Hoe bidden wij goed
Bidden en zeker het persoonlijk gebed is heel moeilijk vind ik.
Ik heb wel geleerd op catechisatie dat je eerst moet beginnen met God de eer te geven, dat hij je die dag nog gespaard heeft en zo goed voor je geweest is. Hij ziet alles en weet alles, maar wil toch dat je het zegt tegen Hem.
Het is bij mij heel vaak zo dat mijn hart er niet bij is. Ik zit mezelf vaak in de weg heb ik het gevoel of er zijn zorgen die zomaar mijn gedachten bezetten.
vaak vraag ik dan maar Psalm 119:3
Och schonk Gij mij de hulp van Uwen Geest,
mocht Die mij op mijn paân ten Leidsman strekken.
'k hield dan Uw wet, dan leefde ik onbevreesd,
dan zou geen schaamt mijn aangezicht bedekken.
wanneer ik steeds opmerkend waar geweest,
hoe Uw geboôn mij tot Uw liefde strekken.
Daar ligt zoveel in vind ik.
Ik heb wel geleerd op catechisatie dat je eerst moet beginnen met God de eer te geven, dat hij je die dag nog gespaard heeft en zo goed voor je geweest is. Hij ziet alles en weet alles, maar wil toch dat je het zegt tegen Hem.
Het is bij mij heel vaak zo dat mijn hart er niet bij is. Ik zit mezelf vaak in de weg heb ik het gevoel of er zijn zorgen die zomaar mijn gedachten bezetten.
vaak vraag ik dan maar Psalm 119:3
Och schonk Gij mij de hulp van Uwen Geest,
mocht Die mij op mijn paân ten Leidsman strekken.
'k hield dan Uw wet, dan leefde ik onbevreesd,
dan zou geen schaamt mijn aangezicht bedekken.
wanneer ik steeds opmerkend waar geweest,
hoe Uw geboôn mij tot Uw liefde strekken.
Daar ligt zoveel in vind ik.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Hm, ik ken het afdwalen met je gedachten en zo. Ik vind het zelf wel helpen om er echt bewust tijd voor vrij te maken....
Voor het eten bidden gaat meestal toch vrij kort omdat je honger hebt en het eten koud staat te worden, in bed bidden schiet bij mij niet op omdat ik dan moet ben... dat laatste heb ik dan ook afgezworen.
Meestal ga ik 's avonds er voor in de tuin zitten of als het regent in de garage, en dan even nadenken over de dag, wat uit de bijbel lezen en danken en bidden, praten met en luisteren naar God. Een beetje het "stille-tijd-idee" en dat werkt erg goed. Maar daarnaast moet het bidden denk ik niet iets van vaste tijden en plaatsen worden.... dan wordt het zo'n patroon... terwijl je altijd met God mag praten. Als je in de bus of op de fiets zit, of aan het wandelen bent, in de pauze op je werk, in de winkel, op school.... je mag altijd bidden. Doe dat dan dus niet alleen als het weer etenstijd of bedtijd is... maar als je Hem wat wil zeggen of vragen.
Voor het eten bidden gaat meestal toch vrij kort omdat je honger hebt en het eten koud staat te worden, in bed bidden schiet bij mij niet op omdat ik dan moet ben... dat laatste heb ik dan ook afgezworen.
Meestal ga ik 's avonds er voor in de tuin zitten of als het regent in de garage, en dan even nadenken over de dag, wat uit de bijbel lezen en danken en bidden, praten met en luisteren naar God. Een beetje het "stille-tijd-idee" en dat werkt erg goed. Maar daarnaast moet het bidden denk ik niet iets van vaste tijden en plaatsen worden.... dan wordt het zo'n patroon... terwijl je altijd met God mag praten. Als je in de bus of op de fiets zit, of aan het wandelen bent, in de pauze op je werk, in de winkel, op school.... je mag altijd bidden. Doe dat dan dus niet alleen als het weer etenstijd of bedtijd is... maar als je Hem wat wil zeggen of vragen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hm dat zei ik ook.... het "stille tijds-principe" is er ook 1 van structuur. Alleen dan buiten voor het eten en slapen gaan om. Dan bid ik ook wel... alleen daarnaast dus ook 's avonds.... tijdstip verschilt nog wel eens... maar tussen half 11 en 1 zeg maar.... dan ergens. Vast ritme is naast op allerlei momenten bidden zeker goed... ik vind alleen voor het slapen gaan en voor het eten niet supergeschikt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dat is zeker zo, maarre over dat bidden met eten en voor het slapen gaan, daar ben ik het toch niet met je eens!!Oorspronkelijk gepost door Marnix
Hm dat zei ik ook.... het "stille tijds-principe" is er ook 1 van structuur. Alleen dan buiten voor het eten en slapen gaan om. Dan bid ik ook wel... alleen daarnaast dus ook 's avonds.... tijdstip verschilt nog wel eens... maar tussen half 11 en 1 zeg maar.... dan ergens. Vast ritme is naast op allerlei momenten bidden zeker goed... ik vind alleen voor het slapen gaan en voor het eten niet supergeschikt.
1 Korinthiërs 10:31
Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.

- ndonselaar
- Contacteer:
Waarom niet voor en na het eten, Marnix?Oorspronkelijk gepost door Marnix
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Ik kan er inkomen wat Marnix bedoelt! Ik vind bidden voor en na het eten wel goed en doe het ook steevast maar echt heel veel tijd om in gebed te gaan, om alles te zeggen wat je wilt zeggen, even stil te zijn etc. is dit gewoon niet praktisch. Ik eet vaak met kraamgezinnen mee die niet christelijk zijn. Ik vraag altijd om stilte en men geeft deze (in de meeste gevallen) ook maar om 5 minuten met je ogen dicht te zitten is nogal wat.... 5 min. in gebed hoeft niet lang te zijn maar 5 minuten in gebed als mensen op jou zitten te wachten tot ze kunnen gaan eten en zelf niet bidden... vind ik nogal ehm... bezwaarlijk! Dan maar niet ogen dicht, handen gevouwen maar tijdens de was ophangen, tijdens het strijken of tijdens het fietsen!Oorspronkelijk gepost door ndonselaarWaarom niet voor en na het eten, Marnix?Oorspronkelijk gepost door Marnix
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Doe ik wel, maar toch vrij kort.... als je trek hebt en er staat warm eten voor je neus te dampen en koud te worden, dan ga je niet heel uitgebreid bidden denk ik. Hooguit een minuutje... of twee... 's avonds neem ik daar wat meer tijd voor. Verder bid ik op school bijvoorbeeld niet voor het eten.... allereerst omdat in een volle schoolkantine vol pratende mensen ik me niet kan concentreren... of je krijgt zo'n afgeraffeld gebed omdat al je klasgenoten aan tafel zitten te wachten tot je klaar bent... en omdat bidden voor het eten niet een opdracht is... maar Jezus wel aangeeft dat je niet op de hoeken van de pleinen en zo moet bidden maar dat je dat beter in je binnenkamer kan doen....Oorspronkelijk gepost door ndonselaarWaarom niet voor en na het eten, Marnix?Oorspronkelijk gepost door Marnix
Hier ben ik toch niet met je eens Marnix! Bidden voor het eten is goed:Oorspronkelijk gepost door Marnix
Doe ik wel, maar toch vrij kort.... als je trek hebt en er staat warm eten voor je neus te dampen en koud te worden, dan ga je niet heel uitgebreid bidden denk ik. Hooguit een minuutje... of twee... 's avonds neem ik daar wat meer tijd voor. Verder bid ik op school bijvoorbeeld niet voor het eten.... allereerst omdat in een volle schoolkantine vol pratende mensen ik me niet kan concentreren... of je krijgt zo'n afgeraffeld gebed omdat al je klasgenoten aan tafel zitten te wachten tot je klaar bent... en omdat bidden voor het eten niet een opdracht is... maar Jezus wel aangeeft dat je niet op de hoeken van de pleinen en zo moet bidden maar dat je dat beter in je binnenkamer kan doen....
1. Je bidt/dankt voor wat God je heeft gegeven (ook wat er die ochtend middag is gebeurd doe ik meestal) en danken en (aan)bidden kan je nooit te vaak doen!
2. Het is een getuigenis wat je afgeeft aan de mensen om je heen! Het heeft bij mij al menig gesprek opgeleverd. In mn kraamgezinnen vragen ze dan meestal: waarom geloof jij, waar ga je naar de kerk, wat is het verschil tussen protestant en katholiek, waarom ga je naar de kerk, bid je altijd, wat merk je dan precies van God, hoe ben je zo geworden?. Dit zijn schitterende momenten om te getuigen! Je voelt zelf wel aan in welke gradatie je kan getuigen (heel uitleggend of met een paar woorden)
Als ik aangeef in mijn (doorgaans niet christelijke) gezinnen dat ik even wil bidden hebben de meeste mensen hier respect voor en vinden dit niet meer dan normaal ('want opa deed dat ook altijd maar die was katholiek'!)
Héél soms stoot je je neus en kletsen ze gewoon verder zonder je stilte te geven, nou dan neem je de stilte (hoe luidruchtig de omgeving ook is) zelf maar omdat het om God gaat, en niet om ons!
Het is heel tof te ontdekken als ik vaker met dezelfde mensen eet dat mensen automatisch even wacht met een hapje nemen of zeggen, wil je nog even danken?!
Zou dat ook niet geweldig zijn om te bidden in aanwezigheid van je klasgenoten? Mijns inziens is dit niet huichelachtig maar dit is een gunst van God dat we (even) bij Hem mogen komen!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Marnix dat is niet netjes dat je op school niet bidt. Al doe je een formuliergebed in de herrie. God hoort het!Oorspronkelijk gepost door MarnixDoe ik wel, maar toch vrij kort.... als je trek hebt en er staat warm eten voor je neus te dampen en koud te worden, dan ga je niet heel uitgebreid bidden denk ik. Hooguit een minuutje... of twee... 's avonds neem ik daar wat meer tijd voor. Verder bid ik op school bijvoorbeeld niet voor het eten.... allereerst omdat in een volle schoolkantine vol pratende mensen ik me niet kan concentreren... of je krijgt zo'n afgeraffeld gebed omdat al je klasgenoten aan tafel zitten te wachten tot je klaar bent... en omdat bidden voor het eten niet een opdracht is... maar Jezus wel aangeeft dat je niet op de hoeken van de pleinen en zo moet bidden maar dat je dat beter in je binnenkamer kan doen....Oorspronkelijk gepost door ndonselaarWaarom niet voor en na het eten, Marnix?Oorspronkelijk gepost door Marnix
Nou waar ik ook zit te eten bidden doe ik gewoon openlijk. We zat een keer met het team in een restaurant te eten en wij werden allemaal stil om te bidden en het viel me op dat er ineens meer mensen hun mond hielden. Dat vond ik heel opvallend.

Sorry hoor, maar ik vind jullie kritiek een beetje kort door de bocht. Bidden is praten met God, communicatie met Hem... dat staat centraal... en daarom bid ik niet in een drukke kantine... Ik trek me daarvoor liever even terug na het eten bijvoorbeeld.
Is dat niet netjes? Ik citeer uit Mattheus 6:
Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden.
Is dat niet netjes? Ik citeer uit Mattheus 6:
Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden.
Mee eens.Oorspronkelijk gepost door GianIk denk dat je hier gelijk in hebt.Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Gian
Is de reden van het niet willen bidden niet vaak iets dat we weten dat we iets zondigs doen ?
Is het niet willen bidden ook niet vaak een feit dat we bewust iet zondigs doen
dat we weten dat we iets aan het doen zijn wat niet "mag" en het toch doen
Zomaar wat gedachtes die bij mij zeer zeker meerdere keren gespeeld hebben en ik pas later ervaarde dat de bovengenoemde punten daadwerkelijk het kwaad waren en nog steeds kunnen zijn ?
Als je door wereldgelijkvormigheid, of zonden geen nabij leven hebt, kan er ook geen aanhankelijk gebedsleven zijn.
De preek van zondagmorgen ging over dit onderwerp. Boodschap: Bid dat Uw wil geschiedde en niet dat we God voorschrijven wat er moet gebeuren.
Mijn mening is dat je overal kunt en moet bidden, want dit is het belangerijkste in de dankbaarheid tot God.
Die text die Marnix aanhaalt gaat over het openbare bidden van de Far. die dit deden om aanzien te krijgen bij het volk. Bidden voor het eten in een kantine geeft je wel een stempel, maar geen aanzien.
Als het goed is inderdaad niet
Maar ik wil me bij het bidden kunnen concentreren op God.... en dat kan ik niet in een volle kantine waar mensen bij je aan tafel op je moeten wachten en mensen aan andere tafels vrolijk kletsen, niet goed.
Jezus trok zich ook vaak terug om te bidden.
Met de stempel heeft het niets te maken trouwens, daar schaam ik me niet voor.

Maar ik wil me bij het bidden kunnen concentreren op God.... en dat kan ik niet in een volle kantine waar mensen bij je aan tafel op je moeten wachten en mensen aan andere tafels vrolijk kletsen, niet goed.
Jezus trok zich ook vaak terug om te bidden.
Met de stempel heeft het niets te maken trouwens, daar schaam ik me niet voor.
Nee
Jezus heeft het duidelijk over de binnenkamer van een israelische woning. Het woord dat hier gebruikt wordt geeft dat wel aan. Daarnaast ook nog even de King James-vertaling erbij om het te onderstrepen:
But thou, when thou prayest, enter into thy closet, and when thou hast shut thy door, pray to thy Father which is in secret;

But thou, when thou prayest, enter into thy closet, and when thou hast shut thy door, pray to thy Father which is in secret;