De Saambinder versus de Korinthebrief

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Timo,

het heeft niets te maken met wrok tegen zondekennis. Het heeft te maken met in de Schrift leggen wat er niet staat.
Daar waarschuwt Christus zelf ons handelingen voor.
Er wordt hier met vuur gespeeld!
Andersom zou ik kunnen stellen: waarom zoveel wrok tegen Christus alleen? Kunne we het niet hebben dat er zondaren zijn die zonder al te veel bevindelijke knenis van doodsstaat door Christus om niet gezaligd worden?
timo

Bericht door timo »

Bij mij is er geen wrok over jezus alleen want daar komt zondekennis bij een. Door hem te leren kennen komen we ook te zien wie we zijn. vrij vert naar calvijn
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door timo
Bij mij is er geen wrok over jezus alleen want daar komt zondekennis bij een.

Door Hem te leren kennen komen we ook te zien wie we zijn.

vrij vert naar calvijn
Hier zeg je het goed. In Zijn licht zien wij het Licht.

[Aangepast op 27/6/05 door Miscanthus]
Leonius

Bericht door Leonius »

Beste mensen,

De boel is denk ik snel opgelost als de predikant had geschreven: en Paulus predikte het Evangelie. Punt. Dan zijn discussies als deze niet nodig en is iedereen tevreden. Maar...en dat is zo jammer, veel predikanten beschrijven allerlei details die niet direct terug te voeren zijn op de tekst en de context waarin dat staat. Overigens maken jullie je daar ook schuldig aan, want er staat daar niet letterlijk dat hij daar de Christus verkondigd heeft. Dus...laten we het houden bij: hij heeft het Evangelie verkondigd. Klaar!

Gr.,
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Bij mij is er geen wrok over jezus alleen want daar komt zondekennis bij een. Door hem te leren kennen komen we ook te zien wie we zijn. vrij vert naar calvijn
Nou, daarin is het iedereen wel mee eens denk ik.

Maar durf ajb objectief naar de SB te kijken en zie dat er met de bijbel geknoeit wordt om bevindelijke dogma's recht trekken.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Leonius
Beste mensen,

De boel is denk ik snel opgelost als de predikant had geschreven: en Paulus predikte het Evangelie. Punt. Dan zijn discussies als deze niet nodig en is iedereen tevreden. Maar...en dat is zo jammer, veel predikanten beschrijven allerlei details die niet direct terug te voeren zijn op de tekst en de context waarin dat staat. Overigens maken jullie je daar ook schuldig aan, want er staat daar niet letterlijk dat hij daar de Christus verkondigd heeft. Dus...laten we het houden bij: hij heeft het Evangelie verkondigd. Klaar!

Gr.,
Hoe wil je het evangelie verkondigen zonder Christus?
timo

Bericht door timo »

waarom ben ik niet objectief ik ben geen ger gem man alleen sommige dingen woren uit zijn verband gehaald tijdens kritiek en de vraag is ben jij wel objectief.
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Beste mensen,

Gr.,
Natuurlijk, dat is onmogelijk! Maar, het gaat er hier even om dat nu van twee partijen dezelfde fout begaan wordt. Laten we daar waar de bijbel niet in detail in gaat op de inhoud van het gepredikte woord, dat zelf ook niet doen. Dat probeer ik duidelijk te maken.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

waarom ben ik niet objectief ik ben geen ger gem man alleen sommige dingen woren uit zijn verband gehaald tijdens kritiek en de vraag is ben jij wel objectief.
Dat is een legitieme vraag.
Maar dit is duidelijk een geval van inlegkunde en er is nog niemand geweest die heeft kunnen aantonen dat het niet zo is.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Beste mensen,

Gr.,
Natuurlijk, dat is onmogelijk! Maar, het gaat er hier even om dat nu van twee partijen dezelfde fout begaan wordt. Laten we daar waar de bijbel niet in detail in gaat op de inhoud van het gepredikte woord, dat zelf ook niet doen. Dat probeer ik duidelijk te maken.
Er is een groot verschil en dat is dat een gepreekte Christus totaal in de lijn ligt van de bijbel wanneer je spreekt over het evangelie.
Hier wordt geprobeert om een toeleidende weg te bewijzen, dat niet in de lijn van de bijbel ligt, want de bijbel spreekt nergens over een toeleidende weg. Indien je dus beweerd dat wanneer Paulus het evangelie verkondigd, Jezus preekt, dan ligt dit geheel in de lijn van de bijbel. Andersom niet. Daarom zit slechts 1 partij hier fout.
Leonius

Bericht door Leonius »

Beste Kaw,

Ik ben het helemaal met je eens, maar het dreigde wel die kant op te gaan. Overigens kon ik in dat stukje niet direct lezen dat de predikant het had over een toeleidende weg. En ik had het nog kunnen billijken indien de predikant het verder 'afgemaakt' had. Dat deed hij niet, en dus is het voor mij eenzijdig en dus misleidend.

Gr.,
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus

vrij vert naar calvijn

Misschien mag ik ook Calvijn even citeren?
comm. bij Matth. 11:20 "Christus heeft met de vermoeiden en beladenen diegenen op het oog, die zich des eeuwigen doods schuldig rekenen en deswege benauwd in hun consciëntie zijn, en innerlijk onder hun ellende zo gebukt gaan, dat zij machteloos worden. Deze machteloosheid toch maakt ons vatbaar om Zijn genade te ontvangen. Hoewel deze tot de gemeenschap aan Christus' genade zo noodzakelijke voorbereiding de mens geheel en al verbrijzelt, moeten wij haar nochtans als een genadegave van de Heilige Geest aanmerken; want zij is een beginsel van bekering, dat niemand zich door eigen kracht geven kan." (cursiveringen van mij A.)
Dit is dus óók Calvijn.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus

vrij vert naar calvijn

Misschien mag ik ook Calvijn even citeren?
comm. bij Matth. 11:20 "Christus heeft met de vermoeiden en beladenen diegenen op het oog, die zich des eeuwigen doods schuldig rekenen en deswege benauwd in hun consciëntie zijn, en innerlijk onder hun ellende zo gebukt gaan, dat zij machteloos worden. Deze machteloosheid toch maakt ons vatbaar om Zijn genade te ontvangen. Hoewel deze tot de gemeenschap aan Christus' genade zo noodzakelijke voorbereiding de mens geheel en al verbrijzelt, moeten wij haar nochtans als een genadegave van de Heilige Geest aanmerken; want zij is een beginsel van bekering, dat niemand zich door eigen kracht geven kan." (cursiveringen van mij A.)
Dit is dus óók Calvijn.
Ja,

alleen ben jij eenzijdig en ik niet.
Jij citeert Calvijn om je stokpaardje te bewijzen, maar ik vind dat het om Christus Jezus gaat en Hem alleen. Hij omvat alles. Hij leert ons alles. Hij is de weg.
De wet omvat Christus niet maar Christus omvat wel de wet
Een aantal Schriftplaatsen waaruit mag blijken dat Christusverkondiging bekeerlingen werkt en niet de wetsprediking:

Hnd 8:12 Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en van den Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, beiden, mannen en vrouwen.
Hnd 8:35 En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus.
Hnd 8:40 Maar Filippus werd gevonden, te Azote; en het land doorgaande, verkondigde hij het Evangelie in alle steden, totdat hij te Cesarea kwam.
Hnd 17:18 En sommigen van de Epikureische en Stoische wijsgeren streden met hem; en sommigen zeiden: Wat wil toch deze klapper zeggen? Maar anderen zeiden: Hij schijnt een verkondiger te zijn van vreemde goden; omdat hij hun Jezus en de opstanding verkondigde.

Lees het boek Handelingen maar eens in zij geheel door en je zult zien hoe God mensen bekeert! Door de verkondiging van Jezus Christus en het geloof in Hem.

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Overigens spreekt Calvijn de schrift niet tegen hoor Jaap. Bij Calvijn is ellendekennis een onderdeel van het evangelie en dat geloof ik ook.

Ds. Moerkerken zegt ergens (ik weet niet precies meer waar) dat Calvijn hem niet ver genoeg gaat in de standen van het genadeleven. Bij Calvijn zijn het geen punten langs een bepaalde weg, maar een soort van geloofsemoties die elke christen meemaakt. Dus een christen heeft berouw over zijn zonden en daarom verlangt hij Christus, om vervolgens dankbaar te zijn voor de geschonken genade. Geen toeleidende weg, maar een onderdeel van het geloofsleven.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Volgens mij mag er op deze topic niet gediscussieerd worden. Maar goed, zolang de moderators het toelaten...

Dit is de bijbelse 'bekeringsmethode':
Jer. 31:9 Zij zullen komen met geween, en met smekingen zal Ik hen voeren…
Zo gaat dat dus in de bekering.
Verloren zoon: kwam tot zichzelf.
Pinksterlingen: werden doorstoken in het hart.
Dit gebeurt waar het Evangelie haar werking gaat ontplooien! Want het Evangelie veronderstelt onze schuld. En die moet wel eerst aan het licht komen…

[Aangepast op 27/6/05 door Afgewezen]
Plaats reactie