voorwerpelijke/onderwerpelijke prediking

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ja Anemoon,

'En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.'

Hand. 4,12
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ja, Anemoon en Niek: ... Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
arend

Bericht door arend »

Zou je dan kunnen stellen dat de prediking zoals die binnen de GGiN plaatsvindt als het ware 'de ultieme' onderwerpelijke prediking is?

(excusez le mot)
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door arend
Zou je dan kunnen stellen dat de prediking zoals die binnen de GGiN plaatsvindt als het ware 'de ultieme' onderwerpelijke prediking is?

(excusez le mot)
Volgens mij wel.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Het is niet exlusief voorbehouden aan de GGiN. Dat vind ik te kort door de bocht. Helaas is het veel breder.

Is het daarom dat men argwanend staat tegenover de zending etc.?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

En daarom ben ik juist zo voor het idee dat iedere predikant een paar jaar evangelisatie achter de rug moet hebben, zodat hij helder voor ogen krijgt wat het evangelie inhoud. Daar kan hij dan de rest van zijn leven op teren.

Ik ken een aantal evangelisatie-dominees en persoonlijk vind ik hun preken altijd met top en schouders boven de rest uit steken, omdat ze kunnen zien zoals de westerse maatschapij echt in elkaar zit, maar ook omdat ze weten waar het geloof op aan komt.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Ja Anemoon,

'En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.'

Hand. 4,12
ja
heerlijk he?

ik ben zo ontzaglijk blij dat we iedere zondag weer onder zulke preken mogen zitten
daar heb ik geen woorden voor...
Ik ben er ook blij mee en ook voor jou.
aorta

Bericht door aorta »

De prediking schiet tekort als we alleen zonde en genade verkondigen met de oproep tot geloof of een keuze voor Jezus. Geloven is het meest vernederende wat een zondaar kan beoefenen. Het betekent een rechteloze en goddeloze te zijn voor de Heere. We worden niet gerechtvaardigd als zoekende en gewillige mensen, maar als goddelozen. Genade wordt op het schavot bewezen. Het leven met Jezus betekent sterven met Jezus. Zo bloeien de vruchten van geloof en bekering op uit een verbroken hart.

In de prediking zal moeten doorklinken dat er twee soorten kinderen van dat ene verbond zijn; wedergeboren mensen en niet-wedergeboren mensen. Het is geen vanzelfsprekende zaak als mensen wel geloven. Het is een groot gevaar als de prediking de indruk wekt dat ieder reeds gelovig en wedergeboren is. Wedergeboorte is een machtig wonder van de Heilige Geest. Niet iedere serieuze kerkganger heeft deel aan Christus.

De rechtvaardiging van de goddeloze uit genade dient een blijvende plaats in de prediking in te nemen. Anders krijgen we een wettische en krampachtige heiliging. Juist als we zien dat we niet volmaakt zijn, is het een geweldige troost als we zien dat er vergeving is van onze zonden. Het onvolmaakte is geen bewijs dat we geen kind van God zijn.
refo

Bericht door refo »

De prediking schiet tekort als we alleen zonde en genade verkondigen met de oproep tot geloof of een keuze voor Jezus.
On-zin...
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door aorta
De prediking schiet tekort als we alleen zonde en genade verkondigen met de oproep tot geloof of een keuze voor Jezus.
Wat wil je nog meer dan?
Geloven is het meest vernederende wat een zondaar kan beoefenen.
mee eens.
Genade wordt op het schavot bewezen.
waar staat dat?
Het leven met Jezus betekent sterven met Jezus. Zo bloeien de vruchten van geloof en bekering op uit een verbroken hart.
kun je dit uitleggen? ik zou er verkeerde conclusies uit kunnen trekken.
In de prediking zal moeten doorklinken dat er twee soorten kinderen van dat ene verbond zijn; wedergeboren mensen en niet-wedergeboren mensen. Het is geen vanzelfsprekende zaak als mensen wel geloven. Het is een groot gevaar als de prediking de indruk wekt dat ieder reeds gelovig en wedergeboren is. Wedergeboorte is een machtig wonder van de Heilige Geest. Niet iedere serieuze kerkganger heeft deel aan Christus.
Doet Paulus dat ook dan? Mee eens dat het niet vanzelfsprekend is dat mensen geloven. maar God werkt wel langs het genadeverbond en in de lijn der geslachten en door middel van Woord en Sacrament. De prediking i s de verkondiging van het evangelie. Herauten moeten het heugelijke feit verkondigen voor een ieder die gelooft. Gods Geest zal de toepassing maken zodat het ingang vind in ons hart en vrucht voortbrengt.
De rechtvaardiging van de goddeloze uit genade dient een blijvende plaats in de prediking in te nemen. Anders krijgen we een wettische en krampachtige heiliging. Juist als we zien dat we niet volmaakt zijn, is het een geweldige troost als we zien dat er vergeving is van onze zonden. Het onvolmaakte is geen bewijs dat we geen kind van God zijn.
Mee eens.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

De prediking schiet tekort als we alleen zonde en genade verkondigen met de oproep tot geloof of een keuze voor Jezus. Geloven is het meest vernederende wat een zondaar kan beoefenen. Het betekent een rechteloze en goddeloze te zijn voor de Heere. We worden niet gerechtvaardigd als zoekende en gewillige mensen, maar als goddelozen.
...
Het is een groot gevaar als de prediking de indruk wekt dat ieder reeds gelovig en wedergeboren is. Wedergeboorte is een machtig wonder van de Heilige Geest. Niet iedere serieuze kerkganger heeft deel aan Christus.
Dit is zeker geen onzin.
Er is een reeel gevaar in de tendens, die je nu ziet (met name in de GerBondskerken), waarbij alle kerkgangers worden aangesproken als gelovigen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Er is een reeel gevaar in de tendens, die je nu ziet (met name in de GerBondskerken), waarbij alle kerkgangers worden aangesproken als gelovigen.
Hier niet hoor.
Be yourself, there are plenty of others.
refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
De prediking schiet tekort als we alleen zonde en genade verkondigen met de oproep tot geloof of een keuze voor Jezus. Geloven is het meest vernederende wat een zondaar kan beoefenen. Het betekent een rechteloze en goddeloze te zijn voor de Heere. We worden niet gerechtvaardigd als zoekende en gewillige mensen, maar als goddelozen.
...
Het is een groot gevaar als de prediking de indruk wekt dat ieder reeds gelovig en wedergeboren is. Wedergeboorte is een machtig wonder van de Heilige Geest. Niet iedere serieuze kerkganger heeft deel aan Christus.
Dit is zeker geen onzin.
Gevaarlijker dan alle kerkgangers aanspreken als ongelovigen? 't Is natuurlijk een streling voor het ego dat je zoiets opmerkt, maar wat is het alternatief?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie