Bevinding en prediking

Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Waar gaat het me nu eigenlijk om?
Eigenlijk ben ik helemaal niet zo'n 'zware' (mensen die mij kennen, zullen dat waarschijnlijk ook niet vinden), maar
a. ik ben beducht voor de 'Zwaagiaanse stroming' in de GG, (of Blaauwendraadiaans, en vroeger, in de jaren 70, had je de Goudse kwestie);
b. mijn hart gaat altijd open als ik hoor of lees over het leven van het 'oude volk', omdat ik dáár herkenning vind.
Waren we er wat minder beducht voor en meer beducht voor onszelf. Dan was er meer onderlinge liefde, en konden we meer van elkaar hebben. (Overigens: Blaauwendraad of Van der Zwaag, dat is nogal een verschil hoor....)

Gr.,
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Waar gaat het me nu eigenlijk om?
Eigenlijk ben ik helemaal niet zo'n 'zware' (mensen die mij kennen, zullen dat waarschijnlijk ook niet vinden), maar
a. ik ben beducht voor de 'Zwaagiaanse stroming' in de GG, (of Blaauwendraadiaans, en vroeger, in de jaren 70, had je de Goudse kwestie);
b. mijn hart gaat altijd open als ik hoor of lees over het leven van het 'oude volk', omdat ik dáár herkenning vind.
ad a) Ik niet. Mede het boek van van der Zwaag is voor mij middel geweest om mij tot Christus te leiden.
ad b) De taal herken ik wel, maar heb ik te veel gehoord door mensen die nooit over Christus spraken. Die het over allerlei wegen hadden, maar niet over "De Weg."
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

De taal herken ik wel, maar heb ik te veel gehoord door mensen die nooit over Christus spraken. Die het over allerlei wegen hadden, maar niet over "De Weg."

Als je oren er maar voor geopend worden..
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door Ar-Jan
De taal herken ik wel, maar heb ik te veel gehoord door mensen die nooit over Christus spraken. Die het over allerlei wegen hadden, maar niet over "De Weg."
Wél, praten ze geen gewoon Nederlands?? Ik ken mensen die anders in gewone taal kunnen spreken over wat Christus voor hen betekent. Zij spreken bevindelijke taal, maar geen geheimtaal!

[Aangepast op 30/6/05 door Leonius]
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Ar-Jan

Mis. Die waren toen al geopend.

[Aangepast op 30/6/05 door Miscanthus]
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

(Overigens: Blaauwendraad of Van der Zwaag, dat is nogal een verschil hoor....)
Nou, misschien een beetje kort door de bocht van me. Maar ik zie ze wel in het verlengde van elkaar. Als je het eerste boekje van Blaauwendraad neemt, dat vind ik nog wel Zwaagiaans.
Overigens, Van der Zwaag en Blaauwendraad dragen zaken aan waar je niet omheen kunt. Laten we dat vooropstellen.
Maar de 'sfeer' waarin dat gebeurt, bevalt me niet (klinkt erg subjectief, weet ik, maar ik wil graag open kaart spelen).
refo

Bericht door refo »

Leuk is dat.

Tegenstanders zijn tegen
Nu zijn de voorstanders ook al tegen omdat 'de sfeer' ze niet bevalt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nee, ik zeg niet dat ik 'voorstander' ben, maar ze dragen materiaal aan waar je niet omheen kunt.
Alleen, hoe ga je daarmee om?
refo

Bericht door refo »

Als je vindt dat wat hij schrijft dingen zijn waar je niet omheen kunt, dan ga je achter hem staan en roep je: ja, dat zou ik ook wel eens benadrukt willen zien.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door refo
Als je vindt dat wat hij schrijft dingen zijn waar je niet omheen kunt, dan ga je achter hem staan en roep je: ja, dat zou ik ook wel eens benadrukt willen zien.
Nou nee.
Miscanthus

Nou nee.
Als we concreet gaan worden glip je weer weg? ;)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Nou nee.
Als we concreet gaan worden glip je weer weg? ;)
Nee hoor. Word maar concreet.:)
Leonius

Bericht door Leonius »

(Overigens: Blaauwendraad of Van der Zwaag, dat is nogal een verschil hoor....)
Nou, misschien een beetje kort door de bocht van me. Maar ik zie ze wel in het verlengde van elkaar. Als je het eerste boekje van Blaauwendraad neemt, dat vind ik nog wel Zwaagiaans.
Overigens, Van der Zwaag en Blaauwendraad dragen zaken aan waar je niet omheen kunt. Laten we dat vooropstellen.
Maar de 'sfeer' waarin dat gebeurt, bevalt me niet (klinkt erg subjectief, weet ik, maar ik wil graag open kaart spelen).
Je geeft zelf al toe dat het veel te kort door de bocht is wat je zegt. Blaauwendraad en Van der Zwaag hebben het weliswaar over dezelfde thema's (althans voor een klein deel), maar verder verschillen ze nogal hoor. Blaauwendraad was zeer polemisch en de persoonlijke frustratie 'spat' er soms echt gewoon af, terwijl Van der Zwaag 1100 pagina's besteedt aan dezelfde zaken, maar daar teer en genuanceerd mee omgaat. Dus ik snap niet over welke sfeer je het hebt. Bovendien is de sfeer die eromheen is gecreeërd niet afkomstig van Van der Zwaag, maar van de GG bobo's erom heen die het zonder argumenten de grond in hebben geboord.....

Gr.,
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wacht even, volgens mij heb je me niet goed begrepen.
Met 'sfeer' bedoel ik absoluut niet de persoonlijkheden van Van der Zwaag resp. Blaauwendraad, maar de sfeer van de geloofsbeleving. En volgens mij ontlopen die van Blaauwendraad en Van der Zwaag elkaar niet zoveel.
Met sfeer bedoel ik ook niet de commotie die ontstaan is rondom het boek.
Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben.

[Aangepast op 1/7/05 door Afgewezen]
Leonius

Bericht door Leonius »

Wacht even, volgens mij heb je me niet goed begrepen.
Met 'sfeer' bedoel ik absoluut niet de persoonlijkheden van Van der Zwaag resp. Blaauwendraad, maar de sfeer van de geloofsbeleving. En volgens mij ontlopen die van Blaauwendraad en Van der Zwaag elkaar niet zoveel.
Met sfeer bedoel ik ook niet de commotie die ontstaan is rondom het boek.
Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben.

[Aangepast op 1/7/05 door Afgewezen]
Oei, ik had je inderdaad verkeerd begrepen, maar nu is het helder wat je bedoelt. Ik vind het overigens wel een gevaarlijke uitspraak die je doet (en die door zoveel mensen gedaan wordt). Immers, je oordeelt over de geloofsbeleving van mensen die je niet kent, dan alleen vanuit eventuele publicaties. Dat is nogal wat....
Plaats reactie