de eeuwige thora

Sabra

Bericht door Sabra »

Oorspronkelijk gepost door Filologos
Maar over de wet: de wet is vervuld in Christus en heeft voor de heidenchristenen afgedaan.
Die heeft voor heidenen zelfs nooit enige betekenis gehad. Wanneer je leest in Handelingen 15:19-21 de broer van Jezus, Jacobus zegt dat van niet Joodse gelovigen mag verwacht worden dat ze zich niet inlaten met hetgeen door de afgodendienst is bezoedeld, met ontucht, met vlees waar nog bloed in zit en met bloed zelf. De laatste twee betreft de consumptie.

Tot het moment dat Petrus naar de Romein Cornelius ging, was het geloof een volkomen Joodse aangelegenheid en werden de wetten in ere gehouden.
Echter, de Tora blijft woord van God en is dus naar haar morele betekenis zeer waardevol. Vandaar dat de decaloog, de zedenwet, ook als wet van de christenheid geldt. Niet als hoofdkenmerk (dat is nl. het geloof), maar een christen leeft vanuit de vervulling ervan.
Ik zou willen stellen dat dit niet geldt voor heidenen, maar wel voor Joden. Immers, nergens wordt de wet afgeschaft.
Daarom houden we ook het vierde gebod niet meer, want de uiterlijke betrachting van de sabbat is een ceremonie.
Dat betwijfel ik.
Ereunao

Bericht door Ereunao »

Vrij van de wet.
Paulus bedoelt dit primair heilshistorisch, maar het heeft m.i. nog steeds een actuele toepassing. Want ook nu zijn er nog vele,zo niet de meeste, gelovigen die, hoewel zij onder de bediening van het volle evangelie leven,in de stand van hun geloofsleven nooit verder komen dan de gelovigen onder het O.T.
Wel wedergeboren,maar nooit in Christus vrijgemaakt van de dienstbaarheid onder de wet door de Geest der aanneming tot zonen, zoals er eigenlijk staat in Gal.4:5.

De sabbat.

Zoals ik reeds eerder op deze topic schreef zijn al de geboden van de decaloog impliciet en op een hoger,geestelijk niveau in de brieven van de apostelen terug te vinden,behalve het sabbatsgebod omdat dit alleen bij Israël en niet bij de gemeente van Christus past. Want het sabbatsgebod slaat terug op de oude schepping; in zes dagen heeft de Heere de hemel en de aarde gemaakt en Hij rustte op de zevende dag. Ex.20:11.Maar met de opstanding van Christus is de nieuwe schepping aan gebroken en de gemeente is met Hem opgestaan in dat nieuwe, onsterfelijke leven dat in de Schrift symbolisch met het getal acht wordt aangeduid. Zie 2 Kor.5:17. Maar de beloften voor Israël zijn altijd met het aardse leven met name in het beloofde land verbonden.zie o.a.Ezech.36:28; Amos 9:15.daarom behoort de sabbatdag bij Israël en niet bij de gemeente. Maar ook voor Israël breekt eenmaal de achtste dag aan.
Want al zal het Messiaanse rijk een paradijs zijn in vergelijking met de ellendige wereld waarin wij nu leven, de volmaaktheid is het nog niet, want de zonde en de dood zijn ook hier nog niet geheel overwonnen (Jes.65:20; 1Kor.15:26). Daarom is het loofhuttenfeest, dat een type is van het Messiaanse rijk, het enige feest dat een achtste dag heeft. De achtste dag spreekt van de eeuwigheid, de nieuwe hemel en de nieuwe aarde (Openb.21:1). De nieuwe hemel en de nieuwe aarde van Jesaja 65:17 is dan ook niet identiek met die van Openb. 21:1, maar een aardse afbeelding, een voorportaal ervan, zoals dat zo vaak in de Schrift voorkomt.En op de achtse dag van het loofhuttenfeest als de Messias alle dingen aan zich onderworpen heeft zal Hij het Koninkrijk aan God en de Vader overgeven
(1 Kor.15) en breekt ook voor Israël en alle volken de eeuwige theocratie aan.zie (Openb.21:3)

Ook uit het sabbatsgebod blijkt dus duidelijk het onderscheid tussen de positie van Israël en de gemeente in het eschaton van het Koninkrijk dat aanbreekt bij de wederkomst van de Koning. Want dan wordt de gemeente met Hem geopenbaard in een verheerlijkt opstandingslichaam gelijkvormig aan Zijn verheerlijkt lichaam ( Filipp.3:20;21; Kol.3:4; 1Joh.3:2.) terwijl op aarde het natuurlijke leven waarin getrouwd wordt en kinderen geboren worden en oud worden net als nu voortgaat. Zie Zach 8:4,5. Want er zijn aardse en er zijn hemelse,natuurlijke en geestelijke lichamen maar het geestelijke is niet eerst,maar het natuurlijke zie 1 Kor.15:40 v.v.Je kunt dus wel geestelijke toepassingen van de profetie voor nu maken,maar de bijbelwoorden vragen allereerst om uitleg, en vergeestelijken is geen uitleg, maar inlegkunde. De uitleg die het verst van de letterlijke is verwijderd is altijd de slechtste.
ereunao.
Plaats reactie