De Preek....

Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Fijn Grace,
Deze dominee Van de Belt gaan ze bij ons beroepen.
Je maakt mij ook zeer nieuwsgierig Toeschouwer! Als het bij jullie in de kerkbode staat, dan mag het hier toch ook genoemd worden! Laat ik het anders vragen, waar woon/kerk je?:P

Ik verwacht inderdaad dat hij nog wel meer beroepen zal krijgen.

Hij is voor mijn persoonlijk geestelijk leven heel veel gebruikt. Maar voor vele anderen ook.

Ik snap ook niet dat Robert niet bij hem naar de kerk gaat! Dan mis je toch wel wat hoor!

En ja, toch moet ik ook eerlijkheidshalve zeggen dat er niet veel dominees zijn in de PKN die op zon manier de boodschap van Wet en Evangelie prediken. Echter niet alleen rechtvaardiging, maar ook praktische heiliging. Hoewel je altijd op moet passen om op prinsen geen vertrouwen te stellen(ook niet op Koningskinderen!!!). Ook hij is een mens, die van dezelfde genade moet leven als ons. Dat houdt je wel voorzichtig. Toch heeft hij van God een bijzondere bediening gekregen. Hij is pastoraal en wat preken betreft beide sterk. Ook actueel en toch is hij gebakend in het gezelschapsleven. Het mooie is wat iemand over hem zij: 'Hij is niet in een vakje of hokje te plaatsen'.

Ik denk dat het echter beter is dat hij langer in een gemeente blijft. Eigenlijk is hij in de vorige gemeente ook te snel weg gegaan. Ik ben niet zo een voorstander om om de vier jaar te verhuizen. m.i. slecht voor de gemeente.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Grace

Bericht door Grace »

Allereerst mag je jezelf wel eens afvragen hoe het komt dat een bepaalde groep een grote hekel aan je krijgt. Dan klopt er al iets niets.

Ten tweede weet ik niet of dat hele circus van beroepen, etc echt wel zo bijbels is. En dan bedoel ik de manier waarop het er bij ons aan toe gaat. Dat is echter een andere discussie.

Maar je kan m.i. te vroeg weggaan als dominee. Wat ik bedoel is dit: Wat sommige dominees in 4 jaar door Gods genade mogen opbouwen, breken andere dominees soms in 1 á 2 jaar weer af.

Om echt herder en leraar te kunnen zijn van een gemeente heb je aan 2,3,4 jaar niet genoeg.

Natuurlijk werkt verversen verfrissend, maar dat moet dan niet te snel gebeuren.

mvrgr, Grace
memento

Bericht door memento »

Om echt herder en leraar te kunnen zijn van een gemeente heb je aan 2,3,4 jaar niet genoeg.
Zullen we dat maar lekker aan God overlaten? Of geloof je niet dat het God is die Zijn knechten stuurt wanneer ze weg moeten gaan...
Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door memento
Zullen we dat maar lekker aan God overlaten? Of geloof je niet dat het God is die Zijn knechten stuurt wanneer ze weg moeten gaan...
Dit is zo een geeikte geworden he. Had ik al verwacht hoor. Is ook zo.

Maar daarom juist, zou ik zeggen! Ik vrees dat dat zo weinig gebeurt. Je staat er versteld van hoeveel mensenwerk hier aan te pas komt, Ik bedoel: hoe vleselijk hier mee omgegaan(kan worden!!)/wordt.

De opmerking over die 2,3,4 jaar bedoelde ik trouwens wel menselijk gesproken.

mvrgr, Grace
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door jacob
nou ja gerrit,

de B en de E had ik iedergeval goed ;);)

Maar het klopt, ds van de Belt is een fijne ds. Ik heb een preek van hem gehoord via http://maranathakerk.nu/cgi-bin/qgen?cfg=qindex.cfg

ik heb straks ds Huisman, op de heenweg math 9 vers 27-30 en de terug weg de tweede preek hierover.

[Aangepast op 27/7/04 door jacob]

sorry dat ik door jullie discussie heen kakel, maar ik moet eff mijn bevindingen kwijt.

Tjonge wat een man is dat zeg die ds Huisman. Ik denk dat orckie en adrianus een halve rol beroerte van die man krijgen. Ik zou zijn preken maar eens snel gaan luisteren. (de man is van de GG, dus het moet goed zijn toch ;);))

Vandaag gehoord dat slechts het geloof de mens behoudt. En tja dat wisten we wel natuurlijk. Maar het is zo fijn dat me dat zonder mitsen en maren wordt verteld. Geen tale kanaans of ander geneuzel. Heerlijk genoten!!

Het waren trouwens preken die heel erg veel op elkaar leken. Best prekenweb team. Ik zou alleen de eerste preek op de website zetten. De tweede preek is duidelijk van mindere geluidskwaliteit. En inhoudelijk lijkt hij heel veel op de eerste.

Groeten

Jacob
Majorca

Bericht door Majorca »

nou ja gerrit,

Maar het klopt, ds van de Belt is een fijne ds. Ik heb een preek van hem gehoord via http://maranathakerk.nu/cgi-bin/qgen?cfg=qindex.cfg

ik heb straks ds Huisman, op de heenweg math 9 vers 27-30 en de terug weg de tweede preek hierover.

sorry dat ik door jullie discussie heen kakel, maar ik moet eff mijn bevindingen kwijt.

Tjonge wat een man is dat zeg die ds Huisman. Ik denk dat orckie en adrianus een halve rol beroerte van die man krijgen. Ik zou zijn preken maar eens snel gaan luisteren. (de man is van de GG, dus het moet goed zijn toch ;);))

Vandaag gehoord dat slechts het geloof de mens behoudt. En tja dat wisten we wel natuurlijk. Maar het is zo fijn dat me dat zonder mitsen en maren wordt verteld. Geen tale kanaans of ander geneuzel. Heerlijk genoten!!

Het waren trouwens preken die heel erg veel op elkaar leken. Best prekenweb team. Ik zou alleen de eerste preek op de website zetten. De tweede preek is duidelijk van mindere geluidskwaliteit. En inhoudelijk lijkt hij heel veel op de eerste.

Groeten

Jacob
Beste jacob

ik ben juist een fan van ds. Huisman. In mijn vorige gemeente werd zijn Cathechismusverklaring op zondagavond gelezen! Kostelijk. Overigens citeert ds. Huisman altijd met instemming dr. A. Comrie. En dát kan niet van al zijn fans gezegd worden! (van mij overigens wel, dat moge duidelijk zijn!)
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Grace,
Jouw gedachten over beroepen deel ik, het is en heel gedoe. De beste man, gaat natuurlijk een keer preken, gaat er een dag heen, bekijkt alles, vergadert daar. En toch door alles heen volvoert de Heere zijn plan. Je wilt graag weten waar ik woon, waar ze Van den Belt gaan beroepen, dat mag je van mij weten, maar dan moet ik me bekend maken en dat wil ik liever niet. Trouwens ik heb een kennis die kerkt bij ds. v.d. Sluis in Rotterdam en daar wordt ds. v.d. Belt ook genoemd, want v.d. Sluis gaat in het najaar met de VUT.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
nou ja gerrit,

Groeten

Jacob
Beste jacob

ik ben juist een fan van ds. Huisman. In mijn vorige gemeente werd zijn Cathechismusverklaring op zondagavond gelezen! Kostelijk. Overigens citeert ds. Huisman altijd met instemming dr. A. Comrie. En dát kan niet van al zijn fans gezegd worden! (van mij overigens wel, dat moge duidelijk zijn!)
Nou meen je dat nou echt?????

ik kan het bijna niet geloven. Ik heb nu 3 preken van deze ds gehoord. Hij veegt de vloer aan met punten die jij vaak als heel belangrijk ervaar. Bijvoorbeeld over de tale kanaans. De toe leidende weg endergelijke.

Als jij werkelijk met instemming kan luisteren naar de preken van ds Huisman, moesten we ons schamen dat we zo tegengesteld op dit forum met elkaar omgaan. We liggen dan vele malen dichterbij elkaar als we maar enigzins kunnen vermoeden.
Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Grace,
Jouw gedachten over beroepen deel ik, het is en heel gedoe. De beste man, gaat natuurlijk een keer preken, gaat er een dag heen, bekijkt alles, vergadert daar. En toch door alles heen volvoert de Heere zijn plan. Je wilt graag weten waar ik woon, waar ze Van den Belt gaan beroepen, dat mag je van mij weten, maar dan moet ik me bekend maken en dat wil ik liever niet. Trouwens ik heb een kennis die kerkt bij ds. v.d. Sluis in Rotterdam en daar wordt ds. v.d. Belt ook genoemd, want v.d. Sluis gaat in het najaar met de VUT.
O ja,

Geen probleem Toeschouwer. Ik bedwing mezelf wel. Over dat beroepen. Natuurlijk werkt de Heere hier ZIjn plan door heen. De Heere staat boven alles. MAar wij hebben dit zo van jongs af meegekregen, dat we bijna geen kantekeningen meer durven plaatsen. En alles lijkt zo legitiem te worden. Maar ik ben wel eens bang voor wat Donselaar in een andere topic schrijft, dat de Heere ZIjn kandelaar wegneemt als wij als kerk zich niet bekeren tot God. We zijn natuurlijk ver van onze plaats. En we kunnen niet decennia lang blijven roepen dat het Gods goedkeuring allemaal wel heeft. Er is ook een TENZIJ.

Even over Rotterdam-Zuid. Als ik bij mijn verloofde ben, dan kerk ik daar ook wel eens, zondag dus ook. En toen dacht ik later ook, toen de ds. bad voor het emiritaat van ds. vd sluis: het zal mij niet verbazen dat ze hem daar beroepen. Hij preekt er natuurlijk regelmatig. Komt misschien ook doordat zijn schoonvader daar in de kerkenraad zit.

Ik hoop dat hij weer terug komt naar de Alblasserwaard. Maar misschien heeft God wel een ander plan met hem...

mvrgr, Grace
Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2Zullen we een gezamenlijke uitnodiging sturen ?
:+:+:+
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2Zullen we een gezamenlijke uitnodiging sturen ?
:+:+:+
Hij woont in Zuid Afrika, en is dementerend. Dus dat zal niet lukken.
Plaats reactie