Moskee en de oproep tot het vrijdag gebed

parsifal

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door jacob
pcies,

noem mijn een moslim land waar christenen niet verdrukt worden.
Turkije, Marokko, Irak onder Saddam Hoessein zijn of waren landen waar je niet door de regering zelf verdrukt werd (in ieder geval niet meer dan andere mensen). Volgens mij is ook Jordanie wat dat betreft een redelijk land.

Ik snap het verder allemaal niet zo. Over een poosje is ook de kerstboom een symbool van het Christendom. De kerkklokken hebben toch geen enkele religieuze waarde. Waarom er dan zo aan hechten.
Unionist

Bericht door Unionist »

Nu valt het op zich met dat akoestische lawaai denk ik nog wel mee. In ons eens zo christelijk heidedorpje hebben ze een moskee neergezet naast het station. Eigenlijk is dat midden op een industrieterrein. Pas stond ik op vrijdagmiddag om 12.45 op de bus te wachtem nog geen 100 meter van de moskee. Ineens denk ik: wat hoor ik toch? Heel zachtjes, je moest echt stil zijn, hoorde ik iets van ieowieowjoejoejoejengjengjeng.

Het bleek de mezoezzin van de moskee, oproep voor het vrijdaggebed.

Even later zat ik in de bus en een paar banken achter mij zat een oer-Hollandse tiener. De oempf-oempf-oempf-beng-beng-beng-rrr-rrr-rrr kedoefkedoefkedoef die uit de zwarte dopjes in zijn oren kwam was heel erg monocultureel, maar gaf meer overlast dan dat eowieowjoejoejoejengjengjeng uit de moskee.

Maar ik begrijp het standpunt van de SGP wel: je mag het wel zijn maar je mag het niet doen. Ik ben op zich voor godsdienstvrijheid, maar waar ik me enorm aan stoor is die gedachte van: alle godsdiensten zijn gelijk. Als er geen moskee mag, dan ook geen kerk. Dat getuigt van een totaal gebrek aan historisch en cultureel besef.
Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Er luiden al jaren en jaren en eeuwen en eeuwen klokken in Nederland op zondagmorgen. Dat hoort bij onze cultuur, niet? Mogen wij alsjeblieft ook nog een beetje eigen cultuur hebben zonder dat iedere allochtoon ook iets van zijn cultuur erbij wil?

We hebben toch ook geen popzender met hoelahoela - muziek omdat we ook 3FM hebben? Dat heeft toch niks met godsdienst, maar vooral met cultuur te maken?

Nog effe en ze willen met koninginnedag rooie vlaggen met halve manen op de kerktoren.

Ammehoela.
Dit is niet realistisch.
Is het verstandig om grote problemen zoals haat en overlast overhoop te halen door tegen wil en dank door te beieren zondag's, omdat dat de christelijke cultuur is?
Dit is wel realistisch.

WIJ ( hollanders en geintegreerde buitenlanders door de eeuwen heen) hebben hier in Nederland een uiterst waardevolle CHRISTELIJKE traditie.
Wie beginnen er met haat en de pertinente weigering zich aan te passen? In tientallen Moslimlanden worden Christenen vervolgd ( zijn wij hier in het westen moslims aan het vervolgen? nee toch?)

Het zal toch niet zo moeten zijn dat ik straks naar Duitsland op vakantie moet om op zondagmorgen kerkklokken te horen luiden?

Mensen, Mensen! waar blijven we in dit ontkerstende land nou als we als christenen ( gerritde2e en wim314 en parsifal) gaan zeggen dat we die chrtistelijke traditie niet hoog hoeven te houden?

eerst schaffen de kerkklokken af,

we breken de kerken af of verbouwen ze tot Moskee... want tja.. de dinegne veranderen nu eenmaal zo door de tijd heen..............

en straks beheerst de Islam Nederland ( ja lach maar mar ik denk nu 50-100 jaar verder) en dan zitten onze kinderen in de vervolgingen.

Marroko en Irak tolerant t.o.v. Christenen?
K'wil het eerder een gedogen noemen uit politiuek startegische overwegingen....

Jordanie is wellicht een uitzondering

[Aangepast op 8/9/04 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
parsifal

Bericht door parsifal »

kerkklokken zijn geen Christelijke traditie netzomin als kerstbomen of sinterklaas dat zijn
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
kerkklokken zijn geen Christelijke traditie netzomin als kerstbomen of sinterklaas dat zijn

Zolang er kerkklokken geluid hebben en zullen luiden wordt ELKE inwoner en bezoeker van Dorp of Stad op zondagmorgen GEROEPEN zich onder de levende bediening van het woord te begeven. En wordt de mens er aan herinnerd dat de kerken hun deuren voor een ieder open zetten.

ter zijde: Er zijn door de eeuwen heen al heel wat van Gods kinderen door dit geluid op zondagmorgen/.avond uit de kroeg getrokken.

Dit is niet sentimenteel bedoeld maar alleen van "de roep"van die kerklokken gaat al een "evangelisatie" uit. en die hoort typisch bij het "christelijke karakter van ons land ( en ook andere landen).

of je het dan traditie noemt of niet. het kan en mag niet zo zijn dat het kerkklokkengeluid verdrongen word door het moskee-geluid!!!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Egbert

Bericht door Egbert »

Ik ben het lekker ongenuanceerd eens met de 'tegen het moskee gebed op de vrijdag morgen' geroep. Want a] het blijft niet bij de vrijdagmorgen want in een rechtgeaard moslimland klinkt het gebed elke dag. b] laat volgens Parsifal het niet bij de joods-christelijk cultuur horen [leg eens uit] ik vind het van een andere orde dan kerstbomen e.d. Niets mis mee toch om een oproep tot kerkgang.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Maar ik begrijp het standpunt van de SGP wel: je mag het wel zijn maar je mag het niet doen.
Het hetzerige en beledigende stukje van SGP-voorlichter Menno de Bruijne, is NIET het standpunt van de SGP. Hij is door Bas van der Vlies hierop aangesproken, omdat "het niet past om uitspraken te doen die mogelijk de persoonlijke integriteit van (groepen van) personen kunnen aantasten". Ik ga er voorlopig vanuit dat Bas van der Vlies wèl het standpunt van de SGP verwoordt. Een hele geruststelling dus voor mensen die misschien dachten, dat de SGP het nodig vindt om denigrerede termen te gebruiken als "exoten met baarden en hoofddoekjes", "arabisch gejeremieer" en "islam-gejammer". Een flinke blunder dus van die Menno de Bruijne.
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Ik vind het allemaal een beetje onzin...

als je de oproep van de islamieten wil afschaffen, ja dan ook de kerkklokken die mij elke zondag ochtend wekken.
Het ene geloof is niet minder dan de anderen, hoewel dat binnen de geloven anders wordt gezien...

maar dat afschaffen omdat mensen het gejammer vindt... Nou ik wordt af en toe ziek van die kerklokken... ik vraag toch ook neit of dat afgeschaft kan worden...?
Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door Rachmaninov
Maar ik begrijp het standpunt van de SGP wel: je mag het wel zijn maar je mag het niet doen.
Het hetzerige en beledigende stukje van SGP-voorlichter Menno de Bruijne, is NIET het standpunt van de SGP. Hij is door Bas van der Vlies hierop aangesproken, omdat "het niet past om uitspraken te doen die mogelijk de persoonlijke integriteit van (groepen van) personen kunnen aantasten". Ik ga er voorlopig vanuit dat Bas van der Vlies wèl het standpunt van de SGP verwoordt. Een hele geruststelling dus voor mensen die misschien dachten, dat de SGP het nodig vindt om denigrerede termen te gebruiken als "exoten met baarden en hoofddoekjes", "arabisch gejeremieer" en "islam-gejammer". Een flinke blunder dus van die Menno de Bruijne.
Ok Rachmaninov, als jij dat uit wellicht betrouwbare bron heb zal er in de volgende manier wellicht een rectificatie of excusez zijn van Menno.

verder ben ik van mening dat de Propjes van menno een "column" is en die mag je toch altijd met een korreltje zout nemen?

( en ja...Menno is nou eenmaal erg rechts, daar maaktie nooit een geheim van:,:, )

klik hier

Raad van aanbeveling
mr. A.A.M. van Agt voormalig minister-president
drs. M. de Bruyne voorlichter SGP-fractie Tweede Kamer
......

:u:u:u:u

Unionist

Bericht door Unionist »

Beste vriend

VOlgens mij ben jij ergens gaan wonen waar 's zondags kerkklokken beieren.

Nu is het andersom: waar jij woont gaan moskeeën zingen.

Daar zit volgens mij best verschil tussen.

Je hebt ook van die mensen, die gaan in Amstelveen wonen en klagen dan dat Schiphol lawaai maakt. Ga daar dan niet wonen. Maar als er in mijn achtertuin een vliegveld wordt aangelegd, tja, dan ga ik ook klagen.

Oorspronkelijk gepost door Pink Ivy
Ik vind het allemaal een beetje onzin...

als je de oproep van de islamieten wil afschaffen, ja dan ook de kerkklokken die mij elke zondag ochtend wekken.
Het ene geloof is niet minder dan de anderen, hoewel dat binnen de geloven anders wordt gezien...

maar dat afschaffen omdat mensen het gejammer vindt... Nou ik wordt af en toe ziek van die kerklokken... ik vraag toch ook neit of dat afgeschaft kan worden...?
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Billy

( en ja...Menno is nou eenmaal erg rechts, daar maaktie nooit een geheim van:,:, )

klik hier

Raad van aanbeveling
mr. A.A.M. van Agt voormalig minister-president
drs. M. de Bruyne voorlichter SGP-fractie Tweede Kamer
......

:u:u:u:u
Daarom begrijp ik ook helemaal niet dat ik altijd zo van zijn stukjes geniet. Maar ja, misschien ben ik wel rechtser dan ik zelf denk....
Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Oorspronkelijk gepost door Billy

verder ben ik van mening dat de Propjes van menno een "column" is en die mag je toch altijd met een korreltje zout nemen?

Dat die Menno erg rechts is, dat was mij ook al opgevallen :,
Verder ben ik het best met je eens, dat je een column met een korreltje zout moet nemen, en dat er in een column ook veel moet kunnen. Maar laten we het eens omdraaien: als een columnist dingen zou schrijven als "exoten met zwarte kousen en lange rokken", "oud-gereformeerd gejeremieer" en "psalmen-gejammer" dan zou ik daar precies dezelfde bezwaren bij hebben. Want dan ook "past het niet om uitspraken te doen die mogelijk de persoonlijke integriteit van (groepen van) personen kunnen aantasten"

En verder geen misverstanden: vrijheid van meningsuiting is een groot goed hoor. Nog veel belangrijker dan het feit of iemand zich eens gekwetst voelt. Maar dat houdt niet in, dat een schrijver van een column en tegelijkertijd voorlichter van de SGP, niet zou mogen worden aangesproken op zulke ongenuanceerde uitspraken. Je zou je dus kunnen afvragen of de combinatie voorlichter-columnist wel zo'n goeie keuze is.
David J

Bericht door David J »

'k Ben blij dat Menno teruggefloten is over dit stukje. Juist het feit dat SGP'ers regelmatig op een minne manier onderuit gehaald worden, zou moeten maken dat ze andere geloven niet met minne scheldwoorden, maar met argumenten bestrijden. Overigens geldt dat voor alle orthodoxe christenen. Ik vind dat je er vanuit moet gaan dat het islamitisch geloof voor islamieten evenveel waarde heeft als het christelijk geloof voor jou.

Bovendien kom ik in deze discussie bangmakerij met 'hellend vlak' gedachten tegen. Als we nu de kerkklokken afschaffen, leven we over 50 jaar in een islamitisch land. Jawel, en als we nu ophouden met het eten van appels, groeien er over 50 jaar ananassen aan de bomen. Blijf een beetje zindelijk denken a.u.b.

[Aangepast op 9/9/04 door David J]
Unionist

Bericht door Unionist »

en komt er pina colada uit de kraan, ja?
Egbert

Bericht door Egbert »

Twee laatste voorbeelden, hmm nog niet eens zo gek. :ha:t
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Plaats reactie