Islam in actie

Jelle

Bericht door Jelle »

Weet je wat ik het vreemde eigenlijk vindt. Dat we verplicht zijn om een multuculturele samenleving te vormen, terwijl we om ons heen het eigenlijk in heel veel landen zien dat dit mis gaat. Ik wil een voorbeeld geven van iets heel in het klein.
Het valt me op dat er vreselijk veel huwelijke van mensen van twee verschillende culturen stranden. Vroeg of laat zie je en hoor je steeds weer opnieuw dat dit misloopt.
En waardoor? Tijdens een vakantie in Turkije (vorig jaar) kwamen wij in kontact met een Turkse vrouw die de Duitse nationaliteit had, Zij was geboren in Duitsland en was inmiddels de tweede generatie. Zij was gehuwd met een Turkse man die vanuit Turkije in Duitsland was komen wonen. Het huwelijk liep al enkele jaren en nu tijdens een vakanie in Turkije had hij het idee gevat dat zij maar met een hoofddoek moest gaan lopen, zoals zijn familie wilde, en ze moest ook maar moslim worden. Hij wilde haar en haar kind meenenen naar zijn ouders in de bergen om daar weer te gaan leven zoals een moslim dat moest doen.
Hierdoor onstond er ruzie en is hij boos weggegaan met medeneming van de paspoorten zodat het voor haar moeilijk zou zijn om het land uit tekomen.
Toen wij haar later in de vakantie spraken vertelde ze ons dat het huwelijk al niet zobest liep omdat hij haar maar mee wilde nemen en dat ze dan niets meer te vertellen zou hebben. Zij was Duits opgegroeid en een westerse vrouw geworden en deed nergens aan. Ze was zelfs niet meer als moslim opgegroeid. Alleen in dit geval kon hij haar niets maken omdat ze de Duitse nationaliteit bezat en zij via de ambassade an een nieuw paspoort kon komen. Ok zij reageerde al als hij niet terug komt dan ga ik scheiden. Kijk en deze dingen zie ik steeds meer om me heen gebeuren. Vooral als deze mannen in hun eigen vaderland terug komen denken ze sterk te staan en hun vrouwen weer te kunnen onderdrukken.
En dat bedoel ik nu zelfs in zo´n kleine gemeenschap, het huwelijk loopt het vaak nog stuk op de cultuur.
En daarom ben ik ook ze fel tegen alles wat er maar is wat anderen hun wil wil opleggen. En of dat dat een moslim is of een Arabier of een Belg of een Duitser ik ben bijzonder gehecht aan mijn vrijheid. En willen ze hier leven dat vind ik best maar dan moeten ze zich wel aanpassen aan onze gewoontes en willen ze dat niet dan moeten ze hier niet langer blijven. Ook wij moeten ons aanpassen als we in een ander land willen wonen met een andere cultuur. Het is te gek voor woorden dat als ik in Iran ga leven dat iedereen zich dan maar moet aanpassen aan mijn gewoontes. Ik zal moeten leren dat de cultuur die daar is at ik me daarin zal moeten thuis voelen.
Daarom zeg ik met al die oproerkraaiers, want dat gaan ze op den lange duur veroorzaken, zet die gelijk maar het land uit want een rotte appel steekt de hele berg andere appels aan als je die er niet op tijd tussenuit haalt.
an3sdej

Bericht door an3sdej »

Een multi-cultureel land waren we al. De multi-ethniciteit is wat toegenomen.

Als ik op zondag door Doornspijk, Staphorst en genemuiden fiets dan waan ik me ook in een heel ander land. Als ik door de week over de Veluwe fiets haal ik er ook zo de orthodoxe gereformeerden uit.

Die cultuur ligt mij ook niet. Ze sluiten zich ook af van onze westerse maatschappij en schoppen er ook tegenaan.

Misschien moet de vrijheid van godsdienst wel aan banden gelegd worden?

[Veranderd op 05-08-2002 door an3sdej]
Plaats reactie