Opvallende dingen in de Bijbel

Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Kislev
Bekering heeft overigens in de bijbel volgens mij een andere betekenis dan zoals wie die gewend zijn te gebruiken. Bij ons is het de wedergeboorte/rechtvaardigmaking. In de bijbel wordt het gebruikt als terugkeer naar de geboden van God. Dus als Israel afgoden dien roept God op tot bekering, d.w.z. terugkeer naar de dienst van God.
'Bekering' doet 'wederom' geboren worden.
Meen je dat?

De posting van Kislev is helemaal op z'n plaats in deze topic.
timo

Bericht door timo »

Hebben we ons al Bekeerd????
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door kridje
In de gelezen preek van zondagmorgen kwam iets naar voren wat mij opviel!

In de Bijbel staat 6 keer vermeld dat de mens zich niet tot God kan bekeren of tot God kan komen.
Daarnaast staat 140 keer vermeld dat de mens zich tot God moet bekeren.
Heb de topic niet doorgelezen... maar zou het niet komen doordat Christus de weg tot God heeft vrijgemaakt?
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door kridje
In de Bijbel staat 6 keer vermeld dat de mens zich niet tot God kan bekeren of tot God kan komen.
Daarnaast staat 140 keer vermeld dat de mens zich tot God moet bekeren.
De oproep tot bekering is niet in tegenspraak met het feit, dat we het niet kunnen. Er klinkt ook tot doden: "sta op", terwijl doden niet kunnen opstaan (zie de opwekking van Lazarus en het dochtertje van jaïrus).
Ook moet er verschil worden gemaakt tussen de eerste bekering (=wedergeboorte) en de dagelijkse bekering. De posting van Kislev lijkt te wijzen naar de dagelijkse bekering. Klopt dat?
memento

Bericht door memento »

Ik denk dat we eens goed moeten nagaan hoe de bijbel spreekt over bekeren. Er is verschil tussen bekeren als daad van de wil, en bekeren als berouw over de zonde. Zowel in het Grieks als het Hebreeuws zijn deze woorden gescheiden. Een link waarin de betreffende woorden uitgelegd worden vind je: http://www.arlev.clara.net/repentan.htm.

Zeer de moeite waard om eens te kijken naar wat er in de grondtaal nu bedoelt word, als er gesproken wordt over 'bekeren'.

-------------------

Ik wil er trouwens streng tegen waarschuwen om aan getalsverhoudingen conclusies te trekken, als het gaat om Schriftwoorden. Elke tekst in de Schrift is Gods Woord. We hebben niet veel teksten nodig om een waarheid te bewijzen. Zo is bv het leerstuk van de heilige Drie-Eenheid ook maar met enkele tekstwoorden onderbouwd.

Kortom: Als er maar 1 keer staat in de Schrift dat de mens zichzelf niet kan bekeren, dan is dat waar. En het staat er meer dan één keer...

Daarentegen blijft het waar dat de Schrift vele malen spreekt over 'Bekeert u!' en 'gelooft!'. Laten we eens nazien hóe de Schrift dat doet. Wat mij opvalt als ik zo de Schrift eens doorzoek op die termen, is dat zij bijna altijd spreken met een verwijzing naar de zonden. Meestal is aan de oproep een dreigement gekoppeld, of juist de belofte van vergeving. De oproep tot bekering en geloof is dus geen vrijblijvende, liefelijke nodiging, nee, dreigend met onze eeuwige ondergang drijft het tot Christus!

Ik denk dat er een heerlijke harmonie is. 'Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader hem trekke'. Dit is en blijft waar. Zonder dat God trekt kúnnen en wíllen wij niet tot Christus komen. En tóch moeten we, want we gaan en liggen verloren! Zit je hiermee? Leg het probleem aan Gods voeten, Hij wil geven wat Hij ons beveelt om te doen! Als God trekt, dan zullen wij Hem nalopen. Dan kan je niet anders. Hij geeft een ieder die Hem daarom vraagt. God laat nooit een bidder staan!

[Aangepast op 6/4/2005 door memento]
Plaats reactie