WWJD
Toch kan het ook positief zijn,
Toen ik op school zat waren ze er heel veel.
Ik hoorde eens een groepje jongens op het plein staan .
Lekker opscheppen zoals een echt jongen betaamt.
Op een gegeven moment vloekte er een jongen en een ander zei: waarom draag jij zo'n armband. Dit vond ik treffend, het antwoord van die jongen heb ik helaas niet meer gehoord. Als jongelui elkaar op die manier durft aan te spreken kan ik het toejuichen. Ik heb zelf ook zo'n bandje aan de muur hangen. Ik had hem eert om maar vond hem erg irritant. Maar als je dan eens las wat er op dat bandje staat, krijg je wel eens een evaluatie moment van: ja dit en dat zou de Heere Jezus niet gedaan hebben en heb ik wel gedaan. Maar ik denk ook niet dat het echt tegen de zonde kan beschermen zonder gebed. Je moet er wel biddend mee omgaan.
Om te zeggen dat het helemaal niet kan helpen wil ik niet zeggen, hoe veel jongelui zetten niet een kruis op hun hand om iets te onthouden of bouwvakkers een maat of een ouder iemand een telefoon nummer op de hand....... Het herrinnerd je ergens aan. Maar.... draag het dan wel biddend.
groetjes vlinder
Toen ik op school zat waren ze er heel veel.
Ik hoorde eens een groepje jongens op het plein staan .
Lekker opscheppen zoals een echt jongen betaamt.
Op een gegeven moment vloekte er een jongen en een ander zei: waarom draag jij zo'n armband. Dit vond ik treffend, het antwoord van die jongen heb ik helaas niet meer gehoord. Als jongelui elkaar op die manier durft aan te spreken kan ik het toejuichen. Ik heb zelf ook zo'n bandje aan de muur hangen. Ik had hem eert om maar vond hem erg irritant. Maar als je dan eens las wat er op dat bandje staat, krijg je wel eens een evaluatie moment van: ja dit en dat zou de Heere Jezus niet gedaan hebben en heb ik wel gedaan. Maar ik denk ook niet dat het echt tegen de zonde kan beschermen zonder gebed. Je moet er wel biddend mee omgaan.
Om te zeggen dat het helemaal niet kan helpen wil ik niet zeggen, hoe veel jongelui zetten niet een kruis op hun hand om iets te onthouden of bouwvakkers een maat of een ouder iemand een telefoon nummer op de hand....... Het herrinnerd je ergens aan. Maar.... draag het dan wel biddend.
groetjes vlinder
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Toch blijf ik sceptisch. Ik vind het eerlijk gezegd erg arm als we een armbandje nodig hebben om ons te herinneren aan de vraag wat Christus in zo'n geval gedaan zou hebben. Ik vind een armbandje dan ook zo goedkoop, zo oppervlakkig.
Ik worstel met de juiste formulering, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel....
Gr.,
Ik worstel met de juiste formulering, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel....
Gr.,
Daarom zei ik ook: BIDDEND!!!!!
Niet bij iedereen werkt het zo dat als ze bidden om bewaring tegen de zonden dat het ook de hele dag een dag zonder zonden is. En ik zie dan geen verkeerd in als je van jezelf weet dat je zwak bent dat je de Heere vraagt om te helpen en als het niet lukt een herinnering om doet......
Niet bij iedereen werkt het zo dat als ze bidden om bewaring tegen de zonden dat het ook de hele dag een dag zonder zonden is. En ik zie dan geen verkeerd in als je van jezelf weet dat je zwak bent dat je de Heere vraagt om te helpen en als het niet lukt een herinnering om doet......
Je moet niet vergeten dat het een trend is onder jongeren om zo'n armbandje te dragen.
Het lijkt me dat als God je stilzet, dat je dan geen bandje meer nodig hebt, maar dat het meer hartewerk wordt.
Als je Jezux niet kent, dan weet je ook niet wat Hij gedaan zou hebben....
Het lijkt me dat als God je stilzet, dat je dan geen bandje meer nodig hebt, maar dat het meer hartewerk wordt.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Natuurlijk word het hartewerk, en ook biddend werk,,,,,,, en misschien leer je dan dat je niet werken kunt....Lizzy schreef:Je moet niet vergeten dat het een trend is onder jongeren om zo'n armbandje te dragen.
Ik snap jullie wel heus wel, ik wil alleen zeggen: bekijk het eens uit de ogen van de jongelui, of bekijk het eens op zijn allerminst positief,misschien durven jongeren elkaar er nu op aan te spreken (zie voorbeeld). natuurlijk heb je zo'n bandje niet nodig als de Heere je helpt, maar je kunt ook bij wijze van spreken bidden of je dat telefoon nummer onthoud, en dan hoef je het niet op je hand te zetten....sorry ik weet dat voorbeeld mank gaat, maar probeer het positief in te zien....
ps.....ik houd zelf ook niet van die bandjes, maar ik heb er nu eenmaal een aantal positieve ervaringen mee dat ik het kan voorstellen dat jongelui die willen dragen (liefs alleen meisjes natuurlijk)
groetjes een tegendraads vlindertje....
Heb je een armbandje nodig om Jezus te volgen? Nee
Mogen jongens geen armband dragen? Ik heb er ook een om, alleen zit er bij mij een klok aan.
Is het een zaak van werkheiligheid? Kan
Volgens mij is het met het voeren van de letters WWJD net als bij het plakken van een visje op de auto: het is een uiterlijk getuigenis van iets wat er binnen in je leeft.
Sommigen doen dat door het dragen van een zwart pak, anderen met een WWJD-armbandje.
Opvallend is dat juist de zwarte pakken niets van de armbandjes moeten hebben, omdat dat maar uiterlijkheden zijn.
Wat ik denk dat jongeren graag iets uitstralen en uitdragen van hun geloof. Daarvoor hebben ze een eigentijdse uiterlijke vorm gezocht. Dat zijn wij in de gereformeerde gezindte alzo niet gewend, wij gaan liever onopvallend door het leven of hullen ons in kleren van ons voorgeslacht. Jongeren hebben moeite met het eerste, en vinden dat je met het laatste voor schut loopt. Zij willen iets laten zien van hun geloof, maar niet op een manier waar ze zelf niet achter staan. Andere jongeren bevragen hun: wat betekent WWJD? Ik heb maar zelden iemand aan een meisje horen vragen: waarom draag jij een rok? En in die gevallen dat ze het vroegen, kregen ze als antwoord: dat moet van a) mijn ouders b)de kerk of c) school. Een armbandje daarentegen is overduidelijk vrije keus. Geen mens moet van zijn ouders een armbandje met WWJD dragen en iedereen weet dat ook.
Dus is het eigenlijk best heel radicaal, zo'n armbandje.
Mogen jongens geen armband dragen? Ik heb er ook een om, alleen zit er bij mij een klok aan.
Volgens mij is het met het voeren van de letters WWJD net als bij het plakken van een visje op de auto: het is een uiterlijk getuigenis van iets wat er binnen in je leeft.
Sommigen doen dat door het dragen van een zwart pak, anderen met een WWJD-armbandje.
Opvallend is dat juist de zwarte pakken niets van de armbandjes moeten hebben, omdat dat maar uiterlijkheden zijn.
Wat ik denk dat jongeren graag iets uitstralen en uitdragen van hun geloof. Daarvoor hebben ze een eigentijdse uiterlijke vorm gezocht. Dat zijn wij in de gereformeerde gezindte alzo niet gewend, wij gaan liever onopvallend door het leven of hullen ons in kleren van ons voorgeslacht. Jongeren hebben moeite met het eerste, en vinden dat je met het laatste voor schut loopt. Zij willen iets laten zien van hun geloof, maar niet op een manier waar ze zelf niet achter staan. Andere jongeren bevragen hun: wat betekent WWJD? Ik heb maar zelden iemand aan een meisje horen vragen: waarom draag jij een rok? En in die gevallen dat ze het vroegen, kregen ze als antwoord: dat moet van a) mijn ouders b)de kerk of c) school. Een armbandje daarentegen is overduidelijk vrije keus. Geen mens moet van zijn ouders een armbandje met WWJD dragen en iedereen weet dat ook.
Dus is het eigenlijk best heel radicaal, zo'n armbandje.
vlinder schreef:Natuurlijk word het hartewerk, en ook biddend werk,,,,,,, en misschien leer je dan dat je niet werken kunt....
Als God je stil zet, dan leer je inderdaad dat je niet werken kunt en wilt, en dat alles genade is. Je vergeet dan denk ik ook niet dat je zondig bent en dat je in alles vraagt: Heere wat wilt Gíj dat ik doen zult. Bang als je bent om God nog meer verdriet aan te doen door je zonden. Maw: dat bandje heb je simpelweg niet nodig als herinnering.... Het is dan een voortdurende worsteling....
Ik hoor gelukkigIk snap jullie wel heus wel, ik wil alleen zeggen: bekijk het eens uit de ogen van de jongelui, of bekijk het eens op zijn allerminst positief,misschien durven jongeren elkaar er nu op aan te spreken (zie voorbeeld).

Maar waarom dan weer het liefst meisjes?? Voor jongens geldt die boodschap dan toch net zo goed?ps.....ik houd zelf ook niet van die bandjes, maar ik heb er nu eenmaal een aantal positieve ervaringen mee dat ik het kan voorstellen dat jongelui die willen dragen (liefs alleen meisjes natuurlijk)

Groetjes,
Eerlijk gezegd zeggen mij dat soort tekens net zo weinig. Je moet je getuigenis zélf uitstralen.Unionist schreef:Heb je een armbandje nodig om Jezus te volgen? Nee
Ik schaar dan ook beide onder één noemer.Sommigen doen dat door het dragen van een zwart pak, anderen met een WWJD-armbandje.
Ai, nu draag ik geen zwart pak (nooit gedaan ook trouwens), en toch moet ik er ook 'niets' van hebben.Opvallend is dat juist de zwarte pakken niets van de armbandjes moeten hebben, omdat dat maar uiterlijkheden zijn.

Ik vind het alleen maar goed als jongeren voor hun overtuiging durven uit te komen. Ik betwijfel alleen de vorm waarin dat gebeurt. Onopvallend door het leven gaan is onjuist. We moeten een lichtend licht en zoutend zout te zijn, en dat doe je niet bepaald als je je terugtrekt. Eerlijk gezegd vind ik het veel gedurfder en gewaagder om de 'confrontatie' met je medemens aan te gaan: op je werk, op school of waar dan ook. Probeer dit allereerst door je levenswandel. Als ik kijk naar mijn leeftijdgenoten, dan is het geloof helemaal niet meer iets om je voor te schamen. Integendeel, het is voor veel mensen juist interessant. Nogmaals: dat doe je niet door in kleren te lopen van het voorgeslacht (hoever ga je dan overigensWat ik denk dat jongeren graag iets uitstralen en uitdragen van hun geloof. Daarvoor hebben ze een eigentijdse uiterlijke vorm gezocht. Dat zijn wij in de gereformeerde gezindte alzo niet gewend, wij gaan liever onopvallend door het leven of hullen ons in kleren van ons voorgeslacht. Jongeren hebben moeite met het eerste, en vinden dat je met het laatste voor schut loopt.

Natuurlijk niet. Dwang is nooit goed. Begin bij de opvoeding zou ik zeggen. Maar laat ook hierin het leidend beginsel zijn: Wat wil God wat ik doen moet. Ook op de manier waarop ik mijn geloof uitdraag. Volgens mij geeft Gods Woord wel de nodige aanwijzingen voor.Zij willen iets laten zien van hun geloof, maar niet op een manier waar ze zelf niet achter staan.
Ik zou me als meisje kapot schamen als ik zo'n antwoord gaf. Dat geeft aan dat je het eigenlijk belachelijk vind, maar dat je er ook niets aan kan doen. Pappie en mammie willen het nu eenmaal. Dat vind ik dus zwak. Het zegt veel over de opvoeding die zo'n persoon heeft gehad.Andere jongeren bevragen hun: wat betekent WWJD? Ik heb maar zelden iemand aan een meisje horen vragen: waarom draag jij een rok? En in die gevallen dat ze het vroegen, kregen ze als antwoord: dat moet van a) mijn ouders b)de kerk of c) school.
Is dat zo? Zo'n armbandje is vaak ook heel trendy. Het geeft je een gevoel ergens bij te horen. Er kan dus ook sprake zijn van groepsdwang....Een armbandje daarentegen is overduidelijk vrije keus. Geen mens moet van zijn ouders een armbandje met WWJD dragen en iedereen weet dat ook.
Nee, ik vind het typisch iets 'grijze muizen-achtigs': meedoen om erbij te horen. Niet bepaald radicaal....Dus is het eigenlijk best heel radicaal, zo'n armbandje.

Gr.,
Inderdaad, als mensen denken dat ze met een zwart pak een getuigenis uitstralen, waarom dan niet met een armbandje?Leonius schreef:Nou, wel als mensen daar op 'voorstaan'.... Dan is het voor mij van hetzelfde laken een pak :mrgreen:Lizzy schreef:Ik vind een zwart pak niet te vergelijken met een armbandje hoor!
Hart. Gr.,
Omdat mijn argumenten tegen het dragen van een armbandje ook gelden voor het dragen van een zwart pak....Hummel schreef:Inderdaad, als mensen denken dat ze met een zwart pak een getuigenis uitstralen, waarom dan niet met een armbandje?Leonius schreef:Nou, wel als mensen daar op 'voorstaan'.... Dan is het voor mij van hetzelfde laken een pak :mrgreen:Lizzy schreef:Ik vind een zwart pak niet te vergelijken met een armbandje hoor!
Hart. Gr.,
Gr.,
Het gaat bij het armbandje niet alleen om de uitstraling (zoals die van het zwarte pak), maar dient onder andere als geheugensteun.Leonius schreef:Omdat mijn argumenten tegen het dragen van een armbandje ook gelden voor het dragen van een zwart pak....Hummel schreef:Inderdaad, als mensen denken dat ze met een zwart pak een getuigenis uitstralen, waarom dan niet met een armbandje?Leonius schreef:Nou, wel als mensen daar op 'voorstaan'.... Dan is het voor mij van hetzelfde laken een pak :mrgreen:Lizzy schreef:Ik vind een zwart pak niet te vergelijken met een armbandje hoor!
Hart. Gr.,
Gr.,
Wat zou Jezus willen dat ik nu doe?
Als je dat in je achterhoofd houdt (en door dat armbandje wordt je daar heel wat keren per dag aan herinnerd), neem je je keuzes heel wat zorgvuldiger.