Verbond, prediking, aanbod, verkiezing

Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Toegegeven: letterlijk vind je het niet in de Bijbel. En of iemand altijd letterlijk onder tranen is, zal ook nog gedeeltelijk van je karakter afhangen.
o juist ja, ik vond het al zo vreemd...
herkende het ook niet
want toen ik destijds voor het eerst tot Jezus mocht komen ging dat gepaard met een onuitsprekelijke vreugde, ja een vreugde die alle verstand te boven ging!
hopelijk was het wel vanuit de diepte, dat wil zeggen dat er eerst plaats gemaakt was voor Christus, in het zien van je eigen ellende buiten Hem. Anders ben ik bang dat de vraag gesteld mag worden of het een komen in der waarheid was. Er is altijd eerst kennis van de ellende voor er sprake kan zijn van kennis van de verlossing.
Majorca

Bericht door Majorca »

wees gerust majorca
dat was er
maar ik ga hierover niet hier en nu in discussie want dan komen we weer in de bekende vragen of dit en dat er eerst moet zijn ja of nee
ach, dat ken je wel

bij mij was het er
maar er waren toen in mijn omgeving geen mensen die me tot de Here Jezus leidden en dat was wel heel erg
want dat was toch de enige oplossing...
en ik wist toen echt niet hoe dat moest...

en nu, achteromkijkend, wil ik je alleen vertellen:
je mag komen zoals je bent, echt waar
je hoeft niets mee te nemen, je hoeft niets bijzonders te zijn
kom nu maar, op dit moment met alles wat er is of wat er niet is
want het evangelie is absoluut onvoorwaardelijk!

Hij wil je alles geven en Hij nodigt je uit om tot Hem te komen en Hij belooft erbij dat Hij je dan niet zal uitwerpen!
Akkoord, en mooi om te horen.
Als we maar vast houden, zoals ds. Pieters het altijd zegt, dat de Heere werkt in een weg van
missen, zoeken, en vinden.
David J

Bericht door David J »

Op zich heb ik er geen bezwaar tegen als men stelt dat bekering altijd gepaard gaat met zondebesef. Want het argument dat je Jezus nergens voor nodig hebt indien je niet weet dat je vergeving nodig hebt snijdt wel hout. Maar toch: bij veel bekeringen beschreven in Handelingen zie je weinig van zondebesef voor mensen tot geloof kwamen: Lydia, de kamerling, de stokbewaarder, de verlamde man bij de Schone Poort, Cornelius... Bij velen van hen zie je dat het niet in de eerste plaats om vergeving van hun zonden gaat, maar om God te leren kennen (de kamerling, Cornelius), of om een lichamelijke of psychische nood (de verlamde, de stokbewaarder, de Kananese vrouw, de blinde(n) bij Jericho, het waarzeggende meisje in Fillipi). Zeer velen bekeren zich als reactie op een wonder (bij Eneas, Dorkas, de verlamde, de stadhouder op Cyprus). Anderen komen tot geloof omdat zij ervan overtuigd raken dat Jezus inderdaad de Messias was die in het O.T. beloofd was (in Berea). Natuurlijk geloof ik ook dat deze mensen vroeger of later geconfronteerd zullen zijn met hun zonden. Maar het minste wat je moet zeggen, is dat de nadruk in Handelingen en rest van het N.T. als het over bekeringen gaat vaak ergens anders ligt. Met andere woorden, zeg niet te snel dat iemand zichzelf bedriegt als er niet veel sprake lijkt te zijn van zondebesef. Kijk liever naar de vrucht in het heden, dan naar het verhaal uit het verleden.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

<prachtige geschiedenis>
Moet je eens luisteren: Levend water
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Majorca

Bericht door Majorca »

en heb jij het al gemist, gezocht en gevonden majorca?
Gode zij dank alledrie!
Hem zij de eer, de lof en de aanbidding, van nu tot in eeuwigheid!
Majorca

Bericht door Majorca »

anemoon,

ik kan je aanraden het boek "Hij moest door Samaria gaan" te lezen (door Ds. C.J. Meeuse, uitg. Den Hertog, Houten). Hierin zul je lezen hoe het gegaan is bij die Samaritaanse vrouw. Wel iets anders dan jij suggereert. Er werd wel degelijk plaats gemaakt in haar hart door ontdekking (en nogal scherp ook!). Ook was Jezus in het begin een onbekende voor haar, een verborgen Persoon, en moest Hij aan haar geopenbaard worden! Laten we dat toch eens vast houden mensen! Dat leert de Bijbel. Het ging bij de Samaritaanse vrouw wel allemaal heel snel. Dat hoor je tegenwoordig niet zo veel meer. Maar dat wil niet zeggen dat het nu niet meer zo kan! Anderzijds moeten we in de gaten hebben dat er tijdens de omwandeling van de Heere Jezus wel meer wonderen gebeurden die niet zo in dezelfde vorm vandaag de dag regelmatig gezien worden!

(En als je eens in Drachten naar de kerk gaat, heb ik liever dat je naar ds. Hoogerland gaat dan naar ds. Bottenbley)
wim

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
anemoon,

ik kan je aanraden het boek "Hij moest door Samaria gaan" te lezen (door Ds. C.J. Meeuse, uitg. Den Hertog, Houten). Hierin zul je lezen hoe het gegaan is bij die Samaritaanse vrouw.
Kunnen we dat niet gewoon in de bijbel lezen? Of denk je dat de bijbel een puzzeltje is?

Wel iets anders dan jij suggereert. Er werd wel degelijk plaats gemaakt in haar hart door ontdekking (en nogal scherp ook!). Ook was Jezus in het begin een onbekende voor haar, een verborgen Persoon, en moest Hij aan haar geopenbaard worden! Laten we dat toch eens vast houden mensen! Dat leert de Bijbel.
Waar leert de bijbel dat over de samaritaanse vrouw?

[Aangepast op 20/7/04 door wim]
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door wim
anemoon,

ik kan je aanraden het boek "Hij moest door Samaria gaan" te lezen (door Ds. C.J. Meeuse, uitg. Den Hertog, Houten). Hierin zul je lezen hoe het gegaan is bij die Samaritaanse vrouw.
Kunnen we dat niet gewoon in de bijbel lezen? Of denk je dat de bijbel een puzzeltje is?

Wel iets anders dan jij suggereert. Er werd wel degelijk plaats gemaakt in haar hart door ontdekking (en nogal scherp ook!). Ook was Jezus in het begin een onbekende voor haar, een verborgen Persoon, en moest Hij aan haar geopenbaard worden! Laten we dat toch eens vast houden mensen! Dat leert de Bijbel.

Ik denk dat je de bijbel kan lezen, net als de Moorman, en niet begrijpen. Dan kun je weleens een uitlegger nodig hebben! In de Bijbel staat dat we van nature niet begrijpen de dingen die des Geestes Gods zijn. We moeten er dus licht over krijgen.
God wil daarbij ook Zijn dienstknechten gebruiken.
Waar hebben we anders predikanten en voorgangers voor?

Maar misschien zijn er mensen die dat niet nodig hebben?

Als je zo anti bent, kun je me dan aanwijzen wat er verkeerds in het boek van ds. Meeuse staat?

Laten we niet voorbarig zijn of ongefundeerd vijandig.

[Aangepast op 20/7/04 door Majorca]
wim

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door wim
anemoon,

Ik denk dat je de bijbel kan lezen, net als de Moorman, en niet begrijpen. Dan kun je weleens een uitlegger nodig hebben! In de Bijbel staat dat we van nature niet begrijpen de dingen die des Geestes Gods zijn. We moeten er dus licht over krijgen.
God wil daarbij ook Zijn dienstknechten gebruiken.
Waar hebben we anders predikanten en voorgangers voor?

Maar jij zult het wel beter weten, en niet nodig hebben.

Als je zo anti bent, kun je me dan aanwijzen wat er verkeerds in het boek van ds. Meeuse staat?

Ben je niet gewoon erg voorbarig en ongefundeerd vijandig?
Dit verhaal is helemaal niet zo duister, denk ik dat je er veel uitleg bij nodig hebt.

Het is wat mij betreft ook geen uitleg. Het is inleg. Er wordt iets in de tekst gelegd wat er niet staat.

Soms kun je van een ds. zeggen dat deze veel uit een tekst haalt. Dan vraag ik me (met ds. Zippro, die dat eens heeft gezegd) wel eens af of er dan niet veel wordt ingelegd.
Plaats reactie