Jaren geleden was ik eens in Bergen-Belsen; datzelfde gevoel van afgrijzen wat ik daar voelde, bekroop me gisteren weer. Aangrijpend!

[Aangepast op 4/5/05 door Hendrikus]
Volledig mee eens. Een mens is toch visueel ingesteld. Merkte het bij mezelf, gisteren in Overloon: juist het zien van die foto's uit de Vernichtungslager en de filmbeelden van de strijd om Berlijn raakten me het diepst.Oorspronkelijk gepost door kridje
Mag ik een tip geven? Ga eens wat video's of dvd's van de oorlog bekijken.
een goede documentaire (en die kan best op DVD hoor) is een uitstekend hulpmiddel om de jeugd bij te brengen wat er allemaal is gebeurt in de periode, de kunst is om een goede te vinden want volgens mij wordt er haast nergens zoveel over gelogen als over WWII, ik hoorde vandaag iemand praten over de oorlog alsof die gevierd werd in plaats van gevoerd . . .Oorspronkelijk gepost door kridje
Ga eens wat video's of dvd's van de oorlog bekijken. (oeps, wat zeg ik????) :%Het is dan veel duidelijker hoe het toen was. Boeken geven vaak een beeld wat niet volledig is en wat minder op ons inspeelt. Probeer tijd erin te steken, dan weet je pas hoe dankbaar je moet zijn.
Dit moeten we ook proberen richting de jeugd mee te geven. Dat proberen we ook op school door een project en een bezoek aan kamp Vught.
Misschien was Nederland toen iets groter dan nu?Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik vraag me af wat Moslims e.a. allochtonen met deze herdenking te maken hebben. Wie weet het?
Nederland liet weer eens duidelijk zien dat ze multi-cultureel wil zijn.
het is mij allemaal best, maar ik blijf het toch raar vinden dat het dit jaar zeer multi-cultureel getint was.Oorspronkelijk gepost door UnionistMisschien was Nederland toen iets groter dan nu?Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik vraag me af wat Moslims e.a. allochtonen met deze herdenking te maken hebben. Wie weet het?
Nederland liet weer eens duidelijk zien dat ze multi-cultureel wil zijn.
Misschien hebben we een koloniaal verleden?
Misschien woondern er in Indië wel een paar moslims, die ook geleden hebben?
Misschien herdenken wij een oorlog die erop gericht was een monoculturele samenleving te vestigen?
Misschien is het juist belangrijk om moslims bij de herdenkingen te betrekken? Juist vanwege hun antijoodse inslag?
Misschien hebben er in Zeeland Marokkanen voor onze vrijheid gestreden?
Er zijn vast nog wel meer redenen te verzinnen.
Ik ben eens in Canada geweest op een dodenherdenking. Dat was op 11 november, de wapenstilstandsdag van de Eerste Wereldoorlog. Daar spraken 2 predikanten, een Canadese en een Hollandse. Er waren twee scholen aanwezig, een Canadese en een Hollandse.
Geen mens vroeg zich af: wat moeten die Hollanders hier? Ze hebben niet eens meegedaan, sterker nog, ze hebben de Duitse keizer asiel verleend en waren best wel pro-Duits!
Dus... Net zomin als ik iets te zoeken heb op een 4-meiherdenking (ik was er ook niet zelf bij, 60 jaar geleden), heeft Hassan dat. Maar toch hoort hij erbij, omdat hij bij ons hoort.
Waarschijnlijk hebben de kinderen (voor een groot deel) een nederlands paspoort...Oorspronkelijk gepost door Matthijsik blijf het toch raar vinden dat het dit jaar zeer multi-cultureel getint was.
Nederlandse leerlingen hadden ook best een krans kunnen leggen bij deze NATIONALE dodenherdenking, het is immers hun land, zij zijn 100% nederlander.