Daphne toch! Moet een mens door inspanning zichzelf "goed genoeg" maken om Christus te ontvangen? Is Hij niet juist gekomen om Zichzelf te geven voor zondige mensen? Toen ik je berichtje las, vroeg ik me ook af: hoe gaat het dan met jou na het avondmaal? Zak je dan weer geleidelijk weg tot de volgende keer? Ik denk dat het heel goed voor jou zou zijn om eens een keer onvoorbereid aan te gaan, bevend van schaamte. Hij, de Waardige voor jou, de onwaardige. Dat is de kern van het evangelie!Oorspronkelijk gepost door Daphne
Maar ik kan niet zo onverwachts aan het avondmaal gaan. Waarom niet?! Omdat ik een voorbereiding nodig heb. Ik ben een zondig mens. Ik kan niet zomaar aan tafel gaan. Het liefst bereid ik me 3 weken lang voor door elke avond uit een boekje
Van kracht tot kracht te lezen
Avondmaal
Oorspronkelijk gepost door ChristinaDaphne toch! Moet een mens door inspanning zichzelf "goed genoeg" maken om Christus te ontvangen? Is Hij niet juist gekomen om Zichzelf te geven voor zondige mensen? Toen ik je berichtje las, vroeg ik me ook af: hoe gaat het dan met jou na het avondmaal? Zak je dan weer geleidelijk weg tot de volgende keer? Ik denk dat het heel goed voor jou zou zijn om eens een keer onvoorbereid aan te gaan, bevend van schaamte. Hij, de Waardige voor jou, de onwaardige. Dat is de kern van het evangelie!Oorspronkelijk gepost door Daphne
Maar ik kan niet zo onverwachts aan het avondmaal gaan. Waarom niet?! Omdat ik een voorbereiding nodig heb. Ik ben een zondig mens. Ik kan niet zomaar aan tafel gaan. Het liefst bereid ik me 3 weken lang voor door elke avond uit een boekje
Van kracht tot kracht te lezen

Het is echt nooit goed hier! Ik meen te herinneren dat er in het avondmaalsforumier staat dat je je zonden moet belijden, Jezus als je persoonlijke verlosser moet zien en we ons volledig afhankelijk weten van Hem, dat je daan waardiglijk aan mag gaan. Ik ben jong 21 Christina. Ik probeer te leven in voor Hem, maar ik beken je ik leef niet altijd zoals het zou moeten (kijk soaps, heb zondige gedachten, daden, gevoelens etc.) en ik ben geen uitzondering. Ik weet bijna zeker dat dit (misschien met uitzondering van de soaps) bij jou ook het geval zal zijn. In het avondmaals formulier staat, indien je onwaardiglijk eet en drinkt, eet en drink je jezelf een oordeel. Als je zonder na te denken wie je bent, wat je bent, wie Hij is voor je, wat Hij voor je heeft gedaan, wie jij mag zijn in Zijn liefde, welk je zonde zijn en wat ze voor Hem betekenen, dan ga je naar mijn inziens onwaardiglijk aan het avondmaal (alsof het de gewoonste zaak van de wereld is!). Ik kan niet aan als het niet goed zit tussen mij en God. Een relatie kom immers ook niet van 1 kant maar van 2 kanten nietwaar?!
Wat mij altijd bijzonder aanspreekt uit het avondmaalsformulier is:
Maar dit wordt ons, zeer geliefde Broeders en zusters in den Heere, niet voorgehouden, om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot Het Avondmaal des Heeren gaan mocht dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar in tegendeel, aangezien wij ons leven buiten onzelf in Jezus Christus zoeken zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in de dood liggen. Daarom al is het dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben, nochthans, desniettegenstaande overmits ons (door de genade des Heilige Geesteds) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn dat geen zonde noch zwakheid, die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade aannemen, en alzo der hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
Het is niet zo dat ik elke keer aanga en me 3 weken lang heb voorbereid (die tijd is voorbij helaas!!!!) Toen ik net belijdenis had gedaan vond ik het bijzonder lastig om aan te gaan. Het is niet de gewoonste zaak van de wereld om aan de Tafel van de Heere God aan te gaan. Ik denk er totaal niet lichtzinnig maar ook niet te moeilijk over. Ik vind het vervelend hoe jij je vragen zo stelt als ik dat even mag zeggen! Ik voel me verrijkt en eigenlijk ook super gelukkig als ik bij Hem aan tafel zit en de tijd er na.
De gemeenschap met Hem is intens als je deel mag nemen aan Zijn maaltijd, een intensiteit die je niet kan beschrijven en daar doe jij met je vragen totaal niets aan af maar ik wordt wel verdrietig van je! Het is zo dat als je maandag de nieuwe week weer begint (en nog vol bent van de Zondag) dat je weer aan het werk moet (in mijn geval ligt dat anders maar goed...) en dat je de wereld weer in moet met al de ellende, zorgen, pijnen en verdriet. Dat wil niet zeggen dat ik bij Hem weer weg ben maar het is wel de realiteit van de wereld waarin we leven.
Ik vind het avondmaal een nieuw begin, samen met Hem. We gaan als zondig mens aan en mogen met volle moed versterkt weer aan de wereld in met Hem na het avondmaal. Ik verlang ook altijd naar Zijn Maaltijd. Het is een stukje Hemel op aarde
Ik bessef dat ik nu heel openhartig ben hier en k hoop dat jullie hier met respect mee om willen gaan!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Trouwens wil ik hier nog iets bij toevoegen!
De waarachtige beproeving van onszelf bestaat in deze drie stukken:
Ten eerste, bekenne een iegelijk bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelve mishage, en zich voor God verootmoedige: aangezien de toorn Gods tegen de zonde zo groot is (...)
Ten andere, onderzoeke een iegelijk zijn hart of hij deze gewisse belofte van God gelooft, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden van Jezus Christus vergeven zijn (...)
Ten andere, onderzoeke een iegelijk zijn conscientie of hij ook gezind is voortaan mijn zijn ganse leven, waarachtige dankbaarheid jegens God den Heeren te bewijzen, en voor het aangezicht Gods oprechtelijk te wandelen. (...)
De waarachtige beproeving van onszelf bestaat in deze drie stukken:
Ten eerste, bekenne een iegelijk bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelve mishage, en zich voor God verootmoedige: aangezien de toorn Gods tegen de zonde zo groot is (...)
Ten andere, onderzoeke een iegelijk zijn hart of hij deze gewisse belofte van God gelooft, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden van Jezus Christus vergeven zijn (...)
Ten andere, onderzoeke een iegelijk zijn conscientie of hij ook gezind is voortaan mijn zijn ganse leven, waarachtige dankbaarheid jegens God den Heeren te bewijzen, en voor het aangezicht Gods oprechtelijk te wandelen. (...)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Toch heb ik grote moeit met deze posting Daphne.[i
Ik heb eens bij de Parouchia gemeente gezeten... daar werd gesproken... voor de gasten onder ons (ik dus) wil ik u van harte uitnodigen. U mag deelnemen aan het avondmaal, als u zeker weet dat Jezus uw persoonlijke verlosser en zaligmaker is... Ik moest wel even slikken, Hij is mijn Zaligmaker maar ik ga niet aan. Het was alsof ik een soort schuldgevoel kreeg.... Maar toch wist ik dat het oke was dat ik bleef zitten (hoewel je je wel alleen voelt zitten als alle rijen leeg zijn!) en mensen zouden ook wel gedacht hebben... 'dat meisje heeft vast een probleem met God ofzo'.
je hebt het uitgelegt verderop, alle respect, maar toch
door aan het avondmaal deel te nemen geef je toch niet aan bij een bepaald kerkgenootschap te behoren ?
je hoort toch bij het Lichaam van Christus. Hoe kun je dan op zo'n uitnodiging nee zeggen ?
ik besef dat ik omstandigheden ed niet ken, maar ik ga van de omschrijving in je posting uit.
Het is ook geen persoonlijke aanval oid, denk dat aub niet, maar het komt bij mij over dat je op zo'n moment je Meester verloochent, door aan te geven( naar andere mensen toe) dat je Hem niet kent.
- Miscanthus
Beste Daphne,Oorspronkelijk gepost door DaphneIk vind het avondmaal een nieuw begin, samen met Hem. We gaan als zondig mens aan en mogen met volle moed versterkt weer aan de wereld in met Hem na het avondmaal. Ik verlang ook altijd naar Zijn Maaltijd. Het is een stukje Hemel op aarde
Heel mooi wat je hier schrijft. Ik herken me er in. Ik snap ook dat je het jammer vind dat er meteen met een vingertje omhoog op gereageerd word. Misschien denkt Christina dat je er drie werkweken van maakt om je op te poetsen, maar zo vat ik dat niet op en je legt dat ook zo uit aan de hand van het avondmaalsformulier.
Ik zou wel willen zeggen: Als iemand openhartig is hier, stel dan eerst wat vragen voordat je met een oordeel klaar staat!anders is het snel gedaan met de openhartigheid en blijven alleen nuchtere vechtjassen over en dat zou jammer zijn.
- Miscanthus
Hier onderwijst men de jeugd.....Oorspronkelijk gepost door ChristinaDaphne toch! Moet een mens door inspanning zichzelf "goed genoeg" maken om Christus te ontvangen?
Lijkt me overigens heel goed om je voor te bereiden. Eigenlijk is heel ons leven een voorbereiding op het Grote Avondmaal van het Lam.
Sorry Daphne, dat ik je gekwetst heb, Dat was niet de bedoeling.Oorspronkelijk gepost door Daphne
De gemeenschap met Hem is intens als je deel mag nemen aan Zijn maaltijd, een intensiteit die je niet kan beschrijven en daar doe jij met je vragen totaal niets aan af maar ik wordt wel verdrietig van je!
Interesante discussie! Wie een enquête over het avondmaal in wil vullen kan hier http://www.gelooft.nl/avondmaal.htm terecht.
- Miscanthus
Wat heeft dat voor zin?Oorspronkelijk gepost door Kimberley
Interesante discussie! Wie een enquête over het avondmaal in wil vullen kan hier http://www.gelooft.nl/avondmaal.htm terecht.
Dat vraag ik me ook af.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusWat heeft dat voor zin?Oorspronkelijk gepost door Kimberley
Ik denk wel dat we ons zelf zeer grondig moeten onderzoeken, want bedenk wel dat wie onwaardig aangaat zichzelf een oordeel eet en drinkt.
Daarbij, geen sensuur in de PKN? ik kan het me in sommige gemeentes wel voorstellen, zeker als ik naar de gemeente kijk waar ik woon, maar in heel wat gemeentes is er zeker toezicht en dan in het Hersteld verband zal er zeker toezicht zijn.
De ouderlingen staan niet voor niets naast de tafel als de genodigden komen, ze staan er niet voor de vorm of voor de gezelliheid, nee ze staan er om hen te weren die onwaardiglijk aan willen gaan.
Ik heb het zelf wel meegemaakt dat iemand geweerd werd aan de tafel, na de dienst is er een bezoek geweest bij de man thuis.
Daarbij, geen sensuur in de PKN? ik kan het me in sommige gemeentes wel voorstellen, zeker als ik naar de gemeente kijk waar ik woon, maar in heel wat gemeentes is er zeker toezicht en dan in het Hersteld verband zal er zeker toezicht zijn.
De ouderlingen staan niet voor niets naast de tafel als de genodigden komen, ze staan er niet voor de vorm of voor de gezelliheid, nee ze staan er om hen te weren die onwaardiglijk aan willen gaan.
Ik heb het zelf wel meegemaakt dat iemand geweerd werd aan de tafel, na de dienst is er een bezoek geweest bij de man thuis.
- Miscanthus