Oproep tot geloof?

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Dit kleinste vertrouwt rechtvaardigt en schenkt de vergeving der zonden.

Dit kleinste geloofsvertrouwen rechtvaardigt en schenkt de vergeving der zonden.

Wat belooft de Heere nu Adrianus als we op Hem vertrouwen? Ook Jeremia schreef ‘Gezegend daarentegen is de man, die op den HEERE vertrouwt, en wiens vertrouwen de HEERE is!’

Wanneer spreekt de Heere nu de mens vrij [rechtvaardigen]? Dat is toch wel belangrijk, is het niet. Ik lees in Romeinen 4 ‘Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.’

Dus niet ons werken, nee niet énige geschiktheid maakt ons rechtvaardig of geeft ons de Heere grond voor onze rechtvaardiging, nee alleen het geloof in Hem rechtvaardigt ons. Geloof is echter een woord geworden wat denk ik veel verkeerd begrepen wordt. Geloof is zoveel! We vinden het geloofsvertrouwen, geloofsverwachten, gelovig toestemmen etc. Waar dit gevonden wordt, daar mogen we met de Schrift zeggen dat deze zondaar gerechtvaardigd is.

Goed Adrianus jij stelt dat de levendmaking begint met het kennen van onze ellende, maar wil je voor mij dan eens uitleggen aan de hand van de Schrift waardóór die zondaar dan levend wordt gemaakt. Wat is het middel waardoor?

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Elbert, nee ik bedoel zeker niet leven voor de wedergeboorte. Wedergeboorte = levendmaking. Lees onze DL. Misschien is het ook nuttig voor je om de discussie onder 'foute argumenten' (onder de rubriek Kerk en Cultuur) eens te lezen om een indruk te krijgen van verschillende meningen en argumenten op dit punt.
Aha, je bedoelt de levendmaking zoals bedoeld in de Dordtse Leerregels, dat maakt de terminologie in elk geval iets duidelijker. Toch verandert dat aan de conclusie in mijn vorige post niet zoveel, ik vind dat het teveel op het speculatieve vlak komt. De enige keer dat het woord levendmaking in de DL voorkomt is in hoofdstuk 3/4-12. In datzelfde stuk staat nl. ook het volgende: Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.

Nou, me dunkt, dus jullie proberen iets te doorgronden waarvan de DL zeggen dat de gelovigen dit in dit leven niet volkomen kunnen begrijpen? Lijkt me, (in elk geval voor mij) nogal hoog gegrepen. :)

[Aangepast op 2/8/04 door elbert]
ndonselaar
Contacteer:

[align=center]Geen bekering vóór het geloof[/align]

[align=center]Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk die gelooft.[/align]

Voordat ik u oproep om de liefde van God te geloven, zoals deze in het Evangelie wordt geopenbaard, wilde ik u oproepen om de toom van God te geloven, zoals deze in de wet is geopenbaard. Deze toorn van God wordt geopenbaard tegen alle goddeloosheid en ongerechtigheid der mensen. O, dat de Geest van God u wilde overtuigen van zonde, en u wilde laten zien dat u voor de afgrond van de hel ligt, gereed om in de put van eeuwige kwelling te storten. O, blus dit vuur van overtuiging niet uit, totdat u water ontvangt uit de bronnen des heils, anders zult u de gepastheid van Christus verwerpen. Waarom zegt u: moeten wij ons niet eerst bekeren en ons reformeren vóórdat wij tot Christus komen? Ik moet u in de Naam van des Heeren zeggen dat de bedoeling van een recht voorbereidend werk van overtuiging is om u van uw geveinsde bekering, reformatie, valse hoop en vertrouwen af te brengen en om u uit uw schuilplaatsen der leugenen te drijven. Als u ooit door God voorbereid wordt tot Christus, zal Hij u ertoe bewegen om te zeggen: Ik kan mij niet bekeren, ik kan mij niet reformeren, ik ben zo hard als een steen, en tenzij Christus mij helpt, ben ik geheel en voor eeuwig verloren.
Wanneer u meent van een werk der wet en van verootmoediging een prijs in uw hand te maken om u voor Christus aan te bevelen en voor Hem geschikt te maken, dan zeg ik u dat u, in plaats van u voor Christus geschikt te maken, een muur opricht tussen Christus en u, die u nooit zult overwinnen. Wanneer u een absolute behoefte ziet van Christus, en dat u zonder Hem verloren bent, sta er dan niet naar om meer overtuigend werk door de wet te zoeken, want op het ogenblik dat u krachtens het verbond der genade met Christus verenigd bent, heeft de wet haar doel bereikt, omdat Hij het einde der wet is voor een ieder die gelooft.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ndonselaar
Contacteer:

Dit stukje van Thomas Boston plaats ik alleen Adrianus om aan te geven wáár ik de functie van de wet op grond van Gods Woord wil plaatsen.
ndonselaar
Contacteer:

Beste Niek,

Door de Geest van Christus, die de wereld zal overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel, door de ontdekking aan de wet (zie de prediking van Johannes de Doper), maar daarna ook door het Evangelie (Zie het Lam Gods!).

Het is dus niet zo - wat jij mogelijk zou denken - dat ik denk dat een zondaar door de Wet wordt levendgemaakt, maar wel wordt hij na zijn levendmaking door de Geest van Christus als eerste geconfronteerd met de wet.

Adrianus je schrijft dus dat de Geest van Christus ons levendmaakt. Deze Geest die de wereld overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel. Hoe zegt ons Gods Woord, overtuigt Gods Geest ons van onze zonde? Door de Wet van God. Anders kan ik het niet lezen. Als je nu met Thomas Boston in zou stemmen en betuigen dat Gods Geest de Wet voorbereidend gebruikt om ons, indien het gebeurt Gode verheerlijkend is, te brengen tot de Bron van alle leven, Christus Jezus.

Wel ben ik het met je eens Adrianus dat alleen een levendgemaakte zondaar, die de gepastheid van Christus heeft gezien én wat Hem zijn zonden gekost heeft, Evangelisch weet wat zijn zonden zijn.

Groeten,
ndonselaar
Contacteer:

Adrianus, ik wil best die topic nog eens doorlezen, maar hoe moet ik toch deze zin van Boston lezen?

'O, blus dit vuur van overtuiging niet uit, totdat u water ontvangt uit de bronnen des heils, anders zult u de gepastheid van Christus verwerpen.'

Ik lees hier toch niet 'gij hebt water ontvangen uit de bronnen des heils die uw die vuur van overtuiging geschonken heeft, maar blijf hier niet in staan, opdat u de gepastheid van Christus zult ontvangen'.

Nogmaals Adrianus, het gaat hier niet om een ontkennen van de drie stukken, maar het gaat er om wanneer wij mogen zeggen 'Mijn Heere en mijn God'.
jacob

Bericht door jacob »

maar waarom pak je dan wel degene die de 3 stukken niet op jouw manier beleven?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Volgens mij naderen jullie elkaar op een halve meter. Dicht genoeg om elkaar de hand te geven lijkt me? ;)

In de prediking geen rust geven buiten Christus, omdat die Rust er niet is. Dat is de kern!! Of je dat van links of rechts benadert is minder belangrijk. Het gaat om waar we in de praktijk naartoe willen, namelijk naar voornoemde kern.

Niet dan?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Volgens mij naderen jullie elkaar op een halve meter. Dicht genoeg om elkaar de hand te geven lijkt me? ;)

In de prediking geen rust geven buiten Christus, omdat die Rust er niet is. Dat is de kern!! Of je dat van links of rechts benadert is minder belangrijk. Het gaat om waar we in de praktijk naartoe willen, namelijk naar voornoemde kern.

Niet dan?
Kom op mensen, wie is de eerste die buigt?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie