ruimen van kippen en andere vogels bij hobbymensen

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Hoe zou dat nu komen parsifal.

Het is aangetoond dat overvliegende eenden het virus kunnen verspreiden. Deze poepen tussen de kippen. Besmettingsbron nr. 1
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Tukkertje volgens mij kun je over dit soort onderwerpen beter Het ID in Lelystad en of de epidemiologen in Utrecht en Wageningen laten praten en niet het LTO.
Als iets niet te vertrouwen is dan het ID in Lelystad wel. Dat is wel bewezen met het zogenaamde aantonen van MKZ in Kootwijkerbroek.
parsifal

Bericht door parsifal »

Tukkertje wat je zegt is onzin. Laat ik het anders zeggen, ik loop regelmatig rond op het ID en ik werk in de epidemiologie groep bij diergeneeskunde in Utrecht. Ik weet een klein beetje waar ik over praat zeg maar, ook al ben ik geen bioloog.

Kislev, ik weet dat er met betrekking tot mkz in Kootwijkerbroek fouten zijn gemaakt al weet ik hier het fijne niet van. Ik weet ook niet of de fouten gemaakt zijn door het ID, wat dit betreft moet je niet alles geloven wat er in de kranten staat.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Wat is jou mening dan over het normale ruimen.

ik ben van mening dat ze hadden moeten luisteren naar het LTO. Nee, ze gaan hun eigen weg. Hobbelen lekker achter het virus aan. Net als vorige keer.

Je moet mijns inziens toch proberen het virus te isoleren. Dit kun je doen door van buiten naar binnen te ruimen. Anders blijf je achter het virus aanhobbelen.
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Kislev, ik weet dat er met betrekking tot mkz in Kootwijkerbroek fouten zijn gemaakt al weet ik hier het fijne niet van. Ik weet ook niet of de fouten gemaakt zijn door het ID, wat dit betreft moet je niet alles geloven wat er in de kranten staat.
Ik basseer me niet op kranten maar op feiten. Feiten die ik gehoord heb en hoor van mensen die zich met de MKZ in K'broek bezig houden. Allerlei dossiers zijn plotseling verdwenen, monsters raken kwijt, minister die na toezeggingen opeens zich terugtrekt etc. etc. Het gaat net als met het fotorolletje van Sebrenica.
parsifal

Bericht door parsifal »

Kislev, het zou een goede zaak zijn als de waarheid over dit onderwerp boven tafel komt. Voor zover ik weet zijn er veel tegengestelde geluiden over dit onderwerp. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die niet graag toegeven dat ze iets fout hebben gedaan en daarom de boel flessen, ook bij het ID, aan de andere kant ken ik daar ook genoeg mensen die daar nooit aan mee zouden werken (Op een of andere manier zijn er genoeg mensen daar die echt om het welzijn van dieren geven). Ik kan me ook voorstellen dat boeren, van wie het bedrijf geruimd is, alles in het nadeel van de onderzoekers uitleggen. Ik hoop dat het onderzoek er komt.

Tukkertje, ik doe geen uitspraken over de beste ruimingstactieken. De discussie over van buiten naar binnen of van binnen naar buiten ruimen is nog lang niet klaar. Als er een andere keuze was gemaakt was er een andere groep die met veel bombarie had beweerd dat die andere keus helemaal fout is.

Vaya con Dios,

parsifal
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Kislev

Bericht door Kislev »

Als blijkt dat in Kootwijkerbroek geen MKZ is geweest betekent dat dat de Nederlandse regering miljoenen euro's zal moeten terugbetalen aan de EU. Dat zegt al wel genoeg.
Door één simpele test kan alsnog uitsluitsel gegeven worden maar dat wordt dus niet toegestaan. Wel vreemd als ze er zo van overtuigd zijn dat er wel MKZ was.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Heel vreemd inderdaad.

Waarom worden er door de overheid zoveel fouten gemaakt. Dat is het bekijken eens waard. Zitten daar dan zoveel mensen die er eigelijk niets van weten???

Bij bijna elke ramp die ons land treft, blijkt achteraf dat de overheid gefaald heeft. Denk aan Enschede, volendam, MKZ nu de vogelpest etc.
Waarom luistert de overheid niet naar mensen die er wel verstand van hebben??
parsifal

Bericht door parsifal »

Oke ik zag pas weer wat krantenberichten, waarin het een en ander gezegd werd door mensen van diergeneeskunde in Utrecht. Als zij de dingen mogen zeggen, mag ik het ook.

Dat de hobbydieren geruimd worden lijkt onzinnig. Kippen vallen normaal gesproken binnen tien dagen na infectie om. (Tien dagen is redelijk ruim). Er zijn al ruim een maand geen nieuwe detecties gedaan in de Gelderse vallei. Waarom dan ruimen?

Aan de andere kant mag er enige voorzichtigheid zijn. Die tien dagen geldt voor dieren binnen een bedrijf met heel veel contacten met andere dieren. Het is de vraag of de ziekte zich bij dieren die redelijk alleen zijn, zich niet zo snel ontwikkelt. Maar er is eigenlijk geen aanwijzing dat dit niet het geval zou zijn. Preventief ruimen van hobbydieren in de gelderse vallei is denk ik niet goed. Het getuigt niet van liefde tot de dieren.

Ik wil trouwens reageren op de laatste post van tukkertje. Heeft de overheid gefaald in de MKZ bestrijding? Dat dacht ik zeker niet. Misschien is er een fout gemaakt in Kootwijkerbroek, en dat is erg genoeg. Maar vergelijk de uitbraak in Nederland is met die in Groot-Brittanie, in Nederland zijn relatief maar heel weinig bedrijven met MKZ besmet, mede dankzij goed optreden van de overheid.

Vaya con Dios,

parsifal
Plaats reactie