Alverzoening
Daar heb ik dus problemen mee,met dergelijke uitspraken. Er zij verschrikkelijk veel christelijke denominaties en iedere denominatie claimt dat zij de ware leer hanteert, dan wel leert.
Natuurlijk mag je als aanhanger van de gereformeerde leer dit uitdragen, maar het komt vaak niet verder dan het veroordelen van andere denominaties.
De EO doet goed werk, dat staat buiten kijf. Men wil dit echter niet inzien, maar veroordeelt de boodschapper.
Geloof is ook een proces van ontwikkeling. Ook Paulus had hier mee te maken gezien zijn brieven aan de gemeentes om die mensen bij te sturen. De EO zet veel mensen aan om dit proces te starten, hoe gemankeerd ook.
Wat als een paal boven staat is dat de EO geen alverzoening leert. Dat is een grove leugen om de EO in een kwaad daglicht te stellen.
Natuurlijk mag je als aanhanger van de gereformeerde leer dit uitdragen, maar het komt vaak niet verder dan het veroordelen van andere denominaties.
De EO doet goed werk, dat staat buiten kijf. Men wil dit echter niet inzien, maar veroordeelt de boodschapper.
Geloof is ook een proces van ontwikkeling. Ook Paulus had hier mee te maken gezien zijn brieven aan de gemeentes om die mensen bij te sturen. De EO zet veel mensen aan om dit proces te starten, hoe gemankeerd ook.
Wat als een paal boven staat is dat de EO geen alverzoening leert. Dat is een grove leugen om de EO in een kwaad daglicht te stellen.
- ndonselaar
- Contacteer:
Afgewezen ik zeg niet dat de EO in een 'alverzoening' gelooft, maar ik heb wel enige vraagtekens bij de theologische ontwikkeling bijvoorbeeld Andries Knevel. In een artikel in CV-Koers gaf hij onlangs nog aan met moeite in de hel te geloven. Eerlijk gaf hij toe dat hem daarvoor bijbelse argumenten ontbreken, maar toch, hij twijfelt.
Omdat de EO géén kerk is, maar een verzameling mensen, zoals Andries Knevel, is juist de opinie van deze mensen erg belangrijk.
Omdat de EO géén kerk is, maar een verzameling mensen, zoals Andries Knevel, is juist de opinie van deze mensen erg belangrijk.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen moeten we onze kritiek wel zuiver formuleren.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Afgewezen ik zeg niet dat de EO in een 'alverzoening' gelooft, maar ik heb wel enige vraagtekens bij de theologische ontwikkeling bijvoorbeeld Andries Knevel. In een artikel in CV-Koers gaf hij onlangs nog aan met moeite in de hel te geloven. Eerlijk gaf hij toe dat hem daarvoor bijbelse argumenten ontbreken, maar toch, hij twijfelt.
Maar ik vind ook dat er een zorgelijke ontwikkeling gaande is als ik kijk naar mensen als Knevel en Ouweneel. Van orthodoxe creationisten naar vaag-moderne gelovigen. Als je je zo gaat aanpassen aan ongelovigen dat je zelf van kleur verschiet, dan is er iets grondig misgegaan.
Ik ben bang dat de EO de NCRV achternagaat.
Ik vraag me na het lezen van dit forum af hoe selectief er naar de EO gekeken of geluisterd wordt.
Ooit weleens zondagavond naar " De bijbel open" geluisterd?
Ds. J. Westerink heeft daar prachtige meditaties gehouden over de kleine profeten, waar later ook boekjes van zijn verschenen, en enige tijd terug had Ds. den Butter een serie over Jeremia.
Alle bovenstaande beschuldigingen gaan dan echt niet op.
En wees juist dankbaar dat er nog een omroep is die zulke dominees ruimte geeft om het Woord uit te dragen.
Ds. J. Westerink heeft daar prachtige meditaties gehouden over de kleine profeten, waar later ook boekjes van zijn verschenen, en enige tijd terug had Ds. den Butter een serie over Jeremia.
En wees juist dankbaar dat er nog een omroep is die zulke dominees ruimte geeft om het Woord uit te dragen.
Gelukkig heeft de EO díe kant ook nog. Maar dat maakt de andere kant niet minder ernstig...Oorspronkelijk gepost door Ariene
Ik vraag me na het lezen van dit forum af hoe selectief er naar de EO gekeken of geluisterd wordt.
- ndonselaar
- Contacteer:
Natuurlijk wil ik best in gesprek gaan Ariene, maar wat ik vermoeiend vind is om in gesprek te gaan met mensen die zeggen dat ze Gods Woord onderschrijven en willen gaan in het gereformeerde spoor, maar toch andere mogelijkheden zien. Dat vermoeit mij ontzettend. Dat is heel wat anders als met een rooms-katholiek in gesprek te gaan en te ontdekken dat we een gemeenschappelijke Grond hebben. Dan is het verfrissend.Oorspronkelijk gepost door Ariene
Ik wilde er mee aangeven dat door enkel de min-punten te vergroten de vele pluspunten uit het gezichtveld verdwijnen.
Soms is het ook weleens goed om over kerkmuren heen te kijken, dat leert je nadenken waarom wij binnen onze kerk andere visies hebben.
Dit kan ons ook sterker maken.
Verfrissend kan ik het allerminst noemen als ik in discussie moet gaan met een gereformeerd theoloog over de zes scheppingsdagen, over het bestaan van de hel, over het onbijbelse karakter van de homo-sexuele praxis, etc.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Wat ik probeer aan te geven is dat je door de nieuwe visies van Dhr. Knevel zelf weer eens het scheppingsverhaal naleest en je eigen mening vormt.
Dit wil niet zeggen dat ik erachter staat, maar je wordt gedwongen om zelf na te denken en er biddend mee bezig zijn.
In ons eigen kringetje hoeven we (geldt niet echt voor de mensen hier) vaak niet na te denken maar kunnen we met de kudde meehobbelen achter onze herder aan.
Ik heb dat trouwens ook lang gedaan tot er een herder komt die je op een dwaalspoor brengt en dan ga je zelf op onderzoek uit.
Leest veel, onderzoekt veel en bid veel. En dan merk je dat dat gezegend wordt.
Wij vinden het m.i. heerlijk om allemaal zuilen te bouwen voor onszelf, maar dan sluit ik me van harte aan bij Ds. Egas die onlangs in het rd schreef, dat wij een onchristelijke werkplek niet mogen mijden.
Wij hebben de plicht om een lichtend licht en een zoutend zout te zijn.
Binnen onze veilige zuil is dat niet echt van toepassing.
Dit wil niet zeggen dat ik erachter staat, maar je wordt gedwongen om zelf na te denken en er biddend mee bezig zijn.
In ons eigen kringetje hoeven we (geldt niet echt voor de mensen hier) vaak niet na te denken maar kunnen we met de kudde meehobbelen achter onze herder aan.
Ik heb dat trouwens ook lang gedaan tot er een herder komt die je op een dwaalspoor brengt en dan ga je zelf op onderzoek uit.
Leest veel, onderzoekt veel en bid veel. En dan merk je dat dat gezegend wordt.
Wij vinden het m.i. heerlijk om allemaal zuilen te bouwen voor onszelf, maar dan sluit ik me van harte aan bij Ds. Egas die onlangs in het rd schreef, dat wij een onchristelijke werkplek niet mogen mijden.
Wij hebben de plicht om een lichtend licht en een zoutend zout te zijn.
Binnen onze veilige zuil is dat niet echt van toepassing.
Zelf opgegroeid in en RKK achtergrond , ben door de genade en roeping Gods 10 jaar geleden tot bekering mogen komen , en heb de Here Jezus Christus mogen omarmen als mij Verlosser en Koning. Omdat er in mijn beurt bijna geen christenen wonen, ben ik door een programma van Henk Binnendijk in contact gekomen met het Evangelie, waar ik de Here God voor mag danken. Ondanks dat Here God de EO gebruikt heeft om het Evangelie te brengen aan mij als verloren zondaar, moet ik even goed zeggen dat ik kwa boodschap en visie niet achter de EO staat. Vooral met hun visie tot de valse eenheid die ze willen zoeken met de afgodische RKK, sympathie die ze tonen naar de Paus. De EO jongerendagen die zo werelds en postmodern zijn. Ik vind deze ontwikkelen echt verschrikkelijk! De zogenaamde ronduit praise avonden (waar ik vroeger vaker ben geweest) zijn zeer op de emotie gericht, geen boodschap wet/evangelie/bekering, maar een van God houd van je, maak een keuze en kom naar voren, waar een zeer eenzijdig beeld van God wordt verkondigd. En die belachelijke onbijbelse amerikaanse serie's over die engelen, en niet te vergeten ...... (Henny) op zoek naar God,... verschrikkelijk!
- ndonselaar
- Contacteer:
Wat ik probeer aan te geven is dat je door de nieuwe visies van Dhr. Knevel zelf weer eens het scheppingsverhaal naleest en je eigen mening vormt.
Zonder beide te willen verbinden, wat ik jouw artikel lezende zou kunnen doen, wil ik je laatste deel volledig onderschrijven en ik heb dan ook zeker niet de behoefte om een onchristelijke werkplek te vermijden. Op deze onchristelijke werkplek [ook school!] wordt mij al genoeg toegeworpen. Daar hoor ik vertellen over een irrationele scheppingsleer, irrationele leer van het ‘afterlife’, etc. Als we dit dagelijks horen en dat we dus iedere keer weer gedwongen worden om over onze standpunten na te denken, dan moet het toch een verademing zijn om een blad van de Evangelische Omroep te lezen? Een blad die, ook in programma’s, mij een geestelijke handreiking doet in deze strijd. Toch? Is het dan geen erg koude douche om te lezen dat Andries Knevel in het voetspoor van vele [gelukkig niet alle!!!] wetenschappers vraagtekens gaat plaatsen bij ………….. Daarom Ariene vermoeien deze mensen mij. Dat doet ook Dr. Loonstra.maar dan sluit ik me van harte aan bij Ds. Egas die onlangs in het rd schreef, dat wij een onchristelijke werkplek niet mogen mijden.
Groeten,
- ndonselaar
- Contacteer:
Vriend, ik beaam je woorden volledig. Je zegt iets wat ook Prof. Dr. A. v.d. Beek je zal nazeggen: een kerk die een brug naar de cultuur slaat, maakt zichzelf irrelevant.Oorspronkelijk gepost door mayflower
Zelf opgegroeid in en RKK achtergrond , ben door de genade en roeping Gods 10 jaar geleden tot bekering mogen komen , en heb de Here Jezus Christus mogen omarmen als mij Verlosser en Koning. Omdat er in mijn beurt bijna geen christenen wonen, ben ik door een programma van Henk Binnendijk in contact gekomen met het Evangelie, waar ik de Here God voor mag danken. Ondanks dat Here God de EO gebruikt heeft om het Evangelie te brengen aan mij als verloren zondaar, moet ik even goed zeggen dat ik kwa boodschap en visie niet achter de EO staat. Vooral met hun visie tot de valse eenheid die ze willen zoeken met de afgodische RKK, sympathie die ze tonen naar de Paus. De EO jongerendagen die zo werelds en postmodern zijn. Ik vind deze ontwikkelen echt verschrikkelijk! De zogenaamde ronduit praise avonden (waar ik vroeger vaker ben geweest) zijn zeer op de emotie gericht, geen boodschap wet/evangelie/bekering, maar een van God houd van je, maak een keuze en kom naar voren, waar een zeer eenzijdig beeld van God wordt verkondigd. En die belachelijke onbijbelse amerikaanse serie's over die engelen, en niet te vergeten ...... (Henny) op zoek naar God,... verschrikkelijk!
Deze houding heeft de Gereformeerde Kerken voor een groot deel verwoest en diezelfde houding treffen we helaas ook aan in de EO.
De goddelijke boodschap kan nooit aansluiten bij ons als mens. Het Evangelie is de Jood een ergernis en de Grieken een dwaasheid. Als we deze boodschap aan gaan passen, dan is het over en uit.