Kerstversieringen

nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door visje
kerstversiering, ach gezellig is het wel.

ik heb de laatste jaren steeds meer moeite met al die kerstvieringen....

op de peuterspeelzaal ( schattig he, die kleintjes ,kaarsjes en wat lekkers)

op de kleuterschool ( onze nieuwste kleren showen, ach hoe vertederend, dat kind verhaspeld een paar woorden uit de voor haar onbegrijpelijke bijbeltekst, gegrinnik alom)

kinderkerstfeest in de kerk.....( hoe leg ik dat nou weer uit, geen kerstman maar toch grote zak snoep en een boekje)

etc. etc. etc.etc. etc.

voor mij hoeft dit allemaal zo nodig niet.
ik vraag me werkelijk af wat dit nog met kerstfeest te maken heeft.
ik kan me helemaal vinden in de reaktie van Toeschouwer.

wat vinden jullie daarvan ?
Bovenstaand verhaal ben ik het helemaal mee eens! Het lijkt vooral bij kerst op scholen en op kinderkerstfeest in de kerk wel een modeshow. Maar het is allemaal zo tegenstrijdig. Een kind mag ook wel ervaren dat Kerst een bijzonder feest is. En mag een kind dan geen mooie kleren aan? En dat kinderen iets zeggen en zingen vind ik ook mooi. Want geleerde teksten blijven je het langst bij als je ze jong geleerd hebt. En het is een goede manier om kinderen Bijbelkennis en eerbied bij te brengen voor het Wonder van Kerst. Maar het lijkt er jammergenoeg op dat ouders (en anderen evengoed) letten op hoe de kinderen staan, hoe ze eruit zien, hoe ze hun versje keurig opzeggen(of afraffelen.), omdat er zo goed op geoefend is... Maar WAT de kinderen zeggen en zingen, doet dat ook nog wat met ze??? (MET ONS?)
Weet je, soms ben ik bang dat we in de topic alle kanten op kunnen en weer eindigen bijvoorbeeld bij materialisme met Kerst.

Ik moet zeggen dat ik me ook weer herken (tegenstrijdig he) in Unionist. Kaarsjes, lampjes, dennetakjes in huis. Niet perse rond Kerst, gewoon omdat het gezellig is en omdat het vroeg donker is.
Waarom koppelen we dat aan Kerst? Ik relateer het liever aan herfst en winter en leg wat dat betreft helemaal geen link met Kerstfeest.

GR. Nic.

[Aangepast op 30/10/04 door nicname]
Adorote

Bericht door Adorote »

Laten we eerst maar is aan Advent denken,een tijd van inkeer en bezinning ook een tijd van vasten.Bezinning waarom kwam Hij nou op aarde.

Eerst maar eens St Nicolaas vieren,en wie weet wie St .Nicolaas nou werkelijk was?

Ach en kerst versiering,laten we elkaar niet de maat nemen,daar heeft de Apostel Paulus prachtige dingen over gemeldt.

Een ieder doet wat hij /zij vindt om te doen in deze ,ter Eere Gods.
prinses

Bericht door prinses »

... kan me ook erg vinden in de reactie van Toeschouwer. Wat de versieringen betreft: bij ons sober, geloof ik. Kaarsen en kerststukje... 't kan zijn dat er nog een boompje geleverd wordt door iemand die het wat sfeervoller wil hebben bij ons. Alles bij elkaar ben ik vrij saai als het gaat over versieringen... daarbenevens zou ik niks liever willen dan gewoon op de zondagen de christelijke feestdagen gedenken. Dat voorkomt een hoop soesa en het kost de mensen minder energie. Vooral rond kerst en oud- en nieuw zie je de mensen er steeds vermoeider uitzien en begin van 't jaar zitten we met witte bekkies in de kerk. Wat ben ik het zeer eens met Calvijn! Die wilde toch ook geen aparte feestdagen naast de zondag?
memento

Bericht door memento »

Mijn kerstlichtjes hangen het hele jaar door in mn kamer. 's Zomers net zo gezellig als met kerst ;)

Aparte feestdagen naast de zondag ben ik ook tegenstander van. Vooral kerst. Meestal hebben de kerstdiensten meer weg van een romantisch verteld verhaaltje wat iedereen al kent en wat daarom oh zo mooi is; de kindertjes zitten vol spanning te wachten totdat de herdertjes, de engeltjes, de wijzen, en natuurlijk het oh zo schattige babytje Jezus voorbij komen. En waar is de eerbied voor het échte wonder, dat Gód naar deze aarde kwam voor zondaren...?

En dan de kerstpakketten. Iedereen met werk vind het leuk om ze te krijgen. Natuurlijk, we zijn heel principieel, kadootjes met kerst doen we niet hoor (dat doen we lekker in de adventstijd, met Sinterklaas), maar een kerstpakket, sja, da's wat heel anders.
wim314

Bericht door wim314 »

indd momento...herkenbaar
ik denk weleens: wat als het bij ons met kerst 30°C zou zijn....hoe zouden we het dan vieren? Misschien wel beter ...
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Tja, afgelopen juni heb ik bij een doopdienst een preek over Lukas 2 gehoord met als thema: Kerstfeest in de zomer. Best wel apart moet ik zeggen, maar de preek was daarom niet minder op zijn plaats. :)
ruchama

Bericht door ruchama »

Met de kerst zijn we op vakantie en dan prijkt er altijd een prachtige kerstboom in de kamer.

Eigenlijk willen we de eigenaar van het huisje opbellen en uitleggen dat we geen kerstboom hoeven, maar hoe leg je dat uit in het Frans...?? :#
Buskes

Bericht door Buskes »

Wij vieren kerst met Lukas 2 en een krentenbroodje:%
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Mischien een hele domme vraag hoor ....maaruh waarom zijn er zoveel mensen best wel sceptisch tegenover versiering en de kerstboom ? Ik vind het harstikke leuk en gezellig ,....boompje ,kaarsje ,kersttalletje,kerstliedjes , pakjes onder de boom etc etc ?

Oh als het paganistisch is ? bedenk dan dat dergelijke gebruiken vroeger niet zo bedoeld zijn geweest en dat eer diverse symbolen "mis" bruikt zijn door de eeuwen heen en het is maar de betekenis die de mens er aan geeft of de geschiedenis die er een betekenis aan gegeven heeft
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Mischien een hele domme vraag hoor ....maaruh waarom zijn er zoveel mensen best wel sceptisch tegenover versiering en de kerstboom ? Ik vind het harstikke leuk en gezellig ,....boompje ,kaarsje ,kersttalletje,kerstliedjes , pakjes onder de boom etc etc ?

Oh als het paganistisch is ? bedenk dan dat dergelijke gebruiken vroeger niet zo bedoeld zijn geweest en dat eer diverse symbolen "mis" bruikt zijn door de eeuwen heen en het is maar de betekenis die de mens er aan geeft of de geschiedenis die er een betekenis aan gegeven heeft
Nee, het is juist die gezelligheid die fout is. Door alles om kerstfeest heen (kerstboom, kerstversiering, kerstdineetje, kerstpakket, kerstkadootje, etc etc) wordt de aandacht afgeleidt van het kerstWONDER...
Majorca

Bericht door Majorca »

nou, ik schrik er van dat zoveel OSWers kerststukjes in hun huis halen. Wat is dit nu weer? Is alle besef over hetgeen waar kerst over gaat echt weg in onze gezindte?

Hier wordt ik heel verdrietig van.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Wach effe

Dus je zegt wij verlizen door boom etc en de gezelliheid de gedachte van de kerst ?

Nou ik niet..... en mijn familie ook niet maar...ik zie niet in waarom je (als je je voorbereid en nadenkt over wat er gebeurd is en wat hopelijk weer zeersnel gaat komen (ik heb dan over Zijn komst)) je het niet gezellig mag hebben in die dagen

Op Zondag gaan we naar de kerk en daarna mag je toch ook iets leuks doen of niet

ff een uitspraak die ik ooit hoorde "De man wrd niet veroordeeld vanwege het fiet dat ie ieder Zondag in de kerk zat maar werd Veroordeeld om het feit wat ie de rest van de week deed"

Samengevat Als je als Christen zeer goed beseft wat een en ander betekend dan hoef je mijn inziens de gezelligheid niet te niet doen

of heb ik het mis ?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Kerst is een feest. Absoluut. Maar ook als we Christus niet kennen?

[align=center]Wat zoeken we toch
bij kaarsen en bomen?
Klinkt zelfs door de straten
het ‘Vrede op aard’
Hoe vieren we kerstfeest
Het is toch alleen niet
een kerstkrans
en eten
en sneeuw op een kaart?

Waar is toch dat tedere,
diepe verlangen
om Hem te ontvangen
dat je alleen
diep in harten vindt?
Hoe zouden we
zonder Zijn komst toch blij zijn?
Hoe vier je toch kerstfeest
zónder Het Kind?

Waar zijn toch die nachten
waarin we verwachten
en vragen aan Jezus:
‘Kom ook in míjn hart?’
Wat zijn we vertederd
door Het Kind in de kribbe
de os en de ezel
de stal en het stro
En doet ons dat iets
of gaan we weer verder?
En leven we door
en laten we ’t zo?

M. Vreugdenhil – Gedichtenbundel: Vooruitzicht[/align]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

In de opsomming staan overigens de 'kaarsen' niet apart gerangsschikt. Wij versieren namelijk niets, maar er staan wel een stuk of tien kaarsen elke avond te branden. En dat vind ik niet onderscheidend van een kerstboom, alhoewel de laatste harder fikt. (Daar kan ik nog eens van genieten: kerstboomverbrandingen)
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
nou, ik schrik er van dat zoveel OSWers kerststukjes in hun huis halen. Wat is dit nu weer? Is alle besef over hetgeen waar kerst over gaat echt weg in onze gezindte?

Hier wordt ik heel verdrietig van.
Wat ben je weer kort door de bocht! Of een kerststukje het geloof in Christus en de kern van het kerstfeest weg haalt?

Ik ben er helemaal voor maar dan niet alleen met kerst maar heel de winterperiode. De versiering straalt warmte uit. Persoonlijk zie ik liever een tuin met versiering dan een tuin zonder versiering.

Oef wat zijn er op de wereld dan weinig mensen en christenen die bij de kern van het Evangelie stil staan!

[Aangepast op 8/12/04 door kridje]
Plaats reactie