Bovenstaand verhaal ben ik het helemaal mee eens! Het lijkt vooral bij kerst op scholen en op kinderkerstfeest in de kerk wel een modeshow. Maar het is allemaal zo tegenstrijdig. Een kind mag ook wel ervaren dat Kerst een bijzonder feest is. En mag een kind dan geen mooie kleren aan? En dat kinderen iets zeggen en zingen vind ik ook mooi. Want geleerde teksten blijven je het langst bij als je ze jong geleerd hebt. En het is een goede manier om kinderen Bijbelkennis en eerbied bij te brengen voor het Wonder van Kerst. Maar het lijkt er jammergenoeg op dat ouders (en anderen evengoed) letten op hoe de kinderen staan, hoe ze eruit zien, hoe ze hun versje keurig opzeggen(of afraffelen.), omdat er zo goed op geoefend is... Maar WAT de kinderen zeggen en zingen, doet dat ook nog wat met ze??? (MET ONS?)Oorspronkelijk gepost door visje
kerstversiering, ach gezellig is het wel.
ik heb de laatste jaren steeds meer moeite met al die kerstvieringen....
op de peuterspeelzaal ( schattig he, die kleintjes ,kaarsjes en wat lekkers)
op de kleuterschool ( onze nieuwste kleren showen, ach hoe vertederend, dat kind verhaspeld een paar woorden uit de voor haar onbegrijpelijke bijbeltekst, gegrinnik alom)
kinderkerstfeest in de kerk.....( hoe leg ik dat nou weer uit, geen kerstman maar toch grote zak snoep en een boekje)
etc. etc. etc.etc. etc.
voor mij hoeft dit allemaal zo nodig niet.
ik vraag me werkelijk af wat dit nog met kerstfeest te maken heeft.
ik kan me helemaal vinden in de reaktie van Toeschouwer.
wat vinden jullie daarvan ?
Weet je, soms ben ik bang dat we in de topic alle kanten op kunnen en weer eindigen bijvoorbeeld bij materialisme met Kerst.
Ik moet zeggen dat ik me ook weer herken (tegenstrijdig he) in Unionist. Kaarsjes, lampjes, dennetakjes in huis. Niet perse rond Kerst, gewoon omdat het gezellig is en omdat het vroeg donker is.
Waarom koppelen we dat aan Kerst? Ik relateer het liever aan herfst en winter en leg wat dat betreft helemaal geen link met Kerstfeest.
GR. Nic.
[Aangepast op 30/10/04 door nicname]