Oorspronkelijk gepost door anemoon
gravo, ik heb regelmatig contact met een dr ir
hij is op een gegeven moment theologie gaan studeren en heeft tijdens die studie ook kennis gemaakt met de dingen waarover jij nu schrijft
maar die man is helemaal niet meer te bereiken
het is gewoonweg niet te geloven hoe raar hij ermee gevaren is
het is begonnen met het half-en-half geloven van die kritiek, want het was toch wel logisch enzo...
en nu: menselijkerwijs gesproken lijkt het erop dat hij nooit meer tot geloof zal komen
griezelig vind ik het
Ik begrijp je angst. Maar ik vind hem niet terecht. Er is een stroming in het protestantisme, dat zich wil beperken tot 'van den Heere geleerd zijn'. Dat is natuurlijk van een grote vroomheid. Men heeft geen studie nodig, geen boekenwijsheid, geen opleiding, geen verstandelijke kennis
Maar het is mijns inziens niet Bijbels en ook de kerkgeschiedenis toont aan, dat het niet altijd zo is geweest (het is een na-reformatorische ontwikkeling van het pietisme, bij ons: de Nadere Reformatie).
Nee, bestudeer eens de kerkvaders zoals Ambrosius, Augustinus ed. Dat waren kopstukken in de studie van die tijd. De absolute top, die geheel in de cultuur van hun tijd de bovenste posities innamen. Denk aan Luther en Calvijn. Zij hebben gestudeerd en zorgvuldig de lijnen uitgezet, waar hele volksstammen nu nog de invloed van ondervinden. Denk eens aan de Thora-studie, die hét middel is in het Jodendom voor geloofsoverdracht.
Nee, we zijn veel te huiverig geworden voor het verstand (dat komt omdat de opkomst van de rede de godsdienst zoveel schade heeft toegebracht). Vanuit de eerste wetenschappelijke onderzoekingen meenden men stellig te kunnen zeggen, dat religie, God, Bijbel en geloof passé waren en nooit meer terug zouden komen. Daar is de kerk heel erg van geschrokken en heeft zich in zijn schulp van stille vroomheid (ver weg van de geleerden) teruggetrokken. Inmiddels zijn al die oude pogingen om religie even makkelijk af te doen, in de wetenschap allang weer voorbij. Meer dan ooit neemt men de religie serieus (onder andere door de invloed die de Islam in de wereld heeft). Je zou kunnen zeggen, dat de Islam op dit moment het intellectuele debat over godsdienst en geloof domineert. Ik vind dat heel treurig, als we zien wat we als christendom aan kennis, inzicht, onderzoek en geloof in huis hebben. Maar we blijven vaak steken in onze eigen onbegrijpelijke, voor velen irrationele talen Kanaäns. we zouden veel duidelijker en begrijpelijker moeten uitleggen, wat de grote betekenis is van Jezus Christus en waarom we in Hem geloven. Daar is echt meer over te zeggen, dan alleen, dat je een voor anderen onhoorbare en onzichtbare ervaring hebt gehad.
Dat één of andere dr. onbegrijpelijke taal uitslaat en het geloof ook heeft afgezworen lijkt er alleen maar op te wijzen, dat hij, net als Kuitert, in een oude fase van anti-religiositeit is blijven hangen. De huidige wetenschap neemt het veel serieuzer.
gravo