Uiterlijkheden

jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door memento
1. tegen tv bezit zijn
2. een rok/jurk voor meisjes/vrouwen of
3. tegen bioscoop
4. tegen disco
5. zondagsheiliging: geen sportbezigheden enzo
1. Tv bezit neemt steeds meer toe. Vroeger, en in bepaalde streken die nog wat minder 'geliberaliseerd' zijn nu nog steeds, gebeurde het in het verborgen, nu gewoon opelijk
2. Hele broek/rok dicussie is puur gebaseerd op traditie ipv Schrift, dus opzich alleen maar logisch dat op een gegeven moment 'ongefundeerde' tradities verdwijnen. Geen slecht iets, m.i., ik vind een broek een stuk zedelijker staan dan die korte rokjes zoals je die op meeste refo-scholen ziet
3. Graag wel onderscheid houden tussen bioscoop en disco! Het is zeker zo dat bioscoopbezoek onder refo-jeugd erg is toegenomen. De reden is de grote toleratie tov DVD en 'video' (tv is nog minder geaccepteerd, maar video al een stuk meer). Kortom, zo is de terechte redenatie van de jeugd: Als ik thuis een video mag kijken, dan mag ik dat ook op het grote doek. Persoonlijk zou ik liever zien dat men al die video-zooi het huis uitschopte, en 1 keer per week ofzo lekker film gaan kijken in de bios.
4. Disco. Helaas waar dat er jeugd is uit de refo-gezindte die daar heen gaat. Dat hou je niet tegen. Naar ik weet word het ook niet getolereerd, ook niet in wat 'lichtere' gemeentes. Ik denk dat dit punt zeker nog één van de kenmerken van refo's is
5. Zondagsheiliging. Dat is nogal een ruim begrip. Ik denk dat er weinig tot geen refo-jeugd is die op zondag voetbalt met de voetbalvereniging. Tuurlijk word er door de kinders wel es een balletje geschopt op straat, maar wat heeft dat te maken met zondagsheiliging? Ik heb het idee wel eens dat de refo-mening over zondagsheiliging enorm hypocriet is. Men doet de hele middag een middagslaapje, of men leest een boek (en meestal een boek wat weinig met heiliging te maken heeft...). Ik vraag me ernstig af of dat voldoet aan het begrip zondagsheiliging.

Nee, zouden we niet beter op zondag:
1. De preek bespreken in het gezin, een evangelist zijn in ons eigen gezin
2. De ouden, zieken, gehandicapten en eenzamen bezoeken
3. De straat op gaan om mensen uit te nodigen voor de avonddienst

Nee, als onze kenmerken zitten in hetgeen we NIET doen ipv van in hetgeen we WEL doen, dan is het triest met onze refo-cultuur gesteld. En ik ben bang dat die trieste gesteldheid, ook met het verdwijnen van uiterlijke kenmerken, alleen maar toe zal nemen...
uitstekend verwoord!!
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik ben laatst met mijn kinderen naar het Omniversum gegaan. Valt dat ook onder bioscoop?
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik ben laatst met mijn kinderen naar het Omniversum gegaan. Valt dat ook onder bioscoop?
Refo-bioscoop.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door memento
4. Disco. Helaas waar dat er jeugd is uit de refo-gezindte die daar heen gaat. Dat hou je niet tegen. Naar ik weet word het ook niet getolereerd, ook niet in wat 'lichtere' gemeentes. Ik denk dat dit punt zeker nog één van de kenmerken van refo's is
Ik kan me helemaal vinden in je antwoorden memento. Ik maak me hier alleen wel zorgen om.

Wat punt 4 betreft. Wij brachten vorige week zaterdagavond een bezoekje aan HET Staphorst, langs de discotheek daar, en krijgen we not bene te horen van de uitsmijter(die zelf ook 7 jaar tehologie gestudeerd had) dat 90% van de bezoekers van deze discotheek uit de 'zware' kerken komt. Dan weet je toch niet wat je hoort!

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Refo-bioscoop.
Is, "naar buiten" in Lunteren dan een Refo-kermis?:D:D:D
Robert

Bericht door Robert »

De kenmerken van refo-christenen zijn hopelijk niet dit soort uiterlijkheden, maar het geloof in Jezus Christus als hun Verlosser en Middelaar.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Robert
De kenmerken van refo-christenen zijn hopelijk niet dit soort uiterlijkheden, maar het geloof in Jezus Christus als hun Verlosser en Middelaar.
Laten we vasthouden dat het hier ten diepste om gaat.
Barryvrouw

Oorspronkelijk gepost door Andre
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Refo-bioscoop.
Is, "naar buiten" in Lunteren dan een Refo-kermis?:D:D:D
:,:,:,
Robert

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door Robert
Laten we vasthouden dat het hier ten diepste om gaat.
Het zit alleen bij sommige mensen zo diep dat het er nooit uitkomt.
Ouders die hierover nooit getuichen tegen hun kinderen.

Maar die kinderen worden wel geacht al die rare regeltjes te houden.

Laat wat diep waar is aan de buitenkant zichtbaar zijn.
Een lamp op een berg geeft veel licht. Als je daar een (traditionele) emmer over heen zet zie je er niets meer van.
Carpe Diem tamen Memento Mori
memento

Bericht door memento »

Laat wat diep waar is aan de buitenkant zichtbaar zijn.
Een lamp op een berg geeft veel licht. Als je daar een (traditionele) emmer over heen zet zie je er niets meer van.
Robert, dit is onzin. Er zijn zát tradities die het licht van de kaars dempen. Maar er zijn ook genoeg tradities die het licht alleen maar klaarder doen schijnen.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Kan me verplaatsen in jullie zorgen!
Toch vind ik dat er in jullie kringen vaak verkrampt op dit soort onderwerpen wordt gereageerd.
Verbieden van bepaald gedrag levert onder jongelui vaak een averechts effect op!
De manier om iemand te vermanen speelt ook mee!

Ik ken zat mensen uit refo-kringen die vroeger naar de disco gingen en inmiddels nette huisvaders&moeders zijn.
Enne nu komen ze niet meer in de disco of in de bios hoor.

Maar wat is nu een goede manier om je kinderen (of neefjes, nichtjes of je vrienden..) hier over aan te spreken??
visje

Bericht door visje »

[
Ik ken zat mensen uit refo-kringen die vroeger naar de disco gingen en inmiddels nette huisvaders&moeders zijn.
Enne nu komen ze niet meer in de disco of in de bios hoor.
Wat wil je daar mee zeggen ??

Zoiets van : "Och laat ze het maar proberen, het komt uiteindelijk wel goed met ze "????????

Levensgevaarlijk !!!!!!!!!!!!!!!!!

'k Ben zelf ook zo' n "nette" huismoeder die jij hierboven schetst, maar ik zal mijn kinderen absoluut niet aanraden om dan maar te genieten, want het komt toch wel goed als je wat ouder bent.

Inderdaad, alleen verbieden heeft geen zin, leg dan ook uit wáárom je dat liever niet hebt.
Van mij mogen ze overal naar toe, als Jezus maar met ze mee kan gaan.

Dan is het wel duidelijk dacht ik.

Ps. Ik besef dat ik makkelijk praten heb, mijn kinderen zijn nog jong.
Barryvrouw

Oorspronkelijk gepost door Grace Wij brachten vorige week zaterdagavond een bezoekje aan HET Staphorst, langs de discotheek daar, en krijgen we not bene te horen van de uitsmijter(die zelf ook 7 jaar tehologie gestudeerd had) dat 90% van de bezoekers van deze discotheek uit de 'zware' kerken komt.

mvrgr, Grace
Zwaar? Zakken ze niet door de dansvloer?
Plaats reactie