Als je ziet dat de protestanten nagenoeg verdwenen (lees: verdreven) zijn uit Ierland, en de katholieke bevolking in Ulster gedijt, dan ligt de conclusie toch voor de hand?Wees alsjeblieft concreet op dit punt….Waar het mij om ging is dat de katholieken in Ulster het stukken beter hadden en hebben dan de protestanten in de Republiek.
Mee eens, en ik geef toe dat dit vooral in het verleden (onder Carson: "A protestant nation for a protestant people" ) ook wel gebeurd is. Maar het is zeer zeker iets van het verleden.Als dit zo is, dan is er democratisch gezien inderdaad niets aan de hand. Echter, in de praktijk kan dit natuurlijk wél tot discriminatie leiden, indien de minderheid (in dit geval de katholieken) nooit gehoord wordt. Zeg maar: de tirannie van de meerderheid.Kwestie van stemmen tellen. De katholieken roepen altijd dat de kiesdistricten niet eerlijk zijn verdeeld, maar als er voor het Euroipese Parlement evenredig wordt verdeeld, blijkt de overgrote meerderheid van de stemmen op protestantse partijen uitgebracht te zijn.
Helaas zijn veel Ulster organisaties in de verhardende strijd geradicaliseerd, zo ook de Ulster Volunteers. Maar de suggestie dat er op grote schaal kruisbestuiving bestaat tussen de Free Presbyterian Church (en de DUP) en de paramilitairen wijs ik van de hand. Het is geen toeval dat juist de DUP het akkoord van 1998 afwijst en de paramilitairen het aanvaarden. Er wordt in de literatuur wel gesuggereerd dat Paisley het terrorisme gepromoot heeft, maar er is nog nooit een lid van zijn kerk voor terrorisme veroordeeld. En als je zijn preken hoort en zijn boeken leest begrijp je ook wel waarom. Hij is heel radicaal, maar op een gereformeerde manier. En net zo min als Hollandse gereformeerden zich doorgaans met mafiapraktijken bezighouden (een incidentele rotte appel daargelaten), plegen Ierse gereformeerden dat te doen. En laten we eerlijk zijn: het Ierse en Ulster terrorisme is weinig meer dan de mafia die zichzelf met een politiek doel rechtvaardigt.Twee opmerkingen. De eerste betreft de opmerking dat loyalistische terroristische groeperingen nauwelijks steun hadden en hebben van de protestanten in Ulster. Dit betwijfel ik eerlijk gezegd, maar het kan zijn dat ik over andere cijfers/feiten beschik dan jij. In ieder geval is het ontwijfelbaar dat Ian Paisley een grote rol speelde en speelt in het conflict. Hij heeft o.a. de Ulster Protestant Volunteers opgericht, waarvan veel leden lid waren van loyalistische terroristische organisaties. Een opiniepeiling uit de jaren zestig laat zien dat ruim 200.000 protestantse inwoners van Ulster sympathie voor hem hadden en bereid waren hem te steunen. Ook is het zo dat veel leden van de Free Presbyterian Church van Paisley lid waren van één van de vele loyalistische organisaties.Deze clubs (de UDP is overigens de politieke tak van de UDA) zijn inderdaad een schande voor hun land, maar feit is wel dat de loyalistische terroristen nauwelijks steun hadden/hebben in de mainstream van Protestant Ulster, de IRA altijd breed gedragen is door de katholieke bevolking.
Hopelijk heb ik de vragen afdoende beantwoord.