalingen zo. Waarom zouden SV-lezers daar niks mee kunnen?

Het is duidelijk dat de GBS een campagne/hetze voert tegen alle andere vertalingen dan de SV. Dat niet alleen, ze doen dat ook met de geloofsbeleving van anderen. Iedereen moet het ontgelden, alleen het ware volk niet, dat voldoet aan hun omschrijving van het ware. Ik vind dat niet christelijk, lerende leringen die van mensen zijn.
Verder voert de klagerige teneur, de boventoon. Bij iedere lezing wordt iets vermeld, alleen bij het reizen met blijdschap wordt geen nadere verklaring gegeven. Dat is wat mij opvalt en tegelijk zorg baart. Het is namelijk een eenzijdige negatieve benadering die niet meer dan een paar ernstige gezichten oplevert, terwijl het werk en de openbaring van God in Christus mensen verlost en ook blijdschap in God geeft, als het goed is. Als de Geest dan plaats maakt, dan zal zo´n ziel Hem met blijdschap ontvangen zoals een Zacheus.
Toegegeven, het is niet goed, -en vraag jullie bij dezen om vergeving-,maar ik wordt soms een beetje cynisch van deze donkere en sombere mannen die zich door niets laten verheugen (althans, ze laten het niet merken).
Kijk, met de manier waarop de GBS spreekt over andere vertalingen ben ik ook niet blij. Zeker de HSV zouden ze anders mee moeten omgaan. Nu lijkt het erop of men die niet wil omdat het een concurrent is. Verder mis ik bij de GBS een stuk begaan zijn met onze jeugd. Hoe moet dat straks nou, over bijv. 20 jaar. Als de taalontwikkeling doorgaat in het huidige tempo moet je echt gestudeerd hebben om de SV te kunnen lezen. Dat baart mij echt zorgen.

Maar we kunnen de GBS daarom maar niet trachten af te branden in een topic als dit. Laten we nou de GBS in haar waarde laten en zien of we in de HSV een volwaardige vervanger krijgen. Dat laatste overigens is nog heel veel werk voor nodig. Ook in de delen die nu gepubliceerd zijn is best nog wel wat te doen.

De GBS is op haar manier bezig met de taak die zij zich gesteld heeft. Dat zij een gemeenschappelijke vijand (die dan grosso modo ook nog bestaat uit mannen die we als broeders zouden moeten zien) definieert om de gelederen gesloten te houden is jammer maar geen reden om die club af te branden. Laten we proberen om ieder in zijn waarde te laten.
MichelTV

Bericht door MichelTV »

Even een vraag tussendoor: heeft de GBS ook een website? Ik heb gezocht, maar niet gevonden...
Unionist

Bericht door Unionist »

MichelTV schreef:Even een vraag tussendoor: heeft de GBS ook een website? Ik heb gezocht, maar niet gevonden...
De GBS bestaat met name uit leden van kerken of delen van kerken die het internet noch actief noch passief willen gebruiken. Dus...
Unionist

Bericht door Unionist »

Billy schreef:
Pim schreef:

dat geld voor alle partijen dan natuurlijk!, tja we zullen het wel nooit kunnen laten om te strijden met en tussen elkander.
Dikke boeken, preken, publicaties, fora.... twas al in de tijd van het NT zo ( die van Paulus, die van Apollos, die van..) en tzal er allemaal blijven tot de jongste dag zullen we maar zeggen.

blijft overeind staan dat door een "scheve verhouding" van posters er in sommige topics word bijgedragen aan polarisatie en karikatuurvorming van de rechtse flank van de ger. gezindte.
Hier kan de forumleiding niets aan doen en is dan ook niets te verwijten maar is wel een feit.

Als iedereen zich alleen om de hoofdzaken van het geloof bezig zou houden, en elkaar in de bijzaken vrij zou laten, dan kan eenheid heel goed samengaan met verschil van mening. De splijtzwammen zitten daar, waar men absolute uitspraken gaat doen over zaken waar de Schrift niet of anders over spreekt. Als men één bekeringsweg gaat voorschrijven, of buitenbijbelse regels gaat opleggen, dan gaat het mis.

Ik neem altijd graag mijzelf als voorbeeld. Ik neem best wel eens een afwijkend standpunt in dan het gros van de ger. gez. Mijn vader is overtuigd SGP'er. Hij leest alleen de SV en is zelfs bestuurslid geweest van de lokale afdeling van de GBS. Toch zit hij morgen gezellig bij ons aan tafel en luistert eerbiedig naar ons lezen uit "Het Boek" en mijn andere politieke keuze is ook geen probleem om geestelijk met elkaar verbonden te zijn. Waarom niet? Omdat we beiden Hem belijden om Wie het gaat. En blijkbaar kunnen we elkaar in de rest geheel vrijlaten. We praten daar wel over, hoor. Maar komen soms met dezelfde argumenten tot andere keuzes. En dat is nog nooit een probleem geweest.
MV

Bericht door MV »

Unionist schreef:
Billy schreef:
Pim schreef:

Als iedereen zich alleen om de hoofdzaken van het geloof bezig zou houden, en elkaar in de bijzaken vrij zou laten, dan kan eenheid heel goed samengaan met verschil van mening. De splijtzwammen zitten daar, waar men absolute uitspraken gaat doen over zaken waar de Schrift niet of anders over spreekt. Als men één bekeringsweg gaat voorschrijven, of buitenbijbelse regels gaat opleggen, dan gaat het mis.

Ik neem altijd graag mijzelf als voorbeeld. Ik neem best wel eens een afwijkend standpunt in dan het gros van de ger. gez. Mijn vader is overtuigd SGP'er. Hij leest alleen de SV en is zelfs bestuurslid geweest van de lokale afdeling van de GBS. Toch zit hij morgen gezellig bij ons aan tafel en luistert eerbiedig naar ons lezen uit "Het Boek" en mijn andere politieke keuze is ook geen probleem om geestelijk met elkaar verbonden te zijn. Waarom niet? Omdat we beiden Hem belijden om Wie het gaat. En blijkbaar kunnen we elkaar in de rest geheel vrijlaten. We praten daar wel over, hoor. Maar komen soms met dezelfde argumenten tot andere keuzes. En dat is nog nooit een probleem geweest.
Gaat het om keuzes maken, of gaat het om een onvoorwaardelijk buigen voor Gods Woord? M.i. kun je geen andere conclusies trekken als je hetzelfde Woord leest!
jacob

Bericht door jacob »

MV schreef:
Unionist schreef:
Billy schreef:
Pim schreef:

Gaat het om keuzes maken, of gaat het om een onvoorwaardelijk buigen voor Gods Woord? M.i. kun je geen andere conclusies trekken als je hetzelfde Woord leest!
??
Unionist

Bericht door Unionist »

Je hebt gelijk, MV:

Jeruzalem 3:21 "Zo zult gij allen SGP stemmen, en geen andere keuze zal de uwe zijn"

2 Laddiceeërs 15:8: "Den Schriften aldus zult gij lezen in den sprake uwer voorgeslacht"

Had ik even overheen gelezen. Ben niet zo tekstvast helaas.
MV

Bericht door MV »

Unionist schreef:Je hebt gelijk, MV:

Jeruzalem 3:21 "Zo zult gij allen SGP stemmen, en geen andere keuze zal de uwe zijn"

2 Laddiceeërs 15:8: "Den Schriften aldus zult gij lezen in den sprake uwer voorgeslacht"

Had ik even overheen gelezen. Ben niet zo tekstvast helaas.
Als je zo om wilt gaan met serieuze onderwerpen??????
Plaats reactie