Evangelisatie onder Roomsen en Islamieten: hoe doe je dat?

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Memento vergeet niet wat onze vaderen in de H.C. zeggen over het misoffer. Voor die leer ik heb niemand over. Daarom zijn evangelisatieposten in ons roomse zuiden en in België noodzakelijk.

Hartelijke groeten.

Hoi Adrianus,

Enig idee wanneer het misoffer ontstaan is? Als je weet wanneer kon je nog wel eens verrassende namen in de kerkgeschiedenis tegenkomen.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat we andere moeten wijzen op afwijkingen die in de loop der tijden zijn ontstaan.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Bart-rk
Antoine Bodar lees ik niet zoek maar op op dit forum waarom niet
Zij artikel knip ik uit om de vogelkooi te verschonen
En nu moet ik van Zoetermeer naar Mokum een computer instaleren (ben ik ook weer bijna thuis)

groet
Bart bedoelt deze topic

Maar Bart kun je ook inhoudelijk op Bodar reageren?

Groet
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Bart-rk
Antoine Bodar lees ik niet zoek maar op op dit forum waarom niet
Zij artikel knip ik uit om de vogelkooi te verschonen
En nu moet ik van Zoetermeer naar Mokum een computer instaleren (ben ik ook weer bijna thuis)

groet
Bart bedoelt deze topic

Groet
bedankt Niek.
Jammer dat Bart niet inhoudelijk kan reageren omdat hij Bodar afgeschreven heeft op een paar minimale details.
Ik dacht nl. dat Bodar eindelijk een christocentrisch gedachtegoed heeft dat wat meer ruimte geeft voor een toenadering tussen Rome en Reformatie.
Maar de vijandschap die hem dan ten deel valt van Roomse broeders spreekt al boekdelen...
england

Bericht door england »

Ja, Rens, dat is een hele interessante gedachte!
Ik denk dat bepaalde dingen ook wel overgebleven zijn vanuit het Roomse denken... Bepaalde uitspraken van mensen...
Ben errug benieuwd wat anderen hier van gaan zeggen...!
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Over het algemeen accepteren alle kerken de eerste 6 vergaderingen van de oude kerk.
Is dat dan de basis niet van het protestantisme.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Ndonselaar
Jawel zie deze topic

http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=3489
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Rens
Is er nu nog NOOIT ofte nimmer IEMAND op de gedachte gekomen dat het protestantisme wel eens een dwaling zou kúnnen zijn????????

Dat dus de katholieke leer van oudsher de basis is, van waaruit het protestantisme is uitgebroken volgens EIGEN gedachtengoed en dat eigen gedachtengoed als basis namen voor de protestantse leer en -kerk????
Ik denk dat je alles toch wel in zijn tijd en op zijn plaats moet zien. Ten tijde van de reformatie was de refomatorische leer en situatie anders dan nu, hetzelfde geldt voor de RKK. Ik kan me voorstellen dat de RKK in Nederland, doordat deze een minderheid aan het worden is, zich meer op de inhoud van het geloof en de leer gaat richten. In landen als Belgie, Frankrijk, Spanje en Italie is de RKK een onderdeel van de cultuur, waardoor daar meer evangelisatie nodig is, omdat het geloof daar veel minder een rol speelt dan de traditie.

Overigens, is de evangelisatie de laatste jaren ook al onder de reformatorische kerken actief, wat niet in dank wordt afgenomen.
Jan de Wit

Zelf ben ik rooms katholiek, en ik vind dat de katholieken in Nederland ver van de waarheid staan. Dus ik ben het met mijn vorige spreker niet eens.
Verder ik dacht dat de eerste 6 concilies, vrijwel alle kerken accepteren (de bijbelse geschriften is in die 6 concilies gevormd.) Ook de geloofbelijdenis. Is dat niet de basis voor alle christelijke kerken?

Zelf ben ik weleens in een Ned Hervormde dienst geweest en daar was de dominee van Loenen (eo-dominee) hield daar een zeer goede preek over de huidige paus.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Even een vraagje aan Bart;

Heb jij ook een Bijbel thuis.

Ik begreep, dat veel van jullie niet eens een Bijbel in huis hebben.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Rens
Is er nu nog NOOIT ofte nimmer IEMAND op de gedachte gekomen dat het protestantisme wel eens een dwaling zou kúnnen zijn????????

Dat dus de katholieke leer van oudsher de basis is, van waaruit het protestantisme is uitgebroken volgens EIGEN gedachtengoed en dat eigen gedachtengoed als basis namen voor de protestantse leer en -kerk????
Het lijkt mij ook helemaal niet verkeerd, om eens een preek te horen; over waarom wij nou Gereformeerd te zijn. Gewoon, om er op gewezen te worden, en het opnieuw onder aandacht te brengen.

Ook waarom sommige gewoonten/regeltjes in de kerk zijn. Dat zorgt voor wat meer begrip in kerken.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Jan de Wit

Hoezo geen bijbel?
Op de wereld jongeren dagen werden 2 miljoen evangelieen verspreid.
Mijn opa en overgrootvader hadden al een bijbel.
Ik heet dan wel geen Bart maar ik kan het ook antwoorden.
Vrijwel alle katholieken en zeker de katholieken die naar de kerk gaan hebben net als bij protestanten een bijbel.
Jan de Wit

Over het algemeen accepteren alle kerken de eerste 6 vergaderingen van de oude kerk.
Is dat dan de basis niet van het protestantisme.
Plaats reactie