roeping van Levi
Is Refojongeren nu tevreden, nu hij in de beginfase al aangegeven heeft het niet met de meditatie eens te zijn geweest? Nu het Bonhoefer blijkt te zijn? Beseft ook refojongeren wel dat ook dat soort predikers, ook al staan ze soms ver bij ons vandaan ook rake dingen gezegd hebben. De hedendaagse predikers uit onze gezindte staan op scherp om zelfs Jezus Christus zijn werk te verbeteren, heeft er wel een onderzoek plaats gevonden? Is er wel zondebesef vooraf gegaan, heeft de persoon in kwestie die endat kruispunt al gehad of staat hij of zij er nog voor? Het onbevangen werk van de Geest wordt niet meer geaccepteerd. Nee de hedendaagse reformatorische bekeringen dat is pas mensenwerk!
Ik heb veel achting voor Bonhoeffer, een groot man in Gods Koninkrijk, getuige de vele werken die over hem geschreven zijn. Ik ervaar ze als verfrissend en vernieuwend.
Echter, ik zoek alleen naar een verklaring waarom hij op deze manier over de bekering spreek, mogelijk is dat omdat hij beinvloed is door Karl Barth, meer probeerde ik niet te zeggen.
Echter, ik zoek alleen naar een verklaring waarom hij op deze manier over de bekering spreek, mogelijk is dat omdat hij beinvloed is door Karl Barth, meer probeerde ik niet te zeggen.
Heel aardig,Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ik heb veel achting voor Bonhoeffer, een groot man in Gods Koninkrijk, getuige de vele werken die over hem geschreven zijn. Ik ervaar ze als verfrissend en vernieuwend.
Op veel plekken binnen de gereformeerde gezindte bespeur ik een langzaam groeiende belangstelling voor Karl Barth, Heiko Miskotte en Dietrisch Bonhoeffer. Dat is vooral duidelijk bij predikanten van de GB, die nogal eens als 'Vage Bonders' door het leven gaan, zoals dds. de Leede of ds. W. Dekker.
Inderdaad denk ik dat deze theologen heel goed in het vacuum zouden kunnen stappen, die de verrechtsing in de gereformeerde gezindte van de laatste jaren heeft getrokken.
velen, die zich toch sterk verbonden voelen met het heilzame van de gereformeerde leer, maar die niet in extremistische ultra-orthodoxe valkuilen willen stappen, vinden bij de milde barthianen voedsel.
Zelfs iemand als prof. dr. A de Reuver heeft zich weleens ( op onderdelen) voorzichtig positief uitgelaten over Karl Barth.
Tussen de regels door proef ik af en toe dezelfde voorkeur op dit forum.
Zich op onderdelen positief uitlaten over een dwaalleer betekent niet dat je de dwaalleer goedkeurt, toch?
Ik hoop dat we ons inspannen om een dergelijke theologie uit onze kerken te weren. Dat het een zaak van gebed is, om de Heere te verbidden deze en andere dwalingen, voor zover ze in onze kerken en harten zijn ingeslopen, weg te nemen.
Ik hoop dat we ons inspannen om een dergelijke theologie uit onze kerken te weren. Dat het een zaak van gebed is, om de Heere te verbidden deze en andere dwalingen, voor zover ze in onze kerken en harten zijn ingeslopen, weg te nemen.
- Miscanthus
Ik heb iets meer gevonden over de visie van Bath over de roeping:
Zoals Jezus op een bepaalde tijd op aarde kwam in Bethlehem, zo is ook de roeping van de christen een gebeurtenis in de tijd. Door de roeping wordt voor de mens een nieuwe geschiedenis geschapen. Zoals de roeping een werkelijk gebeuren in het leven van,de mens is, evenzeer is ook Degene die roept een zeer bepaald Iemand. We kunnen wel zeggen dat de mens door de Heilige Geest verlicht en geroepen wordt, maar dat zou ons tot, de gedachte kunnen brengen dat roeping een ondergronds, mystisch gebeuren was dat.gemakkelijk verward zou kunnen worden met “het ontwaken van een nieuw inzicht" of iets dergelijks. Neen, laat men liever, ergerlijk "mythologisch", zeggen: Jezus Christus zelf roept de mens (ja, door de Heilige Geest, maar,) de echte, concrete Jezus de uit de doden opgestane Heer, Hij, is Degene die de mens uit de duisternis tot Zijn licht brengt.
uit zijn Kirchliche dogmatik
Zoals Jezus op een bepaalde tijd op aarde kwam in Bethlehem, zo is ook de roeping van de christen een gebeurtenis in de tijd. Door de roeping wordt voor de mens een nieuwe geschiedenis geschapen. Zoals de roeping een werkelijk gebeuren in het leven van,de mens is, evenzeer is ook Degene die roept een zeer bepaald Iemand. We kunnen wel zeggen dat de mens door de Heilige Geest verlicht en geroepen wordt, maar dat zou ons tot, de gedachte kunnen brengen dat roeping een ondergronds, mystisch gebeuren was dat.gemakkelijk verward zou kunnen worden met “het ontwaken van een nieuw inzicht" of iets dergelijks. Neen, laat men liever, ergerlijk "mythologisch", zeggen: Jezus Christus zelf roept de mens (ja, door de Heilige Geest, maar,) de echte, concrete Jezus de uit de doden opgestane Heer, Hij, is Degene die de mens uit de duisternis tot Zijn licht brengt.
uit zijn Kirchliche dogmatik