Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ik vond het te mooi om niet te posten. het is van Thomas à Kempis uit: de navolging van Christus.
Oefening
De woorden van Jezus Christus in het Evangelie: dat hij, die tot Hem wil komen, zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Hem volgen moet, deze woorden, zeg ik, bevatten in zich de oefening van een oprecht christelijk leven en een zekere weg tot de zaligheid, aangezien Jezus Christus de weg, de waarheid en het leven is: de weg, die wij moeten volgen ; de waarheid, welke wij moeten geloven ; het leven, dat wij moeten hopen. Want, om als ware christen te leven en zijn zaligheid te verzekeren, moet men beginnen met zichzelf te verzaken en zich te versterven ; immers die verzaking en die geest van verloochening zijn het grondbeginsel van het Evangelie, de grondwet van het christendom, de wezenlijke plicht van een christen en een volstrekt noodzakelijk middel ter zaligheid. Die inwendige versterving, die afzondering des harten, bestaande in het schuwen van alle strafplichtige, gevaarlijke of onnuttige voldoening, stelt het onderscheid daar, dat er bestaat tussen de uitverkorenen en de verworpelingen : zij zijn het kenteken van onze staat, die, een staat van zonde zijnde, ook moet wezen een staat van boetpleging, het doel van het christendom, de zekerheid der zaligheid.
Zijn kruis met Jezus Christus te dragen, bestaat in alles van eenieder te lijden en iemand te doen lijden ; in van de hand en het hart van Jezus Christus al de kwellingen van geest en van lichaam te aanvaarden, in verduldig uit te staan wat wij van Gods rechtvaardigheid, en van de onrechtvaardigheid der mensen ontvangen, in de versmading van een verdiende zaak te aanvaarden, en voor een groot ongeluk te rekenen niets voor God te lijden, terwijl men voor het grootste levensgeluk acht, altoos voor zijn liefde te lijden.
Gebed
O mijn Zaligmaker! hoe weinig christenen worden er gevonden, die U op Calvarië willen volgen, en hoevelen, die U willen vergezellen op de berg Thabor en in de hemel! Eenieder verlangt en zoekt zich van alle kwelling te bevrijden, en zich een zoet en gerust leven te bezorgen, en niemand verlangt of zoekt om voor U te lijden, hoewel het zekerste teken van onze liefde tot U dit zij, dat wij gaarne met U en gelijk Gij lijden.
O kruis van mijn Jezus! met hoe geringe eerbied beladen wij ons met uw overblijfselen, en hoe onverduldig lijden wij uw smarten in onze zielen! Hoe zal ik in de dag van het oordeel met betrouwen op U mijn oog kunnen laten rusten, indien ik U nu met afschrik aanschouw? En hoe zal ik eenmaal in de omhelzing van het kruis kunnen sterven, indien ik nu als een vijand leef? Laat dit niet toe, o mijn Zaligmaker! en aangezien Gij mij door het kruis hebt verlost, maak dan, dat ik gaarne op het kruis leve en sterve. Amen.
Amen,
Wat een rijkdom,De navolging van van Christus.
Het meest gelezen boek na de Heilige Schrift.