weten mensen niets meer van Jezus?

Lecram

Bericht door Lecram »

..
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
[Ik zie de relatie rok <-> geloof even niet. Ik ken vrouwen die een broek dragen en een levend geloof hebben en vrouwen die alleen rokken dragen en niets uitdragen van hun geloof. Maar dat is een beetje off-topic geloof ik.
Inderdaad, want de typetjes die op een Refoschool zo nodig een broek aan moeten trekken in de WC of het fietsenhok zijn een beetje zielig en puberaal.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Hee rap terug naar de openingstopic, het gesprek over broeken hebben we al gehad.

De vraag was of er herkenning was in de [gespeelde] onwetendheid over het christelijke geloof met de daarbij behorende symbolen zoals de feestdagen dat zijn.

dat er in 'niet christelijke' kringen zoveel onwetendheid heerst was al bekend en daar gaan wij wat aan doen met onze evangelisatiepoging op 13 mei.

Mij gaat het nu over de reformatorische kringen.

Ik wil een [gewaagde] stelling lanceren, ga daar eens op in. [let op, de stelling hoeft niet mijn menig te zijn!]

Dat op reformatorische scholen de feestdagen onbekend zijn wil er bij mij niet in. Het is een gespeelde onwetendheid, een beetje stoer doen zovan "kijk mij eens lekker onwetend zijn, het geloof doet mij niets".
Deze onverschilligheid komt door de prediking in de rechterflank van de Ger gez. Deels omdat er te weinig predikanten zijn en er dus veel preken gelezen worden die niet altijd op een aantrekkelijke manier gelezen worden en niet altijd dus even boeiend en informerend zijn en die predikanten die er wel zijn, vaak alleen bevindelijk preken en niet zoals ds. Kersten zei voorwerpelijk/onderwerpelijk preken. [Ds. kersten was toch in de 4 kerken ter rechterzijde een gemeenschappelijk figuur en had veel invloed maar hier wordt toch niet naar hem geluisterd.] Tevens komt daarbij dat het in de preek vermelden dat God geen mensen meer bekeerd een zichzelf vervullende profetie is. Men hoort dat al dan niet wekelijks en gaat dat ook denken, de noodzaak tot bekering wordt daardoor minder en de onverschilligheid groter.

Mijn stelling is dus: er moet meer voorwerpelijk/evangelisch gepreekt wordenin de kerken ter rechterzijde.

Nu niet gaan roepen dat "bij ons wel goed gepreekt wordt" want dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Mijn stelling is dus: er moet meer voorwerpelijk/evangelisch gepreekt worden in de kerken ter rechterzijde.
Mee eens, bij ons in de kerk gaan ze er vanuit, dat iedereen al weet, wat het werk van Jezus geweest is. Als er nou een vreemde in de kerk komt...? Die voelen zich niet aangesproken. Ook voor de kerkmensen zelf is het helemaal niet erg om "het verhaal" nog eens te horen. Je hoort toch ook elke 1,5 jaar Zondag 1 voorbij komen..

Nee, dan basseren wij ons weer op regeltjes uit 1773 en andere jaren. Allemaal zo idealistisch, en dat kon toen wel, immers, iedereen ging toch naar de kerk...
Maar ja, de tijden veranderen, de wereld om ons heen ook. De tradities verdwijnen, behalve in een kerk. Dan komen er vragen... en als die niet goed kunnen worden beantwoord, kan je wel nagaan wat pubers doen...

[Aangepast op 27/4/04 door marsm104]
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
anna

Bericht door anna »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Oorspronkelijk gepost door anna
Wat Jongere verteld en schrijft zo is het bij mij op school ook. En ik zit op een refomatorische school. Er zijn zelfs studenten bij mij in de klas die niet eens wisten dat het goede vrijdag was. Biddag/dankdag. Noem maar op.

Maar als het gaat over de dingen van God dan is het meestal muisstil in de klas en zijn het altijd dezelfden die wel hun mond durven open te doen om over God te mogen praten.

Soms dan zit ik echt zo in de klas van: waarom heb je nou gekozen voor een christelijke school (met een refomatorische achtergrond) waarom ga je toch soms zo te keer, als je iets zegt over hun taalgebruik kijken ze je aan of je turks praat.

Ik ben geen haar beter, absoluut niet. Je mag eerlijk weten dat ik soms de volgende gedachten heb:

"Gelukkig dat Jezus nog niet terug is gekomen"
Zou je daar dan niet eens wat mee gaan doen Anna?
Hoe bedoel je?
anna

Bericht door anna »

Het gaat er bij mij niet zo zeer om het uiterlijk (broek of rok), maar meer hoe je je als Christen laat zien dat je daadwerkelijk een Christen bent.

De wereld om je heen wil graag een identiteit van je zien en horen.

Het niet meer weten dat het goede vrijdag of pinksteren (chr. feestdag) is dat geeft toch wel even een beeld weer van je Bijbelse kennis. (toch?)
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

ik moet bekennen dat ik zelf af en toe feestdagen door elkaar haal.. maar meestal weet ik het al snel weer goed.. Maar dat is waarschijnlijk ook omdat ik er niet zo mee bezig ben, net als veel andere jongere. Toch vind ik dat je het zou moeten weten.. toch vaderlandsgeschiedenis..
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

nou even een les dan:
kerstmis- 25 dec- geboorte van Jezus


goede vrijdag - Jezus sterft aan het Kruis, verlost zo de mensheid.

Pasen- Jezus verrijst uit de doden. Het lege graf. Hij is levend na 3 dagen dood te zijn. God de Vader heeft het offer van Goede Vrijdag geaccepteerd.

Hemelvaart - 40 dagen na pasen, Jezus gaat met Lichaam en ziel naar de hemel.

Pinksteren - 10 dagen na Hemelvaart - 50 dagen na Pasen, God de Vader en Jezus sturen de Heilige Geest.
Deze is machtiger dan alle demonen en geesten bijelkaar.

(er zijn nog meer feesten maar ik ben op een prot forum dus ik laat het hierbij)
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Ik ken pinksteren als dat de discipelen vlammetjes op hun hoofd kregen (dus de heilige geest kregen) :D

zal ik op de basisschool wel een keer op een plaatje gezien hebben, maar zit nu nog steeds zo in mn hoofd...

[Aangepast op 28/4/04 door Pink Ivy]
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Oorspronkelijk gepost door Pink Ivy
Ik ken pinksteren als dat de discipelen vlammetjes op hun hoofd kregen (dus de heilige geest kregen) :D

zal ik op de basisschool wel een keer op een plaatje gezien hebben, maar zit nu nog steeds zo in mn hoofd...

[Aangepast op 28/4/04 door Pink Ivy]
Ook jij Pink kan een pinksteren beleven.


(wel toepasselijk :) )
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Och, de feestdagen weet ik nog wel. Maar in mijn klas moet in niet met zo'n onderwerp aankomen. Die zijn niet zo serieus over deze dingen. Ook op m'n vorige school, (Gereformeerd) leefden deze onderwerpen niet zo onder de jeugd.

Het is natuurlijk "stoer" als je het er niet over hebt. Zo'n cultuur heerst er.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Och, de feestdagen weet ik nog wel. Maar in mijn klas moet in niet met zo'n onderwerp aankomen. Die zijn niet zo serieus over deze dingen. Ook op m'n vorige school, (Gereformeerd) leefden deze onderwerpen niet zo onder de jeugd.

Het is natuurlijk "stoer" als je het er niet over hebt. Zo'n cultuur heerst er.
Jammer.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Wat doe je er aan? ja... het is zo moeilijk om het te zeggen...en dan bedoel ik de gereformeerde jeugd. Het interesseert hun niks meer. Categesatie is iets, wat je "moet", en niet iets wat je mag. Zo kan ik nog wel meer voorbeelden verzinnen. Maar wat doe je er aan? ik zou het zo niet weten.

In onze kerk hebben we op tweede paasdag een sing-in dienst gehad, met een stukje toneel. Laagdrepelig. Was heel leuk, en de opkomst was super!

Oké, het zal dan wel tegen de principes en tradities van een kerk zijn, maar de opkomst, dat zegt wel wat. De dienst was leuk en begrijpelijk. Alleen de ouderen ontbraken. Waarom die missen??? té modern misschien ;)

Het is een van de vele manieren om de jeugd bij de kerk te betrekken. Wie heeft betere ideeën?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Plaats reactie