AH-medewerkers vervolgd na pakken winkeldief

Madtice

Bericht door Madtice »

Die AH-medewerkers hadden nooit meer mogen doen dan hem vasthouden, en dat ze hem gingen slaan is menselijk, maar ook precies de reactie die deze maatschappij maakt wat hij heden ten dagen is: individualistisch en dus agressief.

Maar aan de andere kant: die dief moet niet zeiken maar zo'n zware inrichting in. Hij is degene die in eerste instantie onethisch bezig was, dus ethiek is wel het laatste waar hij beroep op mag doen! Wat een zeikerd zeg, zo'n schadeclaim vragen.
Madtice

Bericht door Madtice »

Dat ben ik met je eens, veel zwaardere straffen mogen best in Nederland. En die dief, en die gozers uit Venlo, en alle andere (jeugd)criminelen moeten zwaarder gestraft worden.

Waar mij het om gaat is die reactie van dat winkelpersoneel. Natuurlijk had ik ook verschrikkelijk boos geweest en hem hard aangepakt, das menselijk. Wraak is menselijk. Maar het verbaast me dat alle christenen hier zich in dit geval helemaal mee laten voeren door hun menselijke gevoelens, in plaats van de zelfbeheersing te promoten, bij wijze van spreken. Heb je vijanden lief, was het toch?

Hahaha, had je niet verwacht van mij, dat ik nu ineens weer conservatief zou zijn ;)
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Rens, ik vindt toch dat je nu wat teveel overdrijft. 10 Jaar voor deze mensen is gewoon te veel. Ik ben bijvoorbeeld voorstander van 240 uur hulpverlening. Ook is een tehuis voor moeilijk opvoedbare jongeren een optie. Als ze tenminste nog jong zijn. Ze zijn dan misschien nog een beetje positief te beinvloeden.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

AMSTERDAM - De overvaller van de Albert Heijn supermarkt in Amsterdam eist een schadevergoeding van 2000 euro van de medewerkers die hem mishandelden. Dit zei zijn advocaat F. Soriano woensdag. De overvaller liep bij de overmeestering een gebroken neus op.

"Het leek of de hele Ku Klux Klan achter me aanzat." Zo omschrijft de man de achtervolging die werd ingezet nadat hij een greep uit de kassa deed bij de Albert Heijn in de Tweede van Swindenstraat in Amsterdam, volgens zijn advocaat.

Volgens Sariano had zijn cliënt geluk dat de politie op tijd kwam. "De medewerkers van de Albert Heijn zaten bovenop hem en bleven op hem beuken tot de politie kwam", zegt Sariano. Volgens de advocaat zijn er vijf getuigen die dit bevestigen
Matthijs

Bericht door Matthijs »

AMSTERDAM - De twee medewerkers van een Albert Heijn-vestiging in Amsterdam moeten op 10 januari voor de politierechter verschijnen. Dat heeft hun advocaat C. Korvinus woensdag gezegd. "Als het al zover komt", voegt de raadsman er aan toen. Hij zegt dat de politie vindt dat de medewerkers van de supermarkt juist "prima hebben opgetreden."

Het Openbaar Ministerie in Amsterdam kondigde dinsdag aan dat de twee worden vervolgd omdat ze geweld hebben gebruikt tegen een overvaller. Justitie vindt dat de twee winkelmedewerkers te veel geweld hebben gebruikt bij het aanhouden van de man.

De winkeldief had het filiaal van Albert Heijn aan de Tweede van Swindenstraat in Amsterdam overvallen en maakte een cassière onder bedreiging van een mes, geld afhandig.
Trein

Bericht door Trein »

Volgens Soriano heeft zijn cliënt nog geluk gehad dat de politie op tijd kwam: "De medewerkers van de Albert Heijn zaten bovenop hem en bleven op hem beuken tot de politie kwam". Volgens de advocaat zijn er vijf getuigen die dit bevestigen.
Is dus net zulk zinloos geweld als waar die stille toch in Venlo voor was.
Madtice

Bericht door Madtice »

Precies Trein, en dat probeer ik nu al de hele tijd te zeggen... maar ja
Matthijs

Bericht door Matthijs »

"De medewerkers van de Albert Heijn zaten bovenop hem en bleven op hem beuken tot de politie kwam", zegt Sariano. Volgens de advocaat zijn er vijf getuigen die dit bevestigen
Hier heeft hij toch zelf om gevraagd! En dat heeft dubbel en dwars verdient. Goed zo, goed zo.
Madtice

Bericht door Madtice »

Het is zinloos geweld, Matthijs, en het is het verlies van zelfbeheersing. Tjonge jonge, ik had niet verwacht dat mensen die in andere topics zo conservatief en pro-christelijk in een praktijk-topic ineens zich zo enorm mee zouden laten slepen door hun gevoelens en alle zelfbeheersing verliezen. Natuurlijk heeft hij dat 'menselijke wijs' verdient, wraak en rechtvaardigheid, zo voelt dat.

Maar wat zegt de Bijbel over zelfbeheersing? Over vergeving? Over het liefhebben van je vijanden? Als je echt van God boven alles houdt en van je naaste als jezelf, dan kun je dit niet goedkeuren. Dit het zelf in je handen nemen van je recht leidt tot vendetta's, het zijn Middeleeuwse toestanden, en het is zou onethisch als de neten. In Nederland hebben we justitie en politie, en als die te zwak zijn om zulke dieven aan te pakken, dan moet je daar wat van zeggen, maar het gedrag van dat winkelpersoneel is te begrijpen, maar niet goed te keuren! Het stoppen van geweld moet ergens beginnen, anders ontstaat er een vicieuze cirkel. De volgende keer, als dit wordt goedgekeurd door de "Nederlandse gemeenschap", wordt de dief nog harder in elkaar geslagen, tot er uiteindelijk doden vallen. En dan?

Dat die dief nu eisen gaat stellen is ook belachelijk, natuurlijk. En dat hij snel vrij gaat komen ook. Maar dat is een andere discussie. Natuurlijk moeten er zwaardere straffen komen in Nederland, vooral voor de jonge delinquenten. Heropvoed ze, of sterker nog: voed ze op, want een heropvoeding veronderstelt dat ze een opvoeding hebben gehad en het is schrikbarend om vast te stellen dat dat in Nederland bitter weinig gebeurt!
WSO

Bericht door WSO »

Het is de schuld van de overheid dat zoiets gebeurt.
Voorheen had de overheid het monopoli van 'het geweld'. We hadden een leger en de politie en nog wat instellingen en de rest van Nederland kon z'n poten thuishouden. Als ik vroeger kattekwaad ging uithalen, keek ik eerst rond of er niet een politieagent aankwam. Die kans was namelijk levensgroot. Gebeurde er wat, dan was binnen een minuut een aantal agenten terplaatse.
En nu? geen agent te zien. Wat doet dus de burger? Hij gaat zelf meppen, want gemept moet er worden. Alleen is degene die moet meppen, niet in de buurt.

Leef je even in in de volgende situatie:
1. Boef komt binnen en bedreigt cassière.
2. Boef graait in de kassa.
3. Boef loopt weg (cassiere is nog heel)
4. Omstanders gaan hem achterna
5. Boef wordt ingehaald na ca 1km
6. Boef wordt overmeesterd
7. Boef stribbelt tegen
8. Men gaat op boef zitten
9. herhaling van 7
10. Boef krijgt mep.
11 t/m 37 herhaling van 9 en 10
38. Boef ligt stil
39. Inmiddels komen er omstanders bij en die zien: 2 boeven die een slachtoffer mishandelen.
40. Politie arriveert en die leeft zich in in de situatie: zien ook punt 39. Niemand heeft de punten 1 t/m 9 gezien.
41. De buit is 100 euro.

Wat zoudt gij (vanaf punt 4) doen in een dergelijk geval?
Madtice

Bericht door Madtice »

Precies, het is dus de fout van de politie geweest in dit geval. Maar ik ben het niet helemaal eens met je uiteenzetting van de situatie. Ten eerste waren er voor punt 1 t/m 9 ook vele getuigen (het was een supermarkt, in een woonwijk...) en ten tweede is de vraag of de dief tegenstribbelde omdat hij werd geslagen of dat hij werd geslagen omdat hij tegenstribbelde. En je ziet hier meteen het bewijs voor mijn vicieuze cirkel van geweld: geweld roept altijd ernstiger geweld op. Dat winkelpersoneel had hem op de grond moeten houden of wat dan ook, maar daarvoor hoef je iemand niet te slaan!

Daarnaast gaat mij het er niet om wat zij gedaan hebben, want natuurlijk is dat menselijk, maar om over hoe er hier op gereageerd wordt! Shockerend om te zien hoe een aantal van die vredelievende christenen die boos worden als een vrouw te veel make-up op heeft, een broek naar de kerk draagt, het dolfinarium en het circus afwijzen, etc., in zo'n reeel geval als dit ineens veranderen in bloeddorstige (letterlijk!) wraakmachines.... dat is iets wat ik niet helemaal begrijp.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Het lijkt mij heel simpel,
....als een winkelbediende het risico loopt om onschuldig een mes op de keel te krijgen dan is het heel gewoon dat een SCHULDIGE DIEF het risico loopt om een paar flinke draaien om zijn oren te krijgen.

Deze week is weer een goeie opsteker voor het OM (AH zaakje + Venlo) ..................maar niet heus
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ok! Madtice je hebt wel een beetje gelijk eigenlijk. We moeten onze naaste lief hebben, maar dat is zeer moeilijk omdat te doen. Ik ga er niet om liegen hoe ik hier overdenk. Ik vind het nog steeds een dikke goeie dat hij een pak rammel heeft gehad. En van die gedachte kun je mij niet vanaf brengen. :sne
Plaats reactie