een doorn in het vlees...

prinses

Bericht door prinses »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door prinses
Kennen jullie dat ook: een doorn in het vlees? En mag je troost putten uit: Mijn genade is u genoeg? Ik heb het er vaak moeilijk mee, ook wel momenten dat ik troost mag ervaren en de Heere wil volgen in die weg. Maar ik wil zo graag van die doorn af!!

[Aangepast op 20/10/04 door prinses]
Wat bedoel je met "doorn"? Is dat een lichamelijk of psygisch gebrek?Een zonde die anderen opmerken of een zonde waar je zelf last van hebt?

Laten we eerst even zien waar we het over hebben. Straks praten we allemaal over doornen zonder precies van elkaar te weten wat we bedoelen.
... het is van psychische aard. Een fobie, waardoor sociale contacten bemoeilijkt worden. Dat wil zeggen: niet de contacten met andere mensen als zodanig maar het probleem dat ik auto (mee)rijangst heb dus erg veel moeite om afstanden af te leggen en me naar elders te begeven.

[Aangepast op 21/10/04 door prinses]
zonnebloem

Bericht door zonnebloem »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Daar zijn wel therapien voor. Bij Gliagg is wachttijd nu 7 maanden. Riagg misschien iets korter. Therapie en gebed.
Over het algemeen zijn de wachttijden van Eleos korter dan de Riagg.
zonnebloem

Bericht door zonnebloem »

Kennen jullie dat ook: een doorn in het vlees? En mag je troost putten uit: Mijn genade is u genoeg? Ik heb het er vaak moeilijk mee, ook wel momenten dat ik troost mag ervaren en de Heere wil volgen in die weg. Maar ik wil zo graag van die doorn af!!

Wat bedoel je met "doorn"? Is dat een lichamelijk of psygisch gebrek?Een zonde die anderen opmerken of een zonde waar je zelf last van hebt?

Laten we eerst even zien waar we het over hebben. Straks praten we allemaal over doornen zonder precies van elkaar te weten wat we bedoelen.
Een doorn zal bij ieder mens weer anders zijn. Als we in deze discussie gewoon bij 'de doorn' blijven, is er m.i. geen probleem. 't Zou wonderlijk zijn als we zoveel overeenkomsten hadden.
limosa

Bericht door limosa »

... het is van psychische aard. Een fobie, waardoor sociale contacten bemoeilijkt worden. Dat wil zeggen: niet de contacten met andere mensen als zodanig maar het probleem dat ik auto (mee)rijangst heb dus erg veel moeite om afstanden af te leggen en me naar elders te begeven.

[Aangepast op 21/10/04 door prinses]
Ohw, sorry prinses, als ik geweten had dat je mijn vraag zo persoonlijk zou opvatten had ik 'm niet gesteld. Ik wil niet direct in iemands privé-domein graven. Mijn vraag was meer algemeen bedoeld. Maar ik wil wel geloven dat wat je beschrijft nogal wat beperkingen oplegt aan je gaan en staan. Aan de ene kant denk ik dat inderdaad dat je eens naar een therapie moet kijken als je dat al niet gedaan hebt. Aan de andere kant is het wel vreemd natuurlijk als je het als een "doorn in het vlees" voelt zoals bij Paulus die hem dichter bij de Heere deed leven en wij gaan hier zeggen: therapietje en je bent van je doorn af. Toch denk ik dat het niet verkeerd is om te bezien of je er vanaf geholpen kan worden. Sterkte ermee! En het is te wensen dat óf de kwaal óf de genezing je dichter bij Hem brengt die ons werkelijk genezen kan van al onze kwalen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door zonnebloem

Een doorn zal bij ieder mens weer anders zijn. Als we in deze discussie gewoon bij 'de doorn' blijven, is er m.i. geen probleem. 't Zou wonderlijk zijn als we zoveel overeenkomsten hadden.
Toch denk ik dat we niet zo snel een bepaalde zonde moeten invullen.

Bij een andere 'doorn' mag je troost putten uit de woorden van Paulus. Tegen een zonde moeten we strijden!!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door zonnebloem

mmm, er is in zekere zin een verschil tussen een ongemak en een dodelijke kwaal die beiden als een doorn aangeduid kunnen worden, en alle zonden zijn verkeerd maar ze zijn niet allemaal vergelijkbaar.

ik wil graag weten waar het ongeveer over gaat omdat je ongemerkt heel hard en niet-pastoraal kan spreken tegen mensen als je dat niet weet, dat wil ik graag voorkomen
prinses

Bericht door prinses »

Limosa: geen probleem hoor. Mensen uit mijn directe omgeving weten het ook en verder werk ik hier onder een schuilnaam. Therapieen heb ik diverse malen gevolgd, alsmede medicatie. Het een nog het ander heeft de kwaal kunnen verhelpen. Dus hierin zie ik dat de Heere mij dit oplegt en dat ik Hem moet volgen, wat de ene keer veel beter lukt dan de andere keer. Wat de doorn in het vlees van Paulus betreft: zondag werd het uitgelegd als een spraakgebrek wat Paulus had of epilepsie waar hij aan zou lijden.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door prinsesWat de doorn in het vlees van Paulus betreft: zondag werd het uitgelegd als een spraakgebrek wat Paulus had of epilepsie waar hij aan zou lijden.
Waar haalde je dominee dat vandaan? Nog nooit van gehoord.
prinses

Bericht door prinses »

Matthijs: ik denk dat hij het uit een bijbelverklaring had... ik zou het zelf ook nog kunnen opzoeken, overigens kwam me die uitleg niet vreemd voor, ik heb zoiets eerder gehoord m.b.t. Paulus.
Mirja

Bericht door Mirja »

het is niet nodig voor ons te weten wat dat doorn was...de punt is dat God weet
wat is nodig voor zijn kinderen klein in zelf te houwen.
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ik vond het te mooi om niet te posten. het is van Thomas à Kempis uit: de navolging van Christus.

Oefening
De woorden van Jezus Christus in het Evangelie: dat hij, die tot Hem wil komen, zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Hem volgen moet, deze woorden, zeg ik, bevatten in zich de oefening van een oprecht christelijk leven en een zekere weg tot de zaligheid, aangezien Jezus Christus de weg, de waarheid en het leven is: de weg, die wij moeten volgen ; de waarheid, welke wij moeten geloven ; het leven, dat wij moeten hopen. Want, om als ware christen te leven en zijn zaligheid te verzekeren, moet men beginnen met zichzelf te verzaken en zich te versterven ; immers die verzaking en die geest van verloochening zijn het grondbeginsel van het Evangelie, de grondwet van het christendom, de wezenlijke plicht van een christen en een volstrekt noodzakelijk middel ter zaligheid. Die inwendige versterving, die afzondering des harten, bestaande in het schuwen van alle strafplichtige, gevaarlijke of onnuttige voldoening, stelt het onderscheid daar, dat er bestaat tussen de uitverkorenen en de verworpelingen : zij zijn het kenteken van onze staat, die, een staat van zonde zijnde, ook moet wezen een staat van boetpleging, het doel van het christendom, de zekerheid der zaligheid.
Zijn kruis met Jezus Christus te dragen, bestaat in alles van eenieder te lijden en iemand te doen lijden ; in van de hand en het hart van Jezus Christus al de kwellingen van geest en van lichaam te aanvaarden, in verduldig uit te staan wat wij van Gods rechtvaardigheid, en van de onrechtvaardigheid der mensen ontvangen, in de versmading van een verdiende zaak te aanvaarden, en voor een groot ongeluk te rekenen niets voor God te lijden, terwijl men voor het grootste levensgeluk acht, altoos voor zijn liefde te lijden.

Gebed
O mijn Zaligmaker! hoe weinig christenen worden er gevonden, die U op Calvarië willen volgen, en hoevelen, die U willen vergezellen op de berg Thabor en in de hemel! Eenieder verlangt en zoekt zich van alle kwelling te bevrijden, en zich een zoet en gerust leven te bezorgen, en niemand verlangt of zoekt om voor U te lijden, hoewel het zekerste teken van onze liefde tot U dit zij, dat wij gaarne met U en gelijk Gij lijden.
O kruis van mijn Jezus! met hoe geringe eerbied beladen wij ons met uw overblijfselen, en hoe onverduldig lijden wij uw smarten in onze zielen! Hoe zal ik in de dag van het oordeel met betrouwen op U mijn oog kunnen laten rusten, indien ik U nu met afschrik aanschouw? En hoe zal ik eenmaal in de omhelzing van het kruis kunnen sterven, indien ik nu als een vijand leef? Laat dit niet toe, o mijn Zaligmaker! en aangezien Gij mij door het kruis hebt verlost, maak dan, dat ik gaarne op het kruis leve en sterve. Amen.

Amen,

Wat een rijkdom,De navolging van van Christus.

Het meest gelezen boek na de Heilige Schrift.
prinses

Bericht door prinses »

... ik waardeer het mooie stukje wat Rhode doorgaf... en ook de bijdragen van anderen. Overigens geldt voor mijn persoon dat ik het traject van therapieen doorlopen heb. Helaas moet je tot de constatering komen dat niet alles te genezen is! Met alle waardering voor een instantie als Eleos. In mijn situatie moet ik proberen te leven met beperkingen en dankbaar te zijn voor de mogelijkheden die er dankzij medicatie nog zijn. Maar, ik blijf het zwaar vinden, vooral als ik veel andere gelovige mensen zonder angst en spanning in een viervoeter overal heen zie (mee)rossen.
Berts

Bericht door Berts »

Misschien mag ik je aandacht even vestigen op Psalm 73? Ik hoop dat je er iets aan hebt!
1 Een psalm van Asaf. Immers is God Israël goed, dengenen, die rein van harte zijn.
2 Maar mij aangaande, mijn voeten waren bijna uitgeweken; mijn treden waren bijkans uitgeschoten.
3 Want ik was nijdig op de dwazen, ziende der goddelozen vrede.
4 Want er zijn geen banden tot hun dood toe, en hun kracht is fris.
5 Zij zijn niet in de moeite als andere mensen, en worden met andere mensen niet geplaagd.
6 Daarom omringt hen de hovaardij als een keten; het geweld bedekt hen als een gewaad.
7 Hun ogen puilen uit van vet; zij gaan de inbeeldingen des harten te boven.
8 Zij mergelen de lieden uit, en spreken boselijk van verdrukking; zij spreken uit de hoogte.
9 Zij zetten hun mond tegen den hemel, en hun tong wandelt op de aarde.
10 Daarom keert zich Zijn volk hiertoe, als hun wateren eens vollen bekers worden uitgedrukt,
11 Dat zij zeggen: Hoe zou het God weten, en zou er wetenschap zijn bij den Allerhoogste?
12 Ziet, dezen zijn goddeloos; nochtans hebben zij rust in de wereld; zij vermenigvuldigen het vermogen.
13 Immers heb ik te vergeefs mijn hart gezuiverd, en mijn handen in onschuld gewassen.
14 Dewijl ik den gansen dag geplaagd ben, en mijn straffing is er alle morgens.
15 Indien ik zou zeggen: Ik zal ook alzo spreken; ziet, zo zou ik trouweloos zijn aan het geslacht Uwer kinderen.
16 Nochtans heb ik gedacht om dit te mogen verstaan; maar het was moeite in mijn ogen;
17 Totdat ik in Gods heiligdommen inging, en op hun einde merkte.
18 Immers zet Gij hen op gladde plaatsen; Gij doet hen vallen in verwoestingen.
19 Hoe worden zij als in een ogenblik tot verwoesting, nemen een einde, worden te niet van verschrikkingen!
20 Als een droom na het ontwaken! Als Gij opwaakt, o Heere, dan zult Gij hun beeld verachten.
21 Als mijn hart opgezwollen was, en ik in mijn nieren geprikkeld werd,
22 Toen was ik onvernuftig, en wist niets; ik was een groot beest bij U.
23 Ik zal dan geduriglijk bij U zijn; Gij hebt mijn rechterhand gevat;
24 Gij zult mij leiden door Uw raad; en daarna zult Gij mij in heerlijkheid opnemen.
25 Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
26 Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
27 Want ziet, die verre van U zijn, zullen vergaan; Gij roeit uit, al wie van U afhoereert;
28 Maar mij aangaande, het is mij goed nabij God te wezen; ik zet mijn betrouwen op den Heere HEERE, om al Uw werken te vertellen.
Mirja

Bericht door Mirja »

inderdaad...de wereld loopt over God's kinderen als vuilnis.
de wereld weet alles...de wereld kan alles...de wereld heb alles....
voor en tijd.... niet eeuwigheid.
Plaats reactie