Geef Blix meer tijd, Geef Blix meer tijd, Geef Blix meer tijd.
En nu moeten de amerikanen het binnen een paar dagen vinden?
'Amerikaanse bewijzen massavernietigingswapens in Irak kloppen niet' 14-04-2003
Een aantal bewijzen die de Amerikaanse regering aandroeg om de beschuldiging dat Irak massavernietigingswapens bezat te onderbouwen waren vals. Twee voormalige VN-wapeninspecteurs zeggen dat maandag in het televisieprogramma Report Mainz op de Duitse zender ARD.
Volgens een Duitse en een Noorse wapeninspecteur bevatte een groot aantal van de zogenaamde bewijzen over biologische en chemische wapens onjuiste informatie. Zo toonde de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Colin Powell op 5 februari aan de VN-Veiligheidsraad satellietfoto's van voertuigen voor desinfectie, die ter plekke gewone brandweerwagens bleken te zijn. Ook ventilatiesystemen op fabrieksdaken waren volkomen onschuldig, terwijl ze voor de Amerikaanse regering het bewijs vormden voor de productie van chemische wapens, aldus de Noorse inspecteur Jorn Siljeholm.
Begin maart zeiden ook het hoofd van het wapeninspectieteam Hans Blix en Mohamed elBaradei van het Internationaal Atoomenergie Agentschap al dat een aantal van de voorgelegde bewijzen op onwaarheden berustte.
Ik las trouwens ook ergens dat de 'houdbaarheid' van al die chemische troep (behalve mosterdgas) slechts enkele jaren bedraagt, alles wat ze sinds de Eerste Golfoorlog nog hadden is dus niet bruikbaar meer. Nu ben ik geen toxicoloog of iets dergelijks, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.