Oorspronkelijk gepost door memento
Dit is precies datgene wat Henk Binnendijk in zijn lezing vertelde, maar dan met eigen woorden.
Sja, zijn conclusie is anders geheel verschillend van de gereformeerde leer:
De deur opendoen is niet anders dan tegen Jezus zeggen: Heere Jezus, ik lees in de bijbel dat als wij de deur opendoen, dat U binnenkomt. Ik zet de deur open, kom binnen en wilt U Uw werk in mij doen. Maak mij zo dat ik op U ga lijken. Snij alles weg wat U in de weg staat. Ik vertrouw op U.
Wij leren een vrijmachtig God, niet een God die per direct geeft als wij maar een standaardgebedje prevelen. Alleen als wij door geloof bidden, gaat het 'bidt en u zal gegeven worden' op. En geloof is nu juist een gave van God.
Ik snap dat het voor velen onverteerbaar is dat wij nu niets, en dan ook echt helemaal niets, kunnen doen, dan bidden en smeken. Dat wil niet zeggen dat we niet moeten oproepen tot geloof, echter wél in het besef dat wij uit onszelf niet geloven kunnen, dat geloof iets is wat God eerst in ons moet scheppen.
Geloof is een gave van God, en geloof is een actie van de mens. Wie dat van elkaar scheidt, verzandt in dode lijdelijkheid enerzijds, of inhoudloos activisme anderszijds. Laten we ons voor beide dwalingen hoeden.
Wat is er anders aan een volledige overgave door het geloof dan het open zetten van de deur voor Jezus?
Staan wij niet Hem vaak in de weg om Zijn werk in ons te laten doen?
Lecram, ik geloof in een Almachtig God, die in mij werken kan zónder dat ik de deur voor Hem open doe. Sterker nog, áls ik de deur voor Hem opendoe, is dat omdat Hij eerst mij daartoe gewillig gemaakt heeft.
Jij maakt tegenstellingen waar die er niet zijn. Het alleen noemen van de naam van Henk Binnendijk en het aanhalen van het opendoen voor Jezus zijn blijkbaar genoeg om bepaalde veronderstellingen te doen.
Ik heb nog geen verschil ontdekt met de gerefomeerde (beter nog: bijbelse) leer.
[qoute]Wij leren een vrijmachtig God, niet een God die per direct geeft als wij maar een standaardgebedje prevelen. Alleen als wij door geloof bidden, gaat het 'bidt en u zal gegeven worden' op. En geloof is nu juist een gave van God.
[/quote]
Jou uitdrukking "standaardgebedje" geeft al aan dat jij vooroordelen koestert.
Wat voor problemen heb jij ermee dat wij de vinger bij het Woord leggen? Wat zegt die tekst uit Openbaring jou?
En als je in je gebed aangeeft dat je je hart voor God opent, dan IS dat geloof. Je geeft je over aan Hem. En dat is niet tegengesteld aan het fiet dat het een gave van God is.
Ik snap dat het voor velen onverteerbaar is dat wij nu niets, en dan ook echt helemaal niets, kunnen doen, dan bidden en smeken. Dat wil niet zeggen dat we niet moeten oproepen tot geloof, echter wél in het besef dat wij uit onszelf niet geloven kunnen, dat geloof iets is wat God eerst in ons moet scheppen.
Geloof is een gave van God, en geloof is een actie van de mens. Wie dat van elkaar scheidt, verzandt in dode lijdelijkheid enerzijds, of inhoudloos activisme anderszijds. Laten we ons voor beide dwalingen hoeden.
[/quote]
Ook hier maak jij een vergissing. Jij verwart geloof met heiligmaking. En je meent dat hiermee een activiteit van de mens wordt gesuggereert alsof die iets kan doen aan de zaligheid. Dat wordt nergens gezegd, serker nog, met het laten binnenkomen van Jezus wordt beleden dat wij juist niets kunnen doen.
En wie zal de deur opendoen (of zichzelf overgeven) als God dat niet heeft gewerkt? Als men zegt open te hebben gedaan en men leeft daarna maar raak, dan wordt het een loze inhoud.
Lecram, ik geloof in een Almachtig God, die in mij werken kan zónder dat ik de deur voor Hem open doe. Sterker nog, áls ik de deur voor Hem opendoe, is dat omdat Hij eerst mij daartoe gewillig gemaakt heeft.
Dat is ook niet anders beweerd.
[Aangepast op 14/3/05 door Lecram]