Hij is weer in het land! (de kindervriend....)
Tuurlijk! Alleen die gespannen kindergezichtjes zijn al prachtig om te zien!Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Och, sinterklaas is hier een gezellige avond met pakjes, gedichtjes etc.
Kinderen kijken al weken voor de tijd in de folders. Ze kunnen maar geen keuze maken. Is toch leuk om te zien. En die gedichten. Dat is het mooiste. Hier kun je iemand mooi even op zijn/haar nummer zetten.
En misschien ook nog wel een gespannen tukkersmoeltje............

K wist niet dat Lily iets met Sint Nico te maken had... maar nu verklaard dit alles natuurlijk!!:eur (Zwarte Pieten/Pieterinnen zijn ook altijd irritant):stuOorspronkelijk gepost door Admin
ok hier een aanvulling
De herkomst van Sinterklaas
Bedevaartsoorden in Myra en Bari
Sinterklaas komt ieder jaar uit Spanje naar Nederland. De heilige Sint-Nicolaas leefde echter in de Oudheid. Na zijn dood rustte hij eerst een paar eeuwen in Turkije en daarna ruim 900 jaar in Italië.
Sint-Nicolaas komt oorspronkelijk niet uit Spanje. Hij was bisschop van Myra, een havenstad in het huidige Zuidwest-Turkije. Over zijn leven is weinig bekend. Volgens de overlevering overleed hij op 6 december 343. Na zijn dood deden er verhalen de ronde over de wonderen die hij zou hebben verricht en werd hij heilig verklaard.
Sint-Nicolaas werd de beschermheilige van zeelieden, handelsreizigers, kinderen, dieven, pandjesbazen, maagden en prostituees. Zijn graf in een voor hem gebouwde kerk in Myra werd een bedevaartsoord voor duizenden reizigers.
In 1087 dreigden de Turken (Seidsjoeken) Myra te veroveren. In christelijk West-Europa wilde men de overblijfselen van de heilige niet in hun ‘heidense’ handen laten vallen. Zeelui uit de Zuid-Italiaanse stad Bari voeren in het geheim naar Myra en roofden de beenderen van Sint-Nicolaas. In Bari werd Sint-Nicolaas herbegraven in een speciaal gebouwde kathedraal. Zijn overblijfselen liggen daar tot de dag van vandaag.
De actie van de zeelui van Bari was niet voor niets geweest, want Myra viel inderdaad in handen van de Turken. Beide steden hadden overigens tot het Byzantijnse Rijk gehoord, dat in de elfde eeuw uit elkaar viel. Bari werd in die periode bezet door de Noormannen. De Spanjaarden hadden de stad daarna van in 1503 tot diep in de achttiende eeuw ingelijfd. Daarmee is Sint-Nicolaas een paar eeuwen ‘Spaans’ geweest.
Nadat Sint-Nicolaas zijn laatste rustplaats in Bari had gevonden, verspreidde de populariteit van de heilige zich naar Nederland en de rest van West-Europa. Via Napels, Rome, Spanje en Frankrijk vond de verering een weg naar Vlaanderen en Nederland en via Engeland, naar Scandinavië en IJsland. Dat hij beschermheilige van zeelieden en kooplieden was, werkte dit in de hand.
De feestdag van Sint-Nicolaas werd in Nederland eerst met kerkelijke plechtigheden gevierd. Na de reformatie in de zestiende eeuw verbood de kerk de verering van heiligen. De protestanten probeerden zich met medewerking van de staat van het paapse Sint-Nicolaasfeest te ontdoen.
Het Sinterklaasfeest hield desondanks stand, door de populariteit van het feest en door het enigszins aan te passen. Sint-Nicolaas werd minder katholiek gemaakt. Hij werd voor alle religieuze stromingen acceptabel als gulle gever. Sint-Nicolaas was Sinterklaas geworden.
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
ik beken! (mag k nu mee naar Spanje?! K vind t hier koud :sne)Oorspronkelijk gepost door nicname
Je neomt het woord irritant en daarbij een andere persoon EN zwarte pieten....
Boeiend...
ADOROTE, even een serieuze vraag, heb jij een idee waar ze die zwarte pieten vandaan halen? Ofwel, hoe die in verband werden gebracht met Sint Nicolaas????
[Aangepast op 18/11/04 door nicname]
Zwarte pieten zijn niet zwart geworden door de schoorsteen (waarbij ze bij mijn weten maar 1 keer hebben geopereerd) maar deze zwarte pieten komen rechtstreeks uit Afrika (of waar dan ook waar je zwarte mensen hebt) het was nogal hip als je nergeroide 'dienstboden' had.... (teminste dat is wat ik ooit heb mee gekregen)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Admin
Tis dus geen Rooms feest meer, dus gewoon een kinderfeest (legende) net zoals dat paulus de boskabouter slechts een boek figuur is
groetjes
Paus Paulus VI heeft in 1970 Nicolaas van de officiele heiligen lijst afgehaaldLaten we de discussie is omdraaien.
In onze refo wereld wordt er verschillend gedacht over Sinterklaas.
Een aantal zaken zijn onmiskenbaar aanwezig.
- Rooms heilige verering.
Tis dus geen Rooms feest meer, dus gewoon een kinderfeest (legende) net zoals dat paulus de boskabouter slechts een boek figuur is
groetjes
zie ook
groetjesSinterklaas, wie is dat. Bestaat Sinterklaas echt? Heeft hij ooit echt bestaan? Van Sinterklaas zijn geen persoonlijke gegevens bekend. Hij liet geen geschriften na, zijn naam staat nergens in oude documenten vermeld en er was zelfs geen officiële heiligverklaring. In 1970 verklaarde Paus Paulus VI dan ook dat hij niet meer in Sinterklaas geloofde en dat wat hem betrof deze zogenaamde heilige niet meer vereerd moest worden. De verering werd echter niet verboden, daarvoor is Sint-Nicolaas te populair. Hij is één van de weinigen die erin slaagden een brug te slaan tussen culturen en religies.
Oorspronkelijk gepost door BreekijzertjeTuurlijk! Alleen die gespannen kindergezichtjes zijn al prachtig om te zien!Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Och, sinterklaas is hier een gezellige avond met pakjes, gedichtjes etc.
Kinderen kijken al weken voor de tijd in de folders. Ze kunnen maar geen keuze maken. Is toch leuk om te zien. En die gedichten. Dat is het mooiste. Hier kun je iemand mooi even op zijn/haar nummer zetten.
En misschien ook nog wel een gespannen tukkersmoeltje............![]()
Ik geloof nog steeds hoor:,:,:,:,
- Miscanthus
Ja, je hebt wel een beetje gelijk. Ik denk als ik moeite doe, het wel zo zou kunnen zien.Oorspronkelijk gepost door BreekijzertjeDa's een kwestie van de gave des onderscheids.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus......Ik speld mijn kinderen niks op de mouw. Straks denken ze nog dat ik dat van de Heere Jezus ook verzonnen heb.
Als jij je kingeren het verschil niet bij kan brengen is er iets grondig mis, denk ik zo.
Kun je het niet zien als een gezellig familiegebeuren?
Ik geef teo dat ik tot nu toe de kinderen zacht brommend een kadootje gaf omdat de buurkinderen ook een kadootje kregen. en je wilt toch niet dat je kinderen te kort komen. Ik zal er toch wat blijer bij kijken volgende keer en beter letten op hun gezichtjes.
Tuurlijk was je schoen leeg, de inpakmachine van de pieten deed het niet goed toch gisteren ?Oorspronkelijk gepost door Lambertus
kgloof ook nog in sint maar me schoen was leeg vanochtend ?!!
(brak wel me veter)
Kwamen alleen maar fopkadootjes uit....
Jij kijkt toch ook iedere dag het sinterklaasjournaal ?