Welk gebod weegt het zwaarst?

Daphne

Bericht door Daphne »

De 10 geboden zijn tegenwoordig als 'normen en waarden' in onze maatschappij geaccepteerd, ondanks dat men niet gelovig is. Kijk sommige geboden worden idd aan de laars gelapt maar toch worden de normen en waarden aan deze geboden gemeten, let maar op!

Waarom het 7e gebod waarschijnlijk er 'boven uit steekt' is omdat men elkaar ontzettend veel pijn doet. Er is sprake van beschadiging met emotionele (en soms lichamelijke) gevolgen. Je kan elkaar ontzettend raken. Juist omdat er liefde bij is geweest en men heeft voor elkaar (eeuwig) gekozen.

Daarbij komt nog: men mag niet scheiden wat God samen heeft gebracht.
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Rens
Maar de kerkelijke praktijk is toch wél dat, nadat men openbare schuldbelijdenis heeft afgelegd ten overstaan van de kerkenraad en de gemeente, men weer "vrij" is om een ander huwelijk aan te gaan.................

feitelijk is dit toch wel wat krom dan......
het zou kunnen dat dat een praktijk is die zo gegroeid is maar de schuldbelijdenis legitimeert de zonde niet

we kunnen toch niet maar bij ons volle verstand, willens en wetens, een zonde begaan en dan denken dat met schuldbelijdenis dat "probleem" weer is opgelost

[Aangepast op 22/4/05 door limosa]
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Het is overspel, wat God verbied in Zijn Woord.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

alle geboden wegen zwaar

en niemand van ons voldot aan alle 10 geboden

in welke volgorde dan ook
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik dacht dat schuldbelijdenis in de kerk alleen gedaan werd als een stel "moet" trouwen. Daarna trouwen ze inderdaad en dan is er toch geen sprake van overspel of trouwen met een ander?

In de hervormde kerk kennen we geen schuldbelijdenis in de kerk (meer). Gelukkig, wat mij betreft.
Be yourself, there are plenty of others.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
In de hervormde kerk kennen we geen schuldbelijdenis in de kerk (meer). Gelukkig, wat mij betreft.
In de PKN bedoel je...?
Waarom gelukkig?

Toen Charles en Camilla trouwden in de kerk, moesten ze ook schuldbelijdenis doen, alle aanwezigen deden ook knielend schuldbelijdenis (zo te lezen toen in de krant). Vind je zoiets beter?
limosa

Bericht door limosa »

We staan schuldig aan álle geboden, dat is zeker. Ik heb wel vaak het idee dat de meeste zonden gevonden worden in het tiende gebod: Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is. Veel zonden zijn een gevolg van het overtreden van dit gebod.
Marjan

Bericht door Marjan »

Welk gebod weegt binnen de gereformeerde gezindte het zwaarst, lós van Gods ordening????
Ik denk dat voor veel mensen het zevende het zwaarst is, en dan heeft het vierde nog wat aandacht (zie een ander topic over het gezag van leraren/ouders en de mondigheid van kinderen) en de rest is niet interessant.
limosa

Bericht door limosa »

Ik denk dat voor veel mensen het zevende het zwaarst is, en dan heeft het vierde nog wat aandacht (zie een ander topic over het gezag van leraren/ouders en de mondigheid van kinderen) en de rest is niet interessant.
Maar ook de zonde tegen het zevende gebod begint toch meestal in het tiende?
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik zie de samenhang wel, maar Rens vroeg uitdrukkelijk naar wat 'men' het zwaarst vindt. En dan is het zevende het meest in de aandacht denk ik.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik zie de samenhang wel, maar Rens vroeg uitdrukkelijk naar wat 'men' het zwaarst vindt. En dan is het zevende het meest in de aandacht denk ik.
De meeste aandacht trekken en het "zwaarst" zijn vind ik toch twee verschillende dingen. Als de begeerte er niet was zou het zevende gebod (en het achtste ook trouwens) minder overtreden worden.
Mara

Bericht door Mara »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Wat raar dat het zevende gebod, blijkbaar zwaarder weegt dan bij voorbeeld het zesde.
Dus als iemand langzaam geestelijk en lichamelijk vermoord wordt, dan moet die persoon maar af blijven wachten tot hij het helemaal begeeft?
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Mara
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Wat raar dat het zevende gebod, blijkbaar zwaarder weegt dan bij voorbeeld het zesde.
Dus als iemand langzaam geestelijk en lichamelijk vermoord wordt, dan moet die persoon maar af blijven wachten tot hij het helemaal begeeft?
Als je wat verder terug leest in de topic kun je zien dat de bedoeling van de tien geboden niet is dat er eentje belangrijker is dan de anderen. In de beleving van mensen is dat soms wel zo.
Plaats reactie