De Gulden
Die marktkooplui vragen tegenwoordig zonder blikken of blozen 3,50 voor twee dozen aardbeien. Ik heb nog nooit 2 dozen voor 7,50 gezien in het gulden tijdperk. Of het moest in oktober zijn. 1 euro voor een bloemkool. 2,50 voor een kilo appels. Ga maar door. Daaraan kun je zien wat de euro gedaan heeft. In de supermarkten viel het wel mee.
De horeca: 1,80 voor een kop koffie. Of een pilsje. Da's 3.97 in guldens. Maar die krabbelen al weer een beetje terug.
De horeca: 1,80 voor een kop koffie. Of een pilsje. Da's 3.97 in guldens. Maar die krabbelen al weer een beetje terug.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Dat komt om dat je van die euro's per maand minder krijgt als van de guldens, Anemoon.Oorspronkelijk gepost door anemoonik zie hem wel als een euro en kom ook steeds geld te kort...wordt gezien als de gulden, en dan kom je steeds een hoop geld tekort
Dus als je je uigave patroon niet aanpast kom je elke maar ruim de helft tekort.:t
De euro is ingevoerd na de top van de economie. De inflatie dendert dan altijd nog even door. De zeer hoge inflatie van 2002 (5%) was voor het grootste deel daar aan te danken en was zonder euro minstens 3 of 4% geweest.
De afgelopen twee jaar hebben we in Nederland uitzonderlijk lage inflatie gehad. 1,25% nu. Het laagste van europa. De verhoogde prijzen in de supermarkten zijn allang weer terug gedraaid.
Het is echt onzin om de economische recessie aan de euro toe te kennen.
De langdurige recessie in Europa en vooral in Nederland heeft meer te maken met de bureaucratie en de slechte sociale infrasctructuur. Het onvermogen om goed te kunnen ondernemen in Nederland.
Ik kan me voorstellen voor ouderen dat het idd lastig is, en de euro lang wennen blijft. Maar dat is een tijdelijke prijs die we betalen voor een toekomst waarin we in europa gewoon 1 munt hebben.
Dat heeft zeer veel voordelen voor de intercontinentale handel. Ondernemers hoeven niet bang te zijn om voor wisselkoers tegenvallers wanneer ze met andere euro-landen handelen.
En neem de dollar-euro koers. Die is van grote invloed (negatieve invloed) op de economie. Zonder euro was de dollar-gulden koers net zo negatief geweest.
Anthipatie tegen de euro heeft niets met economie te maken maar alles met nostalgie.
Maar ja, daar hebben de oudjes constant last van
als wij, jongeren, daar constant rekening mee moeten houden... 
Trouwens, terug naar de gulden zou het domste zijn wat je kan doen. Dan krijg je gewoon al die negatieve bijeffecten van 2002 NOG EEN KEERTJE terug.
De afgelopen twee jaar hebben we in Nederland uitzonderlijk lage inflatie gehad. 1,25% nu. Het laagste van europa. De verhoogde prijzen in de supermarkten zijn allang weer terug gedraaid.
Het is echt onzin om de economische recessie aan de euro toe te kennen.
De langdurige recessie in Europa en vooral in Nederland heeft meer te maken met de bureaucratie en de slechte sociale infrasctructuur. Het onvermogen om goed te kunnen ondernemen in Nederland.
Ik kan me voorstellen voor ouderen dat het idd lastig is, en de euro lang wennen blijft. Maar dat is een tijdelijke prijs die we betalen voor een toekomst waarin we in europa gewoon 1 munt hebben.
Dat heeft zeer veel voordelen voor de intercontinentale handel. Ondernemers hoeven niet bang te zijn om voor wisselkoers tegenvallers wanneer ze met andere euro-landen handelen.
En neem de dollar-euro koers. Die is van grote invloed (negatieve invloed) op de economie. Zonder euro was de dollar-gulden koers net zo negatief geweest.
Anthipatie tegen de euro heeft niets met economie te maken maar alles met nostalgie.
Maar ja, daar hebben de oudjes constant last van

Trouwens, terug naar de gulden zou het domste zijn wat je kan doen. Dan krijg je gewoon al die negatieve bijeffecten van 2002 NOG EEN KEERTJE terug.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Wat denk je wat die aanpassingen aan de computers, kassa's hebben gekost; waren ze maar nooit aan de euro begonnen.Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Ik daenk dat terugdraaien niet snel gebeurd. Kijk alleen al eens wat dit kost om alles terug te zetten naar de gulden. Wat je dan krijgt is dat winkeliers, leveranciers weer naar zichzelf toerekenen en alles weer afronden naar boven. Word het nog duurder allemaal.
- ndonselaar
- Contacteer:
Dat zal zo zijn Robert, maar er zat ook een mooie kant aan, namelijk meevallers. Dat gaf een stuk spanning aan deze handel! Dat is wel weg. We kunnen natuurlijk de hele wereldhandel in één valuta doen. Klinkt leuk, maar neemt heel veel handel weg.
Is het nostalgie? Soms wel, soms niet. Het is gewoon keiharde realiteit dat sommige branches misbruik hebben gemaakt van de euro. Zeker de horeca. Aan de andere kant moeten we ook reeël zijn en beseffen dat de lonen de laatste jaren flink zijn gestegen.
Toch vind ik het economische argument niet echt een hard argument. Kijk eens naar de Britse economie, die is nog nooit zo hard gegroeid. Veel harder dan de onze. Kunnen we dan toch zonder die euro? Ook zijn we onze monetaire instrumenten kwijt. Er is gewoon nog teveel politiek verschil tussen de landen binnen de eurozone. Dat maakt ingrijpen ook zo complex.
Nostalgie? Verlangen terug naar de gulden? Het maakt mij niet zoveel uit, maar ik vind wel dat we zo eerlijk moeten zijn dat die euro niet zoveel voordeel heeft gebracht.
Dat zal zo zijn Robert, maar er zat ook een mooie kant aan, namelijk meevallers. Dat gaf een stuk spanning aan deze handel! Dat is wel weg. We kunnen natuurlijk de hele wereldhandel in één valuta doen. Klinkt leuk, maar neemt heel veel handel weg.
Is het nostalgie? Soms wel, soms niet. Het is gewoon keiharde realiteit dat sommige branches misbruik hebben gemaakt van de euro. Zeker de horeca. Aan de andere kant moeten we ook reeël zijn en beseffen dat de lonen de laatste jaren flink zijn gestegen.
Toch vind ik het economische argument niet echt een hard argument. Kijk eens naar de Britse economie, die is nog nooit zo hard gegroeid. Veel harder dan de onze. Kunnen we dan toch zonder die euro? Ook zijn we onze monetaire instrumenten kwijt. Er is gewoon nog teveel politiek verschil tussen de landen binnen de eurozone. Dat maakt ingrijpen ook zo complex.
Nostalgie? Verlangen terug naar de gulden? Het maakt mij niet zoveel uit, maar ik vind wel dat we zo eerlijk moeten zijn dat die euro niet zoveel voordeel heeft gebracht.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Natuurlijk vallen de tegenvallers weg tegen de meevallers, maar spanning is juist niet goed voor de handel. Het is voor een ondernemer goed om te weten waar hij aan toe is.Dat zal zo zijn Robert, maar er zat ook een mooie kant aan, namelijk meevallers. Dat gaf een stuk spanning aan deze handel! Dat is wel weg.
Als je spanning wilt kan je een lot in de loterij kopen. Anders ben je uiteindelijk aan het speculeren met je bedrijfskapitaal. Vooral voor kleine bedrijven is dat levensgevaarlijk.
Monetaire handel vind ik niet de meeste ethische handel die er is. Dat is echt geld verdienen met lucht.We kunnen natuurlijk de hele wereldhandel in één valuta doen. Klinkt leuk, maar neemt heel veel handel weg.
Je kan de invloeden nooit op de korte termijn vergelijken. Of wil je zeggen dat we dan maar de chinese munteenheid moeten nemen? Die is het hardst gegroeid.Toch vind ik het economische argument niet echt een hard argument. Kijk eens naar de Britse economie, die is nog nooit zo hard gegroeid. Veel harder dan de onze. Kunnen we dan toch zonder die euro?
Trouwens, de verenigde staten hebben voor een gebied zo groot als de euro zone wel een eenheidsmunt, en die groeit al decenia harder dan dan wij. (de economie daar dan)
Er zijn talloze redenen aan te voeren voor het beter draaien van de economie in GB. Bv omdat het een eiland economie is, en ze veel meer economische banden heeft met amerika.
En scandinavie, waar de economie ook harder groeit, is een gebied waar veel minder bureaucratie is en het eenvoudiger ondernemen is. (bv. makkelijker om personeel te ontslaan en aan te nemen)
Dat is waar, we hebben tijd nodig om een meer monetaire eenheid te worden. Dat kost tijd. Maar waarom verwachten mensen dat gecompliceerde zaken binnen 2 weken opgelost zijn? De mensen vinden het ook al raar dat het in Irak nog geen westerse democratie is.Ook zijn we onze monetaire instrumenten kwijt. Er is gewoon nog teveel politiek verschil tussen de landen binnen de eurozone. Dat maakt ingrijpen ook zo complex.
Investering kost tijd.
Niet voor particuleren, wel voor het bedrijfsleven.Het maakt mij niet zoveel uit, maar ik vind wel dat we zo eerlijk moeten zijn dat die euro niet zoveel voordeel heeft gebracht.
Dat ligt niet aan de euro, tenzij je teveel in het café hangt.Iedere maand hou ik een stukje maand over maar geen euro....nee wat mij betreft kunnen we terug naar de gulden
Ik denk dat je met deze opmerking velen tekort doet die altijd wel veel meer gaven.Oorspronkelijk gepost door Robert
En wat betreft de collecte's.
Het werd hoog tijd dat we weer 's wat meer gingen geven dan die gulden. Die gaven we al 20 jaar en was in die tijd in waarde minstens gehalveerd.
Er waren geneog mensen die meer gaven dan die gulden in de collectezak.
Een beetje kort door de bocht om elke kerkganger hiervan te betichten.
Jelle, ik reageerde op een eerdere uitspraak van iemand over huis-aan-huis collecte's.
Trouwens, wie de schoen past trekke hem aan. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die nog steeds slechts guldens of euro's geeft zich hierdoor beledigd voelt. Dan zeg je: dat ben ik niet.
Trouwens, wie de schoen past trekke hem aan. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die nog steeds slechts guldens of euro's geeft zich hierdoor beledigd voelt. Dan zeg je: dat ben ik niet.
Als 'buitenlander' wilde ik doooooooolgraag dat de gulden terug kwam!
Want wat Robert zegt over die supermarkt prijzen, nou... Ik weet niet hoe vaak jij boodschappen doet, maar toen ik in de zomer in Nederland was waren de prijzen nog net zo beroerd al altijd! Intree prijzen, eten, buskaartjes, alles was de zelfde prijs als voor de Euro..maar nu dan in euri wel te verstaan.....Dus twee keer zoveel... Echt niet normaal!
Bovendien is het een onnozel iets, hoe doe je dat met subsidies? Van landbouw bijvoorbeeld...Gaan andere landen stoppen met het subsidieren van hun groente en fruit, of gaat Nederland subsidieren van hun groente en fruit, enwaar haalt Nederland dan het geld vandaan om dat te gaan doen....??
En wat het omrekenen betreft..om daar miljarden aan te besteden omdat men het zo lastig vindt om in de vakantie wat hoofdrekenen te moeten doen... En wat bedrijven betreft, had men geen andere mogelijheid dan dit?
Wie gaat er trouwens betalen voor Polen en Turkije? Want het geld moet toch ergens vandaan komen? Daar kost een bakje koffie in een restaurant omgerekend 25 eurocent....dus dat zal toch omhoog moeten enzo.... Maar in Polen heb je nu al mensen die van ellende niet weten waar de volgende maaltijd vandaan moet komen. Als daar de prijzen vervierdubbelen, hoe gaat men dat dan doen? Zwaar subsidieren natuurlijk met Hollandse Euri....
En dan heb ik het nog niet eens over het aantal onverharde wegen dat men heeft, dat zal toch moeten veranderen.. gelukkig zijn Nederlandse Euri geduldig...
Want wat Robert zegt over die supermarkt prijzen, nou... Ik weet niet hoe vaak jij boodschappen doet, maar toen ik in de zomer in Nederland was waren de prijzen nog net zo beroerd al altijd! Intree prijzen, eten, buskaartjes, alles was de zelfde prijs als voor de Euro..maar nu dan in euri wel te verstaan.....Dus twee keer zoveel... Echt niet normaal!
Bovendien is het een onnozel iets, hoe doe je dat met subsidies? Van landbouw bijvoorbeeld...Gaan andere landen stoppen met het subsidieren van hun groente en fruit, of gaat Nederland subsidieren van hun groente en fruit, enwaar haalt Nederland dan het geld vandaan om dat te gaan doen....??
En wat het omrekenen betreft..om daar miljarden aan te besteden omdat men het zo lastig vindt om in de vakantie wat hoofdrekenen te moeten doen... En wat bedrijven betreft, had men geen andere mogelijheid dan dit?
Wie gaat er trouwens betalen voor Polen en Turkije? Want het geld moet toch ergens vandaan komen? Daar kost een bakje koffie in een restaurant omgerekend 25 eurocent....dus dat zal toch omhoog moeten enzo.... Maar in Polen heb je nu al mensen die van ellende niet weten waar de volgende maaltijd vandaan moet komen. Als daar de prijzen vervierdubbelen, hoe gaat men dat dan doen? Zwaar subsidieren natuurlijk met Hollandse Euri....
En dan heb ik het nog niet eens over het aantal onverharde wegen dat men heeft, dat zal toch moeten veranderen.. gelukkig zijn Nederlandse Euri geduldig...
england, ik weet niet hoe lang je niet in Nederland bent geweest, maar er is een jaarlijkse inflatie, onafhankelijk van de euro. Als jij zo'n 20 jaar niet in Nederland bent geweest is de kans idd groot dat de prijzen zo'n beetje zijn verdubbeld. Maar goed, je zal wel flink flink bizar overdreven hebben. 
2x zo duur
En ik weet niet waarom jij denkt dat de prijs van koffie in Polen net zo duur moet zijn als in Nederland? Dat is een gedachtekronkel die ik niet kan volgen. Zelfde munteenheid resulteerd niet in dezelfde prijzen.
Investeren betekent dat dingen soms meer kosten maar later wel meer opbrengen.
Nogmaals, je hebt echt geen idee waar je het over hebt hé....
Deze thread toont nogmaals aan waarom het democratisch stemrecht niet voor iedereen moet gelden.
De meeste mensen hebben geen flauw benul van waar het over gaat, maar stemmen wel zonder enige kennis van zaken.

2x zo duur

En ik weet niet waarom jij denkt dat de prijs van koffie in Polen net zo duur moet zijn als in Nederland? Dat is een gedachtekronkel die ik niet kan volgen. Zelfde munteenheid resulteerd niet in dezelfde prijzen.
Laat maar, je hebt geen idee waar je het over hebt.En wat het omrekenen betreft..om daar miljarden aan te besteden omdat men het zo lastig vindt om in de vakantie wat hoofdrekenen te moeten doen... En wat bedrijven betreft, had men geen andere mogelijheid dan dit?
je hebt geen idee waar je het over hebtDaar kost een bakje koffie in een restaurant omgerekend 25 eurocent....dus dat zal toch omhoog moeten enzo....
Een grote afzetmarkt voor de EU is goed voor de landen van het EU. Een sterk Polen en een sterk Turkije is goed voor de nederlandse economie. We zullen daar dus in moeten investeren.Wie gaat er trouwens betalen voor Polen en Turkije? Want het geld moet toch ergens vandaan komen?
Investeren betekent dat dingen soms meer kosten maar later wel meer opbrengen.
Hoe KOM je erbij dat daar de prijzen moeten vervierdubbelen?Maar in Polen heb je nu al mensen die van ellende niet weten waar de volgende maaltijd vandaan moet komen. Als daar de prijzen vervierdubbelen, hoe gaat men dat dan doen?
Nogmaals, je hebt echt geen idee waar je het over hebt hé....
Deze thread toont nogmaals aan waarom het democratisch stemrecht niet voor iedereen moet gelden.
De meeste mensen hebben geen flauw benul van waar het over gaat, maar stemmen wel zonder enige kennis van zaken.