De drie formulieren, wel of niet.
In de enquête heb ik op 1 gestemd. Ik vind twee ook prima hoor. (maar ik zit in dit geval zo warmpjes mogelijk)
Oppassen met formulieren zo maar weg te zetten waarom:
Realiseer je dat de formulieren en ook andere belijdenisgeschriften als Athanasius/nicea zijn opgesteld tegen dwalingen (vanuit Rome en of de vroegchristelijke tijd, Arius ed.) Ik vind het hierom niet terecht dat wij de formulieren als geref gezinte naast de bijbel (zouden) willen stellen. Het is wat mij betreft juist een algemene interpretatie van wat er in de bijbel geschreven is. Het is geen aanvulling van de bijbel, het is ook niet strijdig met de bijbel. Dat mensen van mening zijn dat sommige dingen in de formulieren niet kloppen is niet nieuw. Er is geen tijd geweest dat mensen niet anders dachten.
Wat als de formulieren wegvallen of geen gezag meer hebben?
Nou dan denk ik dat we met de regelmaat weer een nieuwe dwaling verzinnen of een oude uit het verleden opduiken. Deze zullen dan weer moeten worden weerlegd en kunnen we het werk van onze voorvaderen weer over gaan doen. Bij bestudering van de kerkgeschiedenis zullen maar weinig mensen kunnen zeggen tjonge, wat een domme mensen waren die dwaalleraren. Bij bestudering heb ik mij herhaaldelijk afgevraagd of ik ook niet in de valkuil zou zijn gevallen. Daarom zie ik steeds meer in, hoe belangrijk die formulieren zijn. Voor de mensen die ze niet gelezen hebben. Lees ze eens en onderzoek of ze naar de Schrift zijn. Dit geldt overigens ook voor de mensen die ze belijden. Ik vraag me soms af of de NGB en den DL wel bestudeerd worden door de belijders ervan.
Oppassen met formulieren zo maar weg te zetten waarom:
Realiseer je dat de formulieren en ook andere belijdenisgeschriften als Athanasius/nicea zijn opgesteld tegen dwalingen (vanuit Rome en of de vroegchristelijke tijd, Arius ed.) Ik vind het hierom niet terecht dat wij de formulieren als geref gezinte naast de bijbel (zouden) willen stellen. Het is wat mij betreft juist een algemene interpretatie van wat er in de bijbel geschreven is. Het is geen aanvulling van de bijbel, het is ook niet strijdig met de bijbel. Dat mensen van mening zijn dat sommige dingen in de formulieren niet kloppen is niet nieuw. Er is geen tijd geweest dat mensen niet anders dachten.
Wat als de formulieren wegvallen of geen gezag meer hebben?
Nou dan denk ik dat we met de regelmaat weer een nieuwe dwaling verzinnen of een oude uit het verleden opduiken. Deze zullen dan weer moeten worden weerlegd en kunnen we het werk van onze voorvaderen weer over gaan doen. Bij bestudering van de kerkgeschiedenis zullen maar weinig mensen kunnen zeggen tjonge, wat een domme mensen waren die dwaalleraren. Bij bestudering heb ik mij herhaaldelijk afgevraagd of ik ook niet in de valkuil zou zijn gevallen. Daarom zie ik steeds meer in, hoe belangrijk die formulieren zijn. Voor de mensen die ze niet gelezen hebben. Lees ze eens en onderzoek of ze naar de Schrift zijn. Dit geldt overigens ook voor de mensen die ze belijden. Ik vraag me soms af of de NGB en den DL wel bestudeerd worden door de belijders ervan.
Uit de stemming blijkt dat met 21 stemmen optie 1 de meerderheid heeft.Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Op dit topic is een klein jaar niet gereageerd
De stemming is:
Optie 1: 21 stemmen
Optie 2: 14 stemmen
Optie 3: 10 stemmen
Optie 4: 00 stemmen
Misschien zijn er nieuwelingen die de stemming willen beïnvloeden.
Laten we ons dus maar aan de formulieren vasthouden.
Ik heb ook optie 2 gekozen. Anders loop je denk ik het gevaar de formulieren dezelfde waarde toe te kenen als de Bijbel...
Toch denk ik net als Memento dat ze nuttig zijn voor meerde dingen.
En ja, ze kunnen falen, er is bijvoorbeeld een vraag en antwoord in de HC waar ik me niet helemaal ik kan vinden...
Toch denk ik net als Memento dat ze nuttig zijn voor meerde dingen.
En ja, ze kunnen falen, er is bijvoorbeeld een vraag en antwoord in de HC waar ik me niet helemaal ik kan vinden...

Tuurlijk. De 3FvE zijn binnen de reformatorische kerken normatief, oftewel een ieder die ze tegenspreekt word gezien als afvallige van de leer, en dus onder de tucht geplaatst.Interessante vraag vind ik ook of de HC dan wel als uitgangspunt voor een preek op zondagavond moet dienen?
Voor de middag-preek vind ik het jammer dat er uitsluitend uitgegaan word van de HC, ikzelf zou liever een combinatie zien van de HC mét de Westminster Catechismus, omdat die elkaar goed aanvullen. Zie bv vraag 1 van de Westminster:
Wat wordt door des mensen hoogste einde verstaan?
Antw. Het grote einde en de reden waarom God de mens geschapen heeft, hetwelk is Gods heerlijkheid. Jes. 43:7. Spr. Spr. 16:4. Rom. 11:36.
-
- Contacteer:
Overgenomen uit de vertaling van ds. Alexander Comrie, in leven predikant te Woubrugge. Gekopieerd van http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... leer0.htmlHe Memento, is dat echt het eerste antwoord? Ik zal niet zeggen dat ik er goed in ben, ik heb er eerlijk gezegd een hekel aan, maar dit is toch wel erg vrij vertaald!
Het is idd een erg slechte, cq vrije vertaling. Had alleen die geciteerd vanwege de autoriteit die in de GG aan Comrie word toegekend. Ikzelf zou het liever zo vertalen:
Q: What is the chief end of man?
------------------------------------------
Q: Wat is het hoofddoel van een mens?
A: To glorify God and enjoy Him forever.
---------------------------------------------------
A: Om God eer te geven en voor eeuwig te leven tot Gods vermaak
[Aangepast op 20/3/04 door memento]