genezend water

memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Over Jomanda moeten we het hier niet hebben want de diabolos maakt ook beter alleen daar zit een prijskaartje aan,en heksen hebben we altijd al gehad,zo ook deze vrouwelijke tovernaar.

Maria de Moeder des Heren,te veel respect voor haar om haar in deze discussie te betrekken ,gaat dan altijd weer uit naar sneren geven richting de Roomse medechristenen .Voordat men hier wat over Maria kan zeggen zoals Zij staat in de grote traditie,is enige kennis van Marialogie wel nodig.

Denk dan ook dat deze draad alleen zin heeft als men wat studie gedaan heeft over wat is genezen in christelijke zin in de traditie van de Kerk in het algemeen en heden ten dage.
Ik heb ooit de moeite genomen eea door te lezen aan Rooms Katholieke dogmatiek, maar een echte studie Marialogie heb ik nooit gedaan.

Ik zou iedereen willen oproepen: oordeelt naar de vruchten, niet naar de zaak. Of God bijzonder water wil gebruiken ter genezing, weet ik niet. De Schrift sluit dat nergens uit. Laten we er wel heel voorzichtig mee zijn, want Satan heeft ook veel kracht. Echter, de werken van Satan leiden tot (geestelijke) vernieling, Gods werk leid altijd tot ootmoedige dankbaarheid.

En als laatste zou ik iedereen willen oproepen: zoek je heil niet bij bijzonder water, maar bij de God die levendmaakt. Hij zal nooit een roeper zonder antwoord laten, en hulpeloze zonder hulp, of een reddeloze zonder redding.
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Als je naar dit onderwerp kijkt vanuit het reformatorische gedachtengoed speelt Maria geen enkele rol.
Ben je lid van een sekte soms,tja dan heeft deze discussie geen zin.

Trouwens enige kennis van het genoemde in deze draad is toch wel gewenst wat ik al zei.

Ook in de Reformatie is Maria van belang;Zij was de eerst gelovige en de Gezegende onder de vrouwen en hoe.Maar deze draad gaat en ging over genezen.,
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik heb ooit de moeite genomen eea door te lezen aan Rooms Katholieke dogmatiek, maar een echte studie Marialogie heb ik nooit gedaan.

Ik zou iedereen willen oproepen: oordeelt naar de vruchten, niet naar de zaak. Of God bijzonder water wil gebruiken ter genezing, weet ik niet. De Schrift sluit dat nergens uit. Laten we er wel heel voorzichtig mee zijn, want Satan heeft ook veel kracht. Echter, de werken van Satan leiden tot (geestelijke) vernieling, Gods werk leid altijd tot ootmoedige dankbaarheid.

En als laatste zou ik iedereen willen oproepen: zoek je heil niet bij bijzonder water, maar bij de God die levendmaakt. Hij zal nooit een roeper zonder antwoord laten, en hulpeloze zonder hulp, of een reddeloze zonder redding.
Dat Satan veel kracht heeft zal niemand tegenspreken. Darom moeten we met alternatieve geneeswijzen heel voorzichtig zijn. Maar juist hier gaat het om zaken die je in de Bijbel vindt en daar ook in positieve zin beschreven worden.

En natuurlijk gaat het uiteindelijk om de God Die levend maakt. Maar in deze topic is het lichamelijke, ziekte en genezing het onderwerp.
memento

Bericht door memento »

Dat Satan veel kracht heeft zal niemand tegenspreken. Darom moeten we met alternatieve geneeswijzen heel voorzichtig zijn. Maar juist hier gaat het om zaken die je in de Bijbel vindt en daar ook in positieve zin beschreven worden.

En natuurlijk gaat het uiteindelijk om de God Die levend maakt. Maar in deze topic is het lichamelijke, ziekte en genezing het onderwerp.
Ook bij genezing van aardse kwalen: let op de vrucht, niet op het middel. Al wat van God komt, zal juichen tot Zijn eer. Als het niet daartoe leidt mag je er je vraagtekens bij zetten, ook al is het ritueel in haar uitvoering geheel volgens de Schrift.
limosa

Bericht door limosa »

Ook bij genezing van aardse kwalen: let op de vrucht, niet op het middel. Al wat van God komt, zal juichen tot Zijn eer. Als het niet daartoe leidt mag je er je vraagtekens bij zetten, ook al is het ritueel in haar uitvoering geheel volgens de Schrift.
in het geheel nie top het middel letten gaat wat ver, maarruh memento, dat genezende water, is dat er nu wel of niet, wat denk jij?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Het zou ook andersom kunnen zijn. Dat het water door een bepaalde samenstelling, al helend zou kunnen werken. En omdat men dat ontdekte, verzon men daar een verhaal bij. at was goed voor de commercie. Het helend effect bleef, alleen kreeg het een geestelijk tintje.

En veel ziekten zitten 'tussen de oren'. Hoe vaak hoor je niet dat psychische klachten hun weerslag hebben op het lichaam?
Veel ziekten zitten tussen de oren. Heel wat mensen die zich werkelijk ziek voelen knappen op als een placebo krijgen. Maar daar gaat het nu niet over. Want ik zou niet graag die in de Bijbel beschreven genezingen afdoen met "het zat tussen de oren" . En de vraag in deze topic is of de genezingen die we in de Bijbel vinden (met name dan die aarbij genezend water een rol speelde) ook nu nog mogelijk zijn en vóórkomen.
Ok, dat van 'tussen de oren' was het tweede deel van mijn reactie. En het eerste deel?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ok, dat van 'tussen de oren' was het tweede deel van mijn reactie. En het eerste deel?
Oeps, die reactie staat er niet tussen, ik had dacht ik op posten geklikt . . .

Maar je gaat ervan uit dat het water inderdaad genezend zou kunnen zijn. Zou op zich kunnen, zoals we zoveel genezende stoffen in de natuur kunnen vinden. Maar dan ga je voorbij aan het genezende effect dat je in de Bijbel vind waarbij het water volgens mij 'slechts' het voertuig is van de genezende werking. Ik bedoel dan Bethesda waar een engel het water aanraakte en de eerste die dan in het bad ging werd genezen. Daar is het volgens mij niet de werking van het water zelf.
Egbert

Bericht door Egbert »

Ik ben ook van het type nuchtere calvinist. Ook ik geloof niet dat het water direct de oorzaak is van genezing. Wat wel waar is dat bronwater met een bepaalde samenstelling genezend kan werken op bepaalde huidziektes, zie het aantal 'badplaatsen'. Maar geloof zelf niet dat het Lourdes -of hoe het ook zou mogen heten- water direct genezend werkt. Ik denkt dat het inderdaad een oren kwestie is als er genezing plaats vindt. Het werkt m.i. zo dat het bezoek aan een bedevaartsplaats met een bron zoals Lourdes versterkend voor het geloof kan zijn en door dat grotere geloof [maar m.i. niet gebonden aan een bepaalde religie] een genezingsproces op gang kan zou kunnen worden gebracht. Maar dat kan ook met gebed gewoon thuis. Daarvoor hoeft men niet naar Spanje Frankrijk of België. Maar nogmaals, dit heeft een groot 'tussen de oren' gehalte. Een gebroken been bwvs geneest er niet van [die geneest trouwens toch wel ook, zonder water]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
wim314

Bericht door wim314 »

God kan alles gebruiken voor genezing...maar heeft niets nodig eigenlijk. Misschien doet Hij het wel om ons te helpen geloven?

Bijbel vergeestelijken zou ik me willen aansluiten bij de vorigen: absoluut oneens. Alsof ze de hele tijd in metaforen en verhaaltjes aan het schrijven waren.....nonsens gewoon...of ik begrijp je verkeerd
Jelle

Bericht door Jelle »

Of dit water genezend werkt dat denk ik niet, maar toch kan er van bepaald water wel genezende werking uitgaan.
In Israël heeft men bij de dode zee plaatsen waar mensen met een huidziekte zitten (ik kan even niet op de naam van deze ziekte komen) die zich baden in het dode zee water. Het verblijf in het water geeft een bijzonder verbetering aan de ziekte.
In dat opzicht kan het water dus wel meewerken, maar volgens mij niet echt genezen, want men moet wel elk jaar of om de twee jaar weer terug.
limosa

Bericht door limosa »

Nogmaals, het gaat me om de genezende werking van baden niet doordat het water zelf genezend is maar doordat de genezende kracht van Boven zich daarin manifesteerd. Zoals in het badwater van Bethesda dat ook voor allerlei mogelijke kwalen hielp.

Vraag is dus of dat soort genezende baden nu niet meer zouden kunnen bestaan. En als het ook nu nog zou kunnen waarom we ze dan niet weten te vinden. Of zou het nog wel kunnen 'in theorie' maar bestaan ze in de praktijk in onze tijd gewoonweg niet meer.
refo

Bericht door refo »

Wie is er eigenlijk genezen door water in de Bijbel?

Ik ken het verhaal van het badwater. Ik vraag me af hoe letterlijk we dat moeten nemen. Wie het eerst was na de aanraking door een engel, was genezen. Dat lijkt me behoorlijk luguber. En zo werkt God toch niet? Was het niet een mythe die opgeld deed in Israel? Waarom genas de Heere er maar één? Hij toch best die zalen leeg kunnen genezen? Hij had toch kunnen zeggen: jullie wachten op Mijn engel, maar hier ben ik Zelf? Blijkbaar vond Hij ook dat die mensen die daar lagen genezing op de verkeerde plaats zochten. In ieder geval genas het water zelf niet. Ook niet als middel, het was de 'engel'.

Naäman? Het zat niet in het wassen. Na zes keer was er niets te zien, na de zevende keer was zijn huid als van een kind. Dat heeft dat water niet gedaan.

Verder nog?
Plaats reactie