studenten
Ik denk omdat de studenten zo heel sterk in dat kleine TS wereldje leven, dat ze steeds meer in een bepaald patroon gaan denken. Ze hebben weinig contact meer met andere mensen dan docenten, predikanten, ouderlingen en studenten. Ze zijn de hele week bezig met studeren, preken maken, preken, cathechisatie geven enz. Dat vraagt heel veel van ze.
Daarnaast krijgen ze heel wat commentaar van iedereen waardoor er ook een soort scherm om zich heen trekken.
Zolang ze student zijn heeft ds. Moerkerken heel veel invloed. Hij schijnt een zeer innemend persoon te zijn wat zijn invloed vergroot.
Afhankelijk van de gemeente waarin ze terecht komen en hun eigen persoonlijkheid zulen ze zich verder ontwikkelen.
Daarnaast krijgen ze heel wat commentaar van iedereen waardoor er ook een soort scherm om zich heen trekken.
Zolang ze student zijn heeft ds. Moerkerken heel veel invloed. Hij schijnt een zeer innemend persoon te zijn wat zijn invloed vergroot.
Afhankelijk van de gemeente waarin ze terecht komen en hun eigen persoonlijkheid zulen ze zich verder ontwikkelen.
Maar dat is toch veel te weinig voor zo'n serieuze opleiding? Dan is het niet zo vreemd dat de studenten er met een bepaalde kleur weer uitkomen. Lijkt me niet echt veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Kunnen ze de opleiding dan niet uitbesteden aan de chr. ger. ofzo, om ze vervolgens na de opleiding te beoordelen op geschiktheid?Oorspronkelijk gepost door LecramIk dacht 3?Oorspronkelijk gepost door Kaw
Hoeveel docenten kent de opleiding?
di. Moerkeren, Van Aalst en Blok.
Dat laatste lijkt mij niet haalbaar. Dan moeten ze hun eigen identiteit op dat gebied prijsgeven. En vervolgens iemand eventueel afwijzen na de opleiding te hebben gevolgd is wel erg cru. Die man heeft werk enz. opgezegd en na vier jaar uit het arbeidsproces te zijn zal het niet simpel zijn wat anders te vinden.Oorspronkelijk gepost door KawMaar dat is toch veel te weinig voor zo'n serieuze opleiding? Dan is het niet zo vreemd dat de studenten er met een bepaalde kleur weer uitkomen. Lijkt me niet echt veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Kunnen ze de opleiding dan niet uitbesteden aan de chr. ger. ofzo, om ze vervolgens na de opleiding te beoordelen op geschiktheid?Oorspronkelijk gepost door LecramIk dacht 3?Oorspronkelijk gepost door Kaw
Dat er niet meer docenten zijn is ook een praktisch punt. Er is al een tekort aan predikanten.
Wanneer ik dit zo lees, dan kan er van een serieuze opleiding geen sprake zijn.
Als iemand achter de ideeën van de Gereformeerde Gemeente staat en hij volgt college bij de Universiteit in Apeldoorn van de Christelijk Gereformeerden, waarom zou hij dan zijn identiteit verliezen? Wat is dat voor vreemde aanname? Als hij dat zou verliezen, is het toch niet zo'n aanhanger van de ideeén van de Gereformeerde Gemeente, of hebben de Christelijke Gereformeerden betere bijbelse argumenten.
Zou iemand zijn geloof verliezen als hij theologie gaat studeren aan de VU of in Leiden? Ja, ze zijn daar enorm kritisch, maar is dat een reden om je geloof te verliezen? Als je dan je geloof verliest, dan had je ook geen echt geloof.
Hoe kan een man die is opgeleid door slechts drie mensen nu precies weten hoe hij een gemeente moet leiden? Blijkbaar acht men de prediking belangrijker dan bijv. het pastoraat.
Als buitenstaander spreek je hier van indoctrinatie.
Als iemand achter de ideeën van de Gereformeerde Gemeente staat en hij volgt college bij de Universiteit in Apeldoorn van de Christelijk Gereformeerden, waarom zou hij dan zijn identiteit verliezen? Wat is dat voor vreemde aanname? Als hij dat zou verliezen, is het toch niet zo'n aanhanger van de ideeén van de Gereformeerde Gemeente, of hebben de Christelijke Gereformeerden betere bijbelse argumenten.
Zou iemand zijn geloof verliezen als hij theologie gaat studeren aan de VU of in Leiden? Ja, ze zijn daar enorm kritisch, maar is dat een reden om je geloof te verliezen? Als je dan je geloof verliest, dan had je ook geen echt geloof.
Hoe kan een man die is opgeleid door slechts drie mensen nu precies weten hoe hij een gemeente moet leiden? Blijkbaar acht men de prediking belangrijker dan bijv. het pastoraat.
Als buitenstaander spreek je hier van indoctrinatie.
Mja, maar in het laatste geval heb je wel een toegangseis, maar die is niet zo streng als nu. En in elk kerkverband is het mogelijk dat je na het volgen van zo'n opleiding toch geen dominee mag/kunt worden. Vaak hebben die mensen totaal geen problemen om als godsdienstleraar aan de slag te gaan bijvoorbeeld.Oorspronkelijk gepost door LecramDat laatste lijkt mij niet haalbaar. Dan moeten ze hun eigen identiteit op dat gebied prijsgeven. En vervolgens iemand eventueel afwijzen na de opleiding te hebben gevolgd is wel erg cru. Die man heeft werk enz. opgezegd en na vier jaar uit het arbeidsproces te zijn zal het niet simpel zijn wat anders te vinden.Oorspronkelijk gepost door KawMaar dat is toch veel te weinig voor zo'n serieuze opleiding? Dan is het niet zo vreemd dat de studenten er met een bepaalde kleur weer uitkomen. Lijkt me niet echt veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Kunnen ze de opleiding dan niet uitbesteden aan de chr. ger. ofzo, om ze vervolgens na de opleiding te beoordelen op geschiktheid?Oorspronkelijk gepost door LecramIk dacht 3?Oorspronkelijk gepost door Kaw
Dat er niet meer docenten zijn is ook een praktisch punt. Er is al een tekort aan predikanten.
Natuurlijk zullen ze in de ger. gem. niet naar zo'n vorm toe willen gaan, want dan is werkelijk geen 1 predikant meer toelaatbaar, want in de PKN, CGK en GKV-opleidingen krijg je ook les in dwaalleren zoals de gnostiek en het hypercalvinisme en dan kom je wel heel veel onwenselijke informatie tegen vanuit het oogpunt van de ger. gem. Ik ken 2 jongens die de opleiding bij de PKN doen en die schrokken er beiden van. 1 jongen die het bij de CGK doet was ook nogal snel ger. gem. af. Nee, ik denk dat het gezond zou zijn voor het kerkverband, maar dat het nooit zou gebeuren.
Het is nog erger:
Stel je hebt een studie aan de TU in Apeldoorn afgerond en je wilt predikant worden in de GG. Je wordt aangenomen door het GG-curatorium en daarna moet je nog 3 jaar aan de TS van de GG studeren. Je krijgt dus 1 jaar reductie.
Wat je dan in die 3 jaar er nog bij moet studeren? Het eigene van de GG denk ik.
Maar er is ook een kortere route: Je studeert in Apeldoorn en neemt een beroep aan naar een CGK-gemeente. Na een paar jaar kun je dan alsnog overstappen naar de GG.
Stel je hebt een studie aan de TU in Apeldoorn afgerond en je wilt predikant worden in de GG. Je wordt aangenomen door het GG-curatorium en daarna moet je nog 3 jaar aan de TS van de GG studeren. Je krijgt dus 1 jaar reductie.
Wat je dan in die 3 jaar er nog bij moet studeren? Het eigene van de GG denk ik.
Maar er is ook een kortere route: Je studeert in Apeldoorn en neemt een beroep aan naar een CGK-gemeente. Na een paar jaar kun je dan alsnog overstappen naar de GG.
Hmm, dat lijkt me niet echt korter...Oorspronkelijk gepost door Unionist
Het is nog erger:
Nee, maar je hebt dan al wel een paar jaar werkervaring op je cv.Oorspronkelijk gepost door LecramHmm, dat lijkt me niet echt korter...Oorspronkelijk gepost door Unionist
Het is nog erger:
En dat doet het weer goed bij de salarisonderhandelingenOorspronkelijk gepost door UnionistNee, maar je hebt dan al wel een paar jaar werkervaring op je cv.Oorspronkelijk gepost door LecramHmm, dat lijkt me niet echt korter...Oorspronkelijk gepost door Unionist
Het is nog erger:

Als buitenstaander krijg ik het idee dat men het belangrijker vindt om dat studenten een bepaalde doctrine wordt aangeleerd, dan dat studenten leren om zelf na te denken.Oorspronkelijk gepost door Kaw
Dan moeten ze hun eigen identiteit op dat gebied prijsgeven. En vervolgens iemand eventueel afwijzen na de opleiding te hebben gevolgd is wel erg cru.
Is dat wel bijbels? Waar staat in de bijbel dat predikers eerst een jarenlange theologische opleiding moesten volgen?Mja, maar in het laatste geval heb je wel een toegangseis, maar die is niet zo streng als nu.
Wat is je in je gemeente wordt geconfronteerd met bepaalde zaken zoals bovenstaande. Dan weet je er niets van als predikant en kun je ook niet handelen.Natuurlijk zullen ze in de ger. gem. niet naar zo'n vorm toe willen gaan, want dan is werkelijk geen 1 predikant meer toelaatbaar, want in de PKN, CGK en GKV-opleidingen krijg je ook les in dwaalleren zoals de gnostiek en het hypercalvinisme en dan kom je wel heel veel onwenselijke informatie tegen vanuit het oogpunt van de ger. gem.
Blijkbaar is hetgeen de Gereformeerde Gemeente leert dan toch niet zo plausibel wanneer mensen zelf gaan lezen en zelf gaan onderzoeken. In plaats van dat men deze kennis toepast in de praktijk, verhoogt men enkel de eisen.Ik ken 2 jongens die de opleiding bij de PKN doen en die schrokken er beiden van. 1 jongen die het bij de CGK doet was ook nogal snel ger. gem. af. Nee, ik denk dat het gezond zou zijn voor het kerkverband, maar dat het nooit zou gebeuren.
Ik denk dat de opleiding best even degelijk is en dat ook 'dwaalleren' aan de orde komen.
Er heeft ooit een artikel over de TS ergens in gestaan. (weet niet cker) Daarin stond dat er voor specifieke onderwerpen gastsprekers gevraagd worden. Neem aan dat dat niet-theologissche onderwerpen zijn.
De opleiding is verder geheel 'theologisch' volgens mij. Daarna wordt alles overgelaten aan 'roeping'. iets meer pragmatisme zou wel aan te bevelen zijn. Jonge kandidaten naar een niet zo grote gemeente, bijvoorbeeld.
vruchtbaarder systeem zou kunnen zijn: opleiding aanbieden zonder recht op predikantsplaats aan het eind. de opleiding staat dan wat losser van het verband. na twee jaar de man meegemaakt te hebben kan iets meer over leer en leven bekend worden. het curatorium kan dan een eindtoets aanleggen. na die twee jaar krijgt men dan preekconsent of niet.
maar zelfs een betrekkelijk klein wijzigingsvoorstel door een predikant geeft al grote stofwolken, dus naar mij zullen ze helamaal wel niet luisteren.
Er heeft ooit een artikel over de TS ergens in gestaan. (weet niet cker) Daarin stond dat er voor specifieke onderwerpen gastsprekers gevraagd worden. Neem aan dat dat niet-theologissche onderwerpen zijn.
De opleiding is verder geheel 'theologisch' volgens mij. Daarna wordt alles overgelaten aan 'roeping'. iets meer pragmatisme zou wel aan te bevelen zijn. Jonge kandidaten naar een niet zo grote gemeente, bijvoorbeeld.
vruchtbaarder systeem zou kunnen zijn: opleiding aanbieden zonder recht op predikantsplaats aan het eind. de opleiding staat dan wat losser van het verband. na twee jaar de man meegemaakt te hebben kan iets meer over leer en leven bekend worden. het curatorium kan dan een eindtoets aanleggen. na die twee jaar krijgt men dan preekconsent of niet.
maar zelfs een betrekkelijk klein wijzigingsvoorstel door een predikant geeft al grote stofwolken, dus naar mij zullen ze helamaal wel niet luisteren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.