Als christen leven in luxe
Ik denk dat de vraag: What Would Jesus Do? Hier ook wel van toepassing is. Let wel, ik ga nu geen pleidooi voor of tegen die armbandjes houden, het gaat me om de vraag.
Dus om het even heel concreet te maken: Als je denkt dat Jezus mee zou gaan uit eten, dan kan je gerust gaan!
't Punt is alleen hoe weet je wat Jezus zou doen. Door het gebed!
Dus om het even heel concreet te maken: Als je denkt dat Jezus mee zou gaan uit eten, dan kan je gerust gaan!
't Punt is alleen hoe weet je wat Jezus zou doen. Door het gebed!
Tweede stelling:
Naarmate iemand jonger is vindt hij of zij luxe verwerpelijker. Dat heeft vermoedelijk met het besteedbaar inkomen te maken. Wie weinig heeft vindt luxe onnodig.
Ik heb ook het idee dat alleen een ander in luxe leeft. Zelf heb je altijd het gevoel 'niet luxe' te leven.
Naarmate iemand jonger is vindt hij of zij luxe verwerpelijker. Dat heeft vermoedelijk met het besteedbaar inkomen te maken. Wie weinig heeft vindt luxe onnodig.
Ik heb ook het idee dat alleen een ander in luxe leeft. Zelf heb je altijd het gevoel 'niet luxe' te leven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Persoonlijk vind ik het moeilijk in te schatten wat leven in luxe is. Ik bedoel, voor mensen die op een klein flatje wonen met bijv. drie kinderen, is onze tussenwining met vier slaapkamers een luxe. Wij zouden ook ons huis kunnen verkopen en op een flatje kunnen gaan wonen. Is dat de bedoeling? Dan leven we minder luxe.
Het grootste gevaar vind ik dat je in verleiding komt als je veel heb. Nu denk ik soms: Tjonge, overdreven zeg, al dat materialisme. Is toch nergens voor nodig.
Maar dat kan ook komen, omdat wij het geld er niet voor (over) hebben. Als wij een gigantisch inkomen zouden hebben kom je denk ik toch sneller in de verleiding. Je hebt het geld nu eenmaal, dus waarom mag je het dan niet aan zulke dingen uitgeven?
Je kan tenslotte niet alle armen op de aarde met jouw geld helpen? (denkt men dan)
Aan de andere kant mogen en MOETEN we er ook dankbaar voor zijn dat God het ons gaf. Maar daar ontbreekt het vaak aan. Het is gewoon geworden.
Rijke mensen waren er in de Bijbel ook. Denk aan Abraham, Salomo, van hem werd gezegd:
Toen zeide God tot Salomo: Daarom, dat dit in uw hart geweest is, en gij niet begeerd hebt rijkdom, goederen, noch eer, noch de ziel uwer haters, noch ook vele dagen begeerd hebt; maar wijsheid en wetenschap voor u begeerd hebt, opdat gij Mijn volk mocht richten, waarover Ik u koning gemaakt heb;
Alzo werd de koning Salomo groter dan alle koningen der aarde in rijkdom en wijsheid.
De rijkdom van Salomo, was duidelijk een zegen van de Heere. Maar Salomo had het niet begeerd. Wij begeren vaak wel meer. Salomo koos wijsheid boven rijkdom, maar die rijkdom kreeg hij toch. Dat was geen zonde.
Jeremia 9:
Zo zegt de HEERE: Een wijze beroeme zich niet in zijn wijsheid, en de sterke beroeme zich niet in zijn sterkheid; een rijke beroeme zich niet in zijn rijkdom
Groetjes Nic
Het grootste gevaar vind ik dat je in verleiding komt als je veel heb. Nu denk ik soms: Tjonge, overdreven zeg, al dat materialisme. Is toch nergens voor nodig.
Maar dat kan ook komen, omdat wij het geld er niet voor (over) hebben. Als wij een gigantisch inkomen zouden hebben kom je denk ik toch sneller in de verleiding. Je hebt het geld nu eenmaal, dus waarom mag je het dan niet aan zulke dingen uitgeven?
Je kan tenslotte niet alle armen op de aarde met jouw geld helpen? (denkt men dan)
Aan de andere kant mogen en MOETEN we er ook dankbaar voor zijn dat God het ons gaf. Maar daar ontbreekt het vaak aan. Het is gewoon geworden.
Rijke mensen waren er in de Bijbel ook. Denk aan Abraham, Salomo, van hem werd gezegd:
Toen zeide God tot Salomo: Daarom, dat dit in uw hart geweest is, en gij niet begeerd hebt rijkdom, goederen, noch eer, noch de ziel uwer haters, noch ook vele dagen begeerd hebt; maar wijsheid en wetenschap voor u begeerd hebt, opdat gij Mijn volk mocht richten, waarover Ik u koning gemaakt heb;
Alzo werd de koning Salomo groter dan alle koningen der aarde in rijkdom en wijsheid.
De rijkdom van Salomo, was duidelijk een zegen van de Heere. Maar Salomo had het niet begeerd. Wij begeren vaak wel meer. Salomo koos wijsheid boven rijkdom, maar die rijkdom kreeg hij toch. Dat was geen zonde.
Jeremia 9:
Zo zegt de HEERE: Een wijze beroeme zich niet in zijn wijsheid, en de sterke beroeme zich niet in zijn sterkheid; een rijke beroeme zich niet in zijn rijkdom
Groetjes Nic
-
Er is al zo vaak over dit onderwerp gediscussierd. Meestal verwordt het tot een loopgravenoorlog, waarbij argumenten heen en weer geschreeuwd worden en niemand open staat zijn/haar mening bij te willen stellen. Ik doe er ff niet meer aan mee, ik heb de handen vol aan mezelf.
Ik wil er enkele dingen op zeggen:
Ik wil er enkele dingen op zeggen:
- De algemene dooddoener dat de persoon die materialisme aan de orde stelt simpelweg jaloers of afgunstig is, vind ik stuitend en zonder inhoud. Vaak kent men de achtergrond niet van de persoon, dus deze kan in zijn/haar goede bedoelingen gekwetst worden.
- Het bagataliseren van dit probleem vind ik verwerpelijk. Het is een echt probleem voor onze gezindte!! Materialisme en wereldgelijkvormigheid hebben lauwheid tot gevolg! Stralen wij nog uit dat we vreemdelingen zijn hier beneden? Of worden de tentpinnen al vaster en vaster in de grond geslagen? Een van de Christelijke deugden is matigheid, laten we dat uit proberen te stralen.
- Het gebed van Agur zou het onze moeten zijn: "armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels; opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste."
- Wat lezen we in HC 42? Niet alleen wat verbiedt God in het achtste gebod, maar ook: wat gebied God in het achtste gebod. Kort gezegd: 'Dat ik mijns naasten nut, waar ik kan en mag bevordere en trouwelijk arbeide opdat ik den noodruftige helpen moge.' We hebben alles maar in bruikleen!
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Welke stelling Rhode?Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze stelling vaak voortkomt jaloezie of uit een sprekend geweten.
En jaloezie of een sprekend geweten is nogal geen verschil. Hoe leg jij het onderscheid tussen sprekend geweten en het (denken te) zien wat God van de mens wil?