Zelfmoord bekeerd?

thomas

Bericht door thomas »

God heeft Zijn wet op de Sinai gegeven. Dit waren 10 geboden. Als iemand zelfmoord pleegt, overtreed hij het zesde gebod. Als iemand een moord begaat, dan doet hij dat evengoed.
En dan lees je zo'n 'afscheidsbrief'...

Een brief aan God
Ik kom tot U als zondaar.
Er is in mijn leven onrust, onrust die mij al jaren achtervolgt. Ik doe altijd mijn uiterste best.
Ik werk altijd vol ijver.
Dat kost mij veel energie.
Diverse keren ben ik uitgeput, en kan ik m'n slaap niet meer vatten.
Dan overvalt angst mij en dat geeft m'n hart onrust; 's nachts breekt het angstzweet mij uit.
Voor ik me te ruste leg, bid ik tot U om een goede nachtrust, zodat ik weer fit en fris aan de nieuwe dag kan beginnen. Ik smeek U mij te verlossen van deze angst en pijn. Laat mij weer vredig leven, vol plezier, vreugde en blijdschap.
Heer, sta me bij en geef me het vertrouwen dat het allemaal weer goed komt.
Geef me dat rotsvaste vertrouwen en doe me niet wanhopen. Ik weet dat U dit niet wilt, niemand niet.
Wilt U mijn angst uitbannen en daarvoor in de plaats Uw goddelijke rust laten indalen.
Heer, geef mij de kracht zowel lichamelijk als geestelijk.
Ik vraag U dit niet om dat ik het verdien, maar alleen uit genade, om Jezus’ wil alleen.
Amen
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door BOELY
Gods volk wordt voor de tijd en de eeuwigheid gekocht. Dus ik geloof niet dat God zijn dierbare volk aan zulke dingen overgeeft
Dus Gods kinderen kunnen niet in de zonde vallen?
sochrio

Bericht door sochrio »

BOELY, daarmee zeg je in feite dat het dan dus Gods schuld is wanneer iemand in zonde valt terwijl hij/zij wel kind van God is. Als het zo zou zijn dat God Zijn kinderen ervoor bewaard, dan was er toch geen enkel kind van God meer te vinden. Zeg nu zelf, de zondeval was in feite toch ook zelfmoord. Net zo goed als iedere zonde eigenlijk zelfmoord is.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Thomas,

Ik begrijp je reactie niet helemaal of je begreep mij niet. Mijn reactie was gericht tegen Boely om aan te geven dat de zonde van zelfmoord evenzwaar is als de zonde van de moord en dat ook Gods volk zondaar (vlees) is en blijft.
BOELY

Bericht door BOELY »

Donselaar, we zijn het er in ieder geval over eens dat wanneer je een eind aan je eigen, of een andermans leven slaat, dat dat zonde is.

Dat David Uria opzettelijk vermoord heeft dat was niet goed van hem. Maar daarvoor heeft hij ook zijn bestraffing gehad. Maar lees eens in de Bijbel over zelfmoord!!! Judas is verloren gegaan nadat hij zichzelf heeft gedood.

Het is een moeilijk iets. God heeft hier de schuld niet van maar de zondaar zelf. Volgens mij is het de kracht van de Duivel die iemand aanspoort om zelfmoord te plegen. Ik heb al eens gehoord van iemand die langs het water liep en dat er allemaal stemmen uit dat water riepen dat hij er maar in moest springen. Hij is drie dagen van huis weggeweest, en hij heeft als het ware met de duivel gevochten, maar is er toch uitgekomen.

Nu en omdat dit een werk van de duivel is (dus zonde), geloof ik niet dat die zoveel kracht uit kan oefenen op een van God duur gekocht mens, dat hij die over kan geven tot het doden van zichzelf!
Lecram

Bericht door Lecram »

Wie toont er nu vanuit de BIJBEL aan dat iemand die zelfmoord pleegt verloren is?? Voorbeelden zoals Judas zijn geen bewijs dat dat voor alle gevallen geldt. Naar mijn idee zwijgt de bijbel daarover, tenzij iemand het tegenovergestelde kan aantonen.
Mirror

Bericht door Mirror »

En als we het van de andere kant benaderen. (Of bedoelde jij dat ook Lecram?) Wie kan er vanuit de Bijbel een voorbeeld geven van iemand die behouden is, maar door zelfmoord zijn leven heeft beeindigd?
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Mirror
En als we het van de andere kant benaderen. (Of bedoelde jij dat ook Lecram?) Wie kan er vanuit de Bijbel een voorbeeld geven van iemand die behouden is, maar door zelfmoord zijn leven heeft beeindigd?
Nee, mirror, dat bedoelde ik niet. Zelfdoding is niet goed te praten, maar in Gods Woord staat dat iemand die niet gelooft, veloren gaat. Er staat nergens dat iemand die zichzelf van het leven beroofd verloren gaat.
Ik bedoel ermee te zeggen dat we niet moeten gaan gissen naar iets wat verborgen is. Of zo iemand ook behouden kan zijn weet God alleen. Er zijn praktijkvoorbeelden van mensen waarvan men aangenomen heeft dat ze God kenden, die toch zichzelf gedood hadden. Of die mensen echt geloofden kunnen en hoeven wij (nog) niet te beoordelen.
Aapje

Bericht door Aapje »

zelfmoord is niet/nooit goed.
sochrio

Bericht door sochrio »

Tuurlijk is het niet goed. God maakte de mens om te leven. Begrijp toch alstjeblieft eens dat iemand die zelfmoord pleegt dat heus niet voor de lol doet. ik kan me daar echt woest over maken.
Wat zou jij doen als je het thuis heel slecht getroffen had. Ouders die meer schelden dan lief hebben, een vriendin die de verkering uitmaakt, kanker krijgen, verlaten worden door je vrienden, God kwijt zijn en weet ik wat er nog meer kan spelen. Zulke dingen kunnen het leven van mensen zo moeilijk maken dat het leven het niet meer waard is geleefd te worden. En natuurlijk is het zo dat het Bijbels gezien verkeerd is. Maar jaloerszijn op de nieuwe auto van de buurman is ook verkeerd. Als we met z'n allen eens wat meer aandacht hadden voor onze medemens, zouden ze daar steun aan hebben. Daarom denk ik dat de omgeving ook voor een deel schuldig kan zijn als iemand zelfmoord pleegt.
Mirror

Bericht door Mirror »

Als we met z'n allen eens wat meer aandacht hadden voor onze medemens, zouden ze daar steun aan hebben. Daarom denk ik dat de omgeving ook voor een deel schuldig kan zijn als iemand zelfmoord pleegt.
Zelfmoorden zeggen inderdaad veel over het functioneren van een maatschappij. Het schijnt dat dit aantal (in Nederland) het aantal verkeersdoden ruimschoots 'overtreft'. Exacte cijfers worden niet bekend gemaakt. Sochrio, ik wil niets en dan ook helemaal niets van jouw bovenstaande citaat af doen. Maar toevoegen dat we daarbij ook helemaal nooit de directe familie en vrienden van een zelfmoordenaar uit het oog mogen verliezen. Dit gaat vreselijk diep; rouw en verdriet, onmacht, zelfverwijt en onbegrip strijden om een plaats. Die mensen lopen soms tot het einde van hun leven met de gedachte geen echte vader of moeder, man of vrouw of vriend te zijn geweest....

[Veranderd op 27/3/02 door Mirror]
parsifal

Bericht door parsifal »

Heeft iemand het artikel in de EO-visie van volgende week over iemand die zelfmoord wil/wilde plegen gelezen? Een heel mooi stukje denk ik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
sochrio

Bericht door sochrio »

Mirror, je hebt gelijk. ik heb niet helemaal goed geformuleerd wat ik bedoelde. Het was mijn bedoeling niet om de omgeving voor schuldig te verklaren. Wat ik bedoelde te zeggen is dat mensen die zelfmoord plegen dat soms doen omdat ze nergens hun verhaal kwijt kunnen, en dus geheel alleen op de wereld staan. Met omgeving doelde ik vooral op onze medemens in het algemeen. Als iemand bijv, goed contact heeft met zijn ouders en dan toch zelfmoord pleegt, dan hoeven de ouders zich niet schuldig te voelen. Maar als jij bijv. een buurman hebt, waaraan duidelijk te merken is dat hij het moeilijk heeft en je hebt niet het idee dat hij mensen heeft waarbij hij terecht kan, dan zie ik het als een burenplicht om op z'n minst hem eens uit te nodigen voor de koffie. Sluiten we echter onze ogen en leven lekker door, tja dan zou je je toch wel eens schuldig kunnen voelen wanneer hij zelfmoord pleegt.
secret boy

Bericht door secret boy »

Origineel geplaatst door Aapje
Kan iemand die zelfmoord gepleegd heeft bekeerd zijn?
Ik denk dat God zijn kinderen daar voor zal behoeden. Maar aan de andere kant: als iemand zo diep in de problemen zit dat hij psygisch niet meer weet wat hij doet zou dat volgens mij best kunnen.
SB
Anneke

Bericht door Anneke »

Moeilijk onderwerp! Vanuit de bijbel kun je niet duidelijk aangeven: wel/niet ....
Maar één ding is in de Bijbel wel duidelijk. God kan om geen één zonde heen gaan. Voor iedere zonde moet God aan Zijn recht voldaan worden. Dat kan niemand van ons ooit zelf. Maar door Gods genade wil Hij ons door het geloof in Christus bloed rechtvaardig maken.
Er staat in de Bijbel maar één zonde waarvoor dat niet kan, nl. de zonde tegen de Heilige Geest. Daarmee blijft het wel moeilijk, maar dat geeft ook aan dat zelfmoord geen onvergeeflijke zonde is.
Plaats reactie