Komen tot Christus

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door anemoon
Oorspronkelijk gepost door limosa
vroeger was niet álles beter maar de directheid en duidelijkheid waarmee je in deze stukjes aangesproken wordt is in onze tijd toch een schaars goed . . .
ja, maar hoe komt dat nou?
of: waardoor komt dat?
of: wat weerhoudt predikanten?
Ik denk een reactie op mensen die Jezus aannemen, zonder te getuigen van een wonder in hun leven (even kort gezegd). Wel begrijpelijk....

Niet om het gedrag, de visie, van deze predikanten goed te praten, maar om een mogelijke [/i]verklaring [/i] te zoeken ervoor.
Als Jezus niet de eerste plaats heeft ingenomen en er geen sprake is van verwondering, kan je wellicht stellen dat Jezus niet is aangenomen. Men is niet bereid om Jezus in zich te laten werken.
Alhoewel niet iedereen altijd op zijn plek is.
memento

Bericht door memento »

Henk Binnendijk was er afgelopen donderdag heel helder in. Niemand kon meer zeggen: nu weet ik het nog niet.

Jezus zegt: Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

De deur opendoen is niet anders dan tegen Jezus zeggen: Heere Jezus, ik lees in de bijbel dat als wij de deur opendoen, dat U binnenkomt. Ik zet de deur open, kom binnen en wilt U Uw werk in mij doen. Maak mij zo dat ik op U ga lijken. Snij alles weg wat U in de weg staat. Ik vertrouw op U.

Wat moet er meer bij? De heiligmaking begint daarna.
Ik heb een tijdje in dit soort 'bekeringen' gelooft. Vele malen heb ik gebeden: Jezus, kom in mijn hart, en andere van die standaard evangelische gebedjes. Het geeft misschien rust voor een tijd, maar je vind er Jezus niet mee.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Even een stukje DL om onze opvattingen aan te toetsen:

3/4 -12 En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.

3/4-14. Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort; ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten; maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.
Dit is precies datgene wat Henk Binnendijk in zijn lezing vertelde, maar dan met eigen woorden.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door memento
Henk Binnendijk was er afgelopen donderdag heel helder in. Niemand kon meer zeggen: nu weet ik het nog niet.

Jezus zegt: Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

De deur opendoen is niet anders dan tegen Jezus zeggen: Heere Jezus, ik lees in de bijbel dat als wij de deur opendoen, dat U binnenkomt. Ik zet de deur open, kom binnen en wilt U Uw werk in mij doen. Maak mij zo dat ik op U ga lijken. Snij alles weg wat U in de weg staat. Ik vertrouw op U.

Wat moet er meer bij? De heiligmaking begint daarna.
Ik heb een tijdje in dit soort 'bekeringen' gelooft. Vele malen heb ik gebeden: Jezus, kom in mijn hart, en andere van die standaard evangelische gebedjes. Het geeft misschien rust voor een tijd, maar je vind er Jezus niet mee.
Het is geen wondermiddel of toverspreuk zoals jij dat impliciet aangeeft. Als je het zo doet, okee, dan hoef je er weinig van te verwachten.

Wat is er anders aan een volledige overgave door het geloof dan het open zetten van de deur voor Jezus?
Staan wij niet Hem vaak in de weg om Zijn werk in ons te laten doen?

Het getuigenis wat Henk gaf, was werkelijk om jaloers op te worden. Een echt leven, dicht bij God.

[Aangepast op 14/3/05 door Lecram]
memento

Bericht door memento »

Dit is precies datgene wat Henk Binnendijk in zijn lezing vertelde, maar dan met eigen woorden.
Sja, zijn conclusie is anders geheel verschillend van de gereformeerde leer:
Wij leren een vrijmachtig God, niet een God die per direct geeft als wij maar een standaardgebedje prevelen. Alleen als wij door geloof bidden, gaat het 'bidt en u zal gegeven worden' op. En geloof is nu juist een gave van God.

Ik snap dat het voor velen onverteerbaar is dat wij nu niets, en dan ook echt helemaal niets, kunnen doen, dan bidden en smeken. Dat wil niet zeggen dat we niet moeten oproepen tot geloof, echter wél in het besef dat wij uit onszelf niet geloven kunnen, dat geloof iets is wat God eerst in ons moet scheppen.

Geloof is een gave van God, en geloof is een actie van de mens. Wie dat van elkaar scheidt, verzandt in dode lijdelijkheid enerzijds, of inhoudloos activisme anderszijds. Laten we ons voor beide dwalingen hoeden.
Wat is er anders aan een volledige overgave door het geloof dan het open zetten van de deur voor Jezus?
Lecram, ik geloof in een Almachtig God, die in mij werken kan zónder dat ik de deur voor Hem open doe. Sterker nog, áls ik de deur voor Hem opendoe, is dat omdat Hij eerst mij daartoe gewillig gemaakt heeft.

[Aangepast op 14/3/2005 door memento]
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door mementoWij leren een vrijmachtig God, niet een God die per direct geeft als wij maar een standaardgebedje prevelen. Alleen als wij door geloof bidden, gaat het 'bidt en u zal gegeven worden' op. En geloof is nu juist een gave van God.
Hier wordt een rechtzinnig dogma een struikelblok om tot Jezus te gaan. De disciopelen weerden de kinderen, en dit dogma weert allen die willen.
Ik meende dat God Zijn belofte geeft dat vast en zeker is: die wil, kome en neme van het water des levens om niet. En daar komt alles tegen in verzet. We willen niet verantwoordelijk gehouden worden voor onze onwil, dus leggen we de verantwoordelijkheid weer bij God neer. Zo zitten mensen van nature in elkaar.... We willen ons verschuilen achter het dogma van onze onmacht.
refo

Bericht door refo »

DL 3/4 12-13-14 worden vaak uit hun verband gehaald. In de artikelen 3/4 1-9 wordt behandeld "Van des mensen verdorvenheid en bekering tot God, en de manier van deze". Hierin zijn de DL zo ruim bezig, dat in 3/4 10 en 11 enige correctie nodig is. Denk erom: het is wel God Die de Eerste is.

Vervolgens willen ze nog uitleggen wat 'wedergeboorte' is. In 3/4 12 zie je ze dan tasten naar woorden om het goed te omschrijven. Want ze moeten eerlijk zijn: echt weten doen ze het natuurlijk niet.

Ze schrikken ook eigenlijk van wat ze hebben opgeschreven: dit begrijpt toch niemand? En ze haasten zich op te schrijven: DL 3/4 13: De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.

Dat is het meest verguisde artikel van de DL binnen de Ger Gezindte. Want het artikel draait de boel toch weer om: het geloof bewijst de wedergeboorte. En niet: je kunt pas geloven als je wedergeboren bent.

Vervolgens nog een paar artikelen ter afronding: het geloof is een gave Gods, niet verschuldigd, geen stokken en blokken.

"Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, alle heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen. "
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door mementoLecram, ik geloof in een Almachtig God, die in mij werken kan zónder dat ik de deur voor Hem open doe. Sterker nog, áls ik de deur voor Hem opendoe, is dat omdat Hij eerst mij daartoe gewillig gemaakt heeft.

[Aangepast op 14/3/2005 door memento]
Precies! Dat is achteraf, opdat niemand roeme... Niet vooraf!
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door mementoLecram, ik geloof in een Almachtig God, die in mij werken kan zónder dat ik de deur voor Hem open doe. Sterker nog, áls ik de deur voor Hem opendoe, is dat omdat Hij eerst mij daartoe gewillig gemaakt heeft.
Jawel, ik wil wedergeboorte ook niet als voorwaarde stellen. Verre van dat.

Maar hoevaak hoor je niet van mensen die zijn 'gaan geloven', maar die niets weten te vertellen over wie Jezus is, buiten een paar standaardkreten om. Jezus is Zaligmaker, en juist dát mis ik nu vaak, dat men spreekt over eigen zonde, en hoe Christus voor hen betaald heeft. Niet als dode verstandskennis, maar bij beleving. Ik vind dat eng...
Lecram

Bericht door Lecram »

Sja, zijn conclusie is anders geheel verschillend van de gereformeerde leer:
Wij leren een vrijmachtig God, niet een God die per direct geeft als wij maar een standaardgebedje prevelen. Alleen als wij door geloof bidden, gaat het 'bidt en u zal gegeven worden' op. En geloof is nu juist een gave van God.

Ik snap dat het voor velen onverteerbaar is dat wij nu niets, en dan ook echt helemaal niets, kunnen doen, dan bidden en smeken. Dat wil niet zeggen dat we niet moeten oproepen tot geloof, echter wél in het besef dat wij uit onszelf niet geloven kunnen, dat geloof iets is wat God eerst in ons moet scheppen.

Geloof is een gave van God, en geloof is een actie van de mens. Wie dat van elkaar scheidt, verzandt in dode lijdelijkheid enerzijds, of inhoudloos activisme anderszijds. Laten we ons voor beide dwalingen hoeden.
Lecram, ik geloof in een Almachtig God, die in mij werken kan zónder dat ik de deur voor Hem open doe. Sterker nog, áls ik de deur voor Hem opendoe, is dat omdat Hij eerst mij daartoe gewillig gemaakt heeft.
Jij maakt tegenstellingen waar die er niet zijn. Het alleen noemen van de naam van Henk Binnendijk en het aanhalen van het opendoen voor Jezus zijn blijkbaar genoeg om bepaalde veronderstellingen te doen.
Ik heb nog geen verschil ontdekt met de gerefomeerde (beter nog: bijbelse) leer.

[qoute]Wij leren een vrijmachtig God, niet een God die per direct geeft als wij maar een standaardgebedje prevelen. Alleen als wij door geloof bidden, gaat het 'bidt en u zal gegeven worden' op. En geloof is nu juist een gave van God.
[/quote]

Jou uitdrukking "standaardgebedje" geeft al aan dat jij vooroordelen koestert.
Wat voor problemen heb jij ermee dat wij de vinger bij het Woord leggen? Wat zegt die tekst uit Openbaring jou?
En als je in je gebed aangeeft dat je je hart voor God opent, dan IS dat geloof. Je geeft je over aan Hem. En dat is niet tegengesteld aan het fiet dat het een gave van God is.
[/quote]

Ook hier maak jij een vergissing. Jij verwart geloof met heiligmaking. En je meent dat hiermee een activiteit van de mens wordt gesuggereert alsof die iets kan doen aan de zaligheid. Dat wordt nergens gezegd, serker nog, met het laten binnenkomen van Jezus wordt beleden dat wij juist niets kunnen doen.
En wie zal de deur opendoen (of zichzelf overgeven) als God dat niet heeft gewerkt? Als men zegt open te hebben gedaan en men leeft daarna maar raak, dan wordt het een loze inhoud.
Dat is ook niet anders beweerd.

[Aangepast op 14/3/05 door Lecram]
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Jawel, ik wil wedergeboorte ook niet als voorwaarde stellen. Verre van dat.

Maar hoevaak hoor je niet van mensen die zijn 'gaan geloven', maar die niets weten te vertellen over wie Jezus is, buiten een paar standaardkreten om. Jezus is Zaligmaker, en juist dát mis ik nu vaak, dat men spreekt over eigen zonde, en hoe Christus voor hen betaald heeft. Niet als dode verstandskennis, maar bij beleving. Ik vind dat eng...
Hoe vaak hoor je geen mensen zeggen: "ja maar God moet het doen"?

We willen pas als God het willen gewerkt heeft. Maar als we willen, moet er ook niets zijn dat ons tegenhoud ons hart voor Jezus te openen.

We moeten niet doen alsof het 'gevaar' alleen in de linkerflank zit. Het gevaar zit overal. Hoe je het ook brengt of zegt.

En dan heb ik liever een verkondiger die mensen dwingt en bemoedigt om naar Jezus te gaan en met hem te leven, dan iemand die ze ervan af houdt.
Miscanthus

Bij al die nadruk op "God moet het doen" wordt Gods zondaarsliefde weggeduwd. God wil ons liever zaligen dan dat wij gezaligd willen worden.
God wil wel, maar wij niet. Dat moeten we niet om gaan draaien.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door MS
God wil, wij willen niet!!
Dat is het. En we zullen niet tot Christus komen als wij niet door genade aan Zijn voeten komen te liggen.
Krijg je daar lijdelijkheid van. Nee, als je gaat beseffen dat het niet uit ons is, maar uit Hem, dan zal dat temeer naar Hem uitdrijven. En als het wel tot lijdelijkheid leid, dan zal het eens klinken Gij hebt niet gewild!!
(volgens mij heeft deze discussie ook alles te maken met de wil van de mens)
Het is zeer gereformeerd (lees de Dordtse leerregels) dat de Heilige Geest de wil vernieuwt, zodat wij wel degelijk willen. daarmee mag je concluderen dat als jij bij jezelf een wil bespeurt om te vluchten, te gaan tot Jezus, je hart open te stellen, je aan Hem over te geven, dan mag je dat doen. Die wil heb je niet van jezelf. Dat is Gods werk.

Deze zin verbaast me wat:
En we zullen niet tot Christus komen als wij niet door genade aan Zijn voeten komen te liggen.
Dat doet me denken aan die ezel die achter een wortel aanloopt die aan een touwtje met een stokje voor hem hangt. (ten overvloede: met eerbied gezegd)

Als je aan Zijn voeten ligt, ben je al tot Christus gekomen.
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door refo
DL 3/4 12-13-14 worden vaak uit hun verband gehaald. In de artikelen 3/4 1-9 wordt behandeld "Van des mensen verdorvenheid en bekering tot God, en de manier van deze". Hierin zijn de DL zo ruim bezig, dat in 3/4 10 en 11 enige correctie nodig is. Denk erom: het is wel God Die de Eerste is.

Vervolgens willen ze nog uitleggen wat 'wedergeboorte' is. In 3/4 12 zie je ze dan tasten naar woorden om het goed te omschrijven. Want ze moeten eerlijk zijn: echt weten doen ze het natuurlijk niet.

Ze schrikken ook eigenlijk van wat ze hebben opgeschreven: dit begrijpt toch niemand? En ze haasten zich op te schrijven: DL 3/4 13: De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.

Dat is het meest verguisde artikel van de DL binnen de Ger Gezindte. Want het artikel draait de boel toch weer om: het geloof bewijst de wedergeboorte. En niet: je kunt pas geloven als je wedergeboren bent.

Vervolgens nog een paar artikelen ter afronding: het geloof is een gave Gods, niet verschuldigd, geen stokken en blokken.

"Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, alle heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen. "

Voor een goede en heel duidelijke uitleg van de DL wil ik je graag verwijzen naar het boek van dominee Heemskerk daarover.
Plaats reactie