Subsidie voor speciaal onderwijs afschaffen?

Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Daarnaast is het zo dat ik het nogal wrang vind dat er verschillende mensen in mijn omgeving tegen bijv. moslimscholen zijn. Terwijl zij hun kinderen ook naar een school van bijzonder onderwijs sturen en daarbij gebruik maken van hetzelfde wetsartikel. Nogal hypocriet dus.

[Aangepast op 12/4/05 door Sabra]
Als je christelijk bent is dit niet hypocriet maar vloeit dit logisch voort uit je eigen geloof.Ik denk dat christenen wat dat betreft te veel zijn beinvloed door de huidige samenleving met de ideen van de verlichting. (de puntjes op de i kon ik niet vinden. :)) Christus preekte liefde, ook tegenover onze naaste, maar Hij heeft ook gezegd dat buiten Hem geen leven is. En als we 'tolereren' dat andere mensen dit niet geloven en vanuit dit oogpunt islamitisch onderwijs toestaan strookt dit niet met onze christenplicht: dat is anderen onderwijzen over Christus.

[Aangepast op 12/4/05 door Jongere]
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik vind dat de overheid neutraal moet zijn.

Dat houdt in dat de overheid niet langer scholen moet financieren zoals bijv. het reformatorisch onderwijs. Vergeleken met de rest van Europa valt op dat daar de overheden enkel het openbaar onderwijs financieren. Een goede keuze.
Het toestaan van alle vormen van onderwijs vind ik meer neutraliteit bevatten dat het tegenwerken van bepaalde vormen van onderwijs.
aorta

Bericht door aorta »

Oorspronkelijk gepost door timo
Oorspronkelijk gepost door aorta
Oorspronkelijk gepost door timo
Moeten we de subsiedie voor het speciaal onderwijs afschaffen. Laten we onze kinderen maar gewoon op een openbare school plaasten. Zou dat ons niet meer uit ons isoloment halen???
Je hebt het over subsidie voor dit onderwijs. Volgens mij is er helemaal geen sprake van subsidie. Ze krijgen gewoon dezelfde gelden als het openbaar onderwijs krijgt.
Dat is waar maar je begrijpt toch wel waar ik het over heb???:u
Jawel ik begrijp wel waar je het over hebt. Ik was even bang voor een misverstand
aorta

Bericht door aorta »

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Ik vind dat de overheid neutraal moet zijn.

Dat houdt in dat de overheid niet langer scholen moet financieren zoals bijv. het reformatorisch onderwijs. Vergeleken met de rest van Europa valt op dat daar de overheden enkel het openbaar onderwijs financieren. Een goede keuze.
Het toestaan van alle vormen van onderwijs vind ik meer neutraliteit bevatten dat het tegenwerken van bepaalde vormen van onderwijs.
Helemaal mee eens.
aorta

Bericht door aorta »

In de opening stelt Timo dat het bijzonder onderwijs in een 'isolement' verkeert. Graag reacties van anderen hierop
Marjan

Bericht door Marjan »

In de opening stelt Timo dat het bijzonder onderwijs in een 'isolement' verkeert. Graag reacties van anderen hierop
Volgens mij stelt Timo dat wij, en niet zozeer het bijzonder onderwijs, in een isolement verkeren. Je zou uit zijn zinnen kunnen afleiden dat de oorzaak zit in de bijzondere scholen.
Be yourself, there are plenty of others.
aorta

Bericht door aorta »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Volgens mij stelt Timo dat wij, en niet zozeer het bijzonder onderwijs, in een isolement verkeren. Je zou uit zijn zinnen kunnen afleiden dat de oorzaak zit in de bijzondere scholen.
Je hebt gelijk. Zo stelt hij dat.
Graag reacties hierop: Verkeren wij in een isolement? En zou het beter zijn onze kinderen daarom niet op bijzondere maar op openbare scholen te doen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Je hebt gelijk. Zo stelt hij dat.
Graag reacties hierop: Verkeren wij in een isolement? En zou het beter zijn onze kinderen daarom niet op bijzondere maar op openbare scholen te doen.
Laat ik eens een weinig subtiel antwoord geven:
dat kan niet, want onze kinderen zijn niet weerbaar en weten amper waarom we bepaalde dingen wel of niet doen. Plus dat veel van onze gewoonten meer op traditie dan op de bijbel rusten.
Be yourself, there are plenty of others.
timo

Bericht door timo »

[/quote]
Laat ik eens een weinig subtiel antwoord geven:
dat kan niet, want onze kinderen zijn niet weerbaar en weten amper waarom we bepaalde dingen wel of niet doen. Plus dat veel van onze gewoonten meer op traditie dan op de bijbel rusten. [/quote]

waarom maken we ze dan diet door de opvoeding weerbaarder???
David J

Bericht door David J »

Daarnaast is het zo dat ik het nogal wrang vind dat er verschillende mensen in mijn omgeving tegen bijv. moslimscholen zijn. Terwijl zij hun kinderen ook naar een school van bijzonder onderwijs sturen en daarbij gebruik maken van hetzelfde wetsartikel. Nogal hypocriet dus.

Als je christelijk bent is dit niet hypocriet maar vloeit dit logisch voort uit je eigen geloof.Ik denk dat christenen wat dat betreft te veel zijn beinvloed door de huidige samenleving met de ideen van de verlichting. (de puntjes op de i kon ik niet vinden. :)) Christus preekte liefde, ook tegenover onze naaste, maar Hij heeft ook gezegd dat buiten Hem geen leven is. En als we 'tolereren' dat andere mensen dit niet geloven en vanuit dit oogpunt islamitisch onderwijs toestaan strookt dit niet met onze christenplicht: dat is anderen onderwijzen over Christus.

Hier ben ik het niet mee eens. Anderen onderwijzen over Christus is onze plicht, maar dat is iets heel anders dan anderen verbieden iets anders te leren. Nergens kan in het NT vinden dat het onze plicht zou zijn anderen te dwingen God te dienen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door David J
Ik ben het overigens eens met je opmerking over islamitisch onderwijs. Zolang het aan de regels voldoet, kan ik er geen bezwaar tegen ontdekken.
Is dit niet meer Liberaal dan Christelijk?

Wat zijn trouwens 'de regels'? Regels gestoeld op Gods Woord, of de Grondwet?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
refo

Bericht door refo »

Als Christen hebben we tegen de Islam te strijden (hoe doe je dat eigenlijk?).

Maar de uitkomst van de schoolstrijd was (meen ik) gelijkberechtiging van alle soorten onderwijs. Dan moet je m.i. toch accepeteren dat er scholen komen die je liever niet ziet. Of je moet de schoolstrijd over doen. Gelijkberechtiging, behalve... Nou, dan weet ik wel wat daar uitkomt. Want heel Nederland gaat dan meediscussieren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door JongereEn als we 'tolereren' dat andere mensen dit niet geloven en vanuit dit oogpunt islamitisch onderwijs toestaan strookt dit niet met onze christenplicht: dat is anderen onderwijzen over Christus.

Pcs, Beginnende bij Jeruzalem.....
Laten we eerst in eigen gelederen maar stoppen met tolereren dat er ongelovige kerkmensen zijn.....
Sabra

Bericht door Sabra »

Wanneer je op basis van Artikel 23 lid 2 GW aanspraak maakt op het hebben van een bijzondere school, in dit geval reformatorisch onderwijs, dan kun je niet anderen ontzeggen om op basis van dit artikel een eigen school te starten die gebaseerd is op een andere religie.

Het gelijkheidsbeginsel moet wel worden toegepast, en ik vind het nogal frappant dat notoire voorstanders van reformatorisch onderwijs tegenstander zijn van islamitisch onderwijs. Hiermee zagen ze indirect aan hun eigen vrijheid van refomatorisch onderwijs.

[Aangepast op 13/4/05 door Sabra]
Sabra

Bericht door Sabra »

De vraag is in hoeverre de overheid dit religieuze onderwijs zou moeten bekostigen. Voor het tegengaan van maatschappelijke segregatie zou het beter zijn om dit bijzondere onderwijs niet langer te financieren, maar iedereen een openbaar basisonderwijs aan te bieden. Ouders, kerken, moskeeën en andere religieuze instellingen zijn dan verantwoordelijk voor het religieuze gedeelte.
Plaats reactie