zijn alle niet-christenen goddeloos?

Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

kinderen van Abraham.

God is in staat om uit stenen kinderen van Abraham te verwekken.
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door memento
Well, of alle niet-christenen goddeloos zijn hangt af van welke inhoud we geven aan het woord 'godloos'. Als we elk waandenkbeeld wat gaat over God ook god willen noemen, dan zijn er maar weinig godlozen. Als we het hebben over het geloven in de wáre God dan zijn alléén bekeerde christenen niet godloos. Een onbekeerde heeft nooit een kloppend Godsbeeld, anders had hij zichzelf wel bekeerd!

Ben ik niet met je eens.
Hoe zit het met de indianen voor 1492?
Of een persoon in de rimboe van vroege eeuwen. Deze hadden vanuit de natuur tot de ontdekking kunnen komen dat er een God bestaat.
Daar schrijft Paulus ook over.
england

Bericht door england »

Inderdaad, Jan, en ze zullen met die maatstaf veroordeeld worden...
Maar ook deze mensen hebben gezondigt, ze hebben tegen hun concientie gezondigt, en God niet de eer bewezen die ze hadden moeten bewijzen, nog Zijn wetten volmaakt gehouden...

Ze hebben us nooit de noodzaak van een zaligmaker ingezien...
Orckie

Bericht door Orckie »

Als je zonder God ben, ben je goddeloos.
Mochten we met ontferming bewogen zijn over al deze on-christenlijke medemensen.
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door england
Inderdaad, Jan, en ze zullen met die maatstaf veroordeeld worden...
Maar ook deze mensen hebben gezondigt, ze hebben tegen hun concientie gezondigt, en God niet de eer bewezen die ze hadden moeten bewijzen, nog Zijn wetten volmaakt gehouden...

Ze hebben us nooit de noodzaak van een zaligmaker ingezien...
Ben ik deels me eens.
Dat ze zullen geoordeeld worden naar die maatstaven.
Voor de rest niet.
england

Bericht door england »

Hoeft ook niet, als de Bijbel het er maar mee eens is.
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door england
Hoeft ook niet, als de Bijbel het er maar mee eens is.
Ja maar de bijbel is er ook niet meeeens.
memento

Bericht door memento »

Well, het draait erom of we de mens in staat achten om BUITEN Christus om goed te doen. Christus zal oordelen naar wat een mens gedaan heeft. Zijn kinderen zullen voor hem staan als een leeg blad, ja zij zullen geoordeeld worden alsof zij het perfecte leven van Jezus hadden geleeft. En wat betreft hun zonden: welke zonden? Die zijn allemaal vergeven én vergeten, word niet meer over gepraat.

Kortom, als men dus ruimte openlaat voor goede werken zonder dat daarvoor een vernieuwing des harten voor nodig is, dan is het dus niet per definitie zo dat elk mens wat nog nooit van Christus gehoord heeft verloren gaat. Om deze reden hield bv Zwinglie dat mensen als Budha wel in de hemel zouden komen..

Persoonlijk hou ik het erbij dat de mens van nature geen goed kan doen. Want er is niemand die goed doet, ja zelfs geen één schrijft Paulus ergens. Daarbij: wat voor zin heeft evangeliseren (wat een opdracht is door Christus gegeven) als een mens kan zalig worden buiten Christus om?
Jan de Wit

Menmento:
Persoonlijk hou ik het erbij dat de mens van nature geen goed kan doen. Want er is niemand die goed doet, ja zelfs geen één schrijft Paulus ergens. Daarbij: wat voor zin heeft evangeliseren (wat een opdracht is door Christus gegeven) als een mens kan zalig worden buiten Christus om?

Mijn reactie:
Wat voor zin heeft evangeliseren? Nou dat we weten dat Jezus ons verlost heeft, dat het leven een zin heeft.
Als je Jezus leert kennen ben je beter in staat om een relatie met God op te bouwen dan als je Hem niet zou kennen.
(mijn reactie is kort door de bocht.)
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Menmento:

Mijn reactie:
Wat voor zin heeft evangeliseren? Nou dat we weten dat Jezus ons verlost heeft, dat het leven een zin heeft.
Als je Jezus leert kennen ben je beter in staat om een relatie met God op te bouwen dan als je Hem niet zou kennen.
jij gelooft dus in de alverzoening?
Liever Turks dan Paaps
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Menmento:

Mijn reactie:

Ik geloof dat de Drie-eenheid de Rechter is. En dat Hij overal rekening mee zal houden.
Ik geloof ook dat slechte mensen verloren gaan als ze geen spijt van hun zonden hebben.

(kort door de bocht is mijn reactie)
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Menmento:

Mijn reactie:

Ik geloof dat de Drie-eenheid de Rechter is. En dat Hij overal rekening mee zal houden.
Ik geloof ook dat slechte mensen verloren gaan als ze geen spijt van hun zonden hebben.

(kort door de bocht is mijn reactie)
dus er zijn ook geen slechte mensen?

Met spijt over je zonden ga je nog verloren, vriend. BEROUW over je zonden moet je hebben. Dat kan enkel door God Zelf geschonken worden.
Liever Turks dan Paaps
Jan de Wit

volgens mij zijn berouw en spijt hetzelfde.

Maar inderdaad dat is een gave van God.
memento

Bericht door memento »

Met spijt over je zonden ga je nog verloren, vriend. BEROUW over je zonden moet je hebben. Dat kan enkel door God Zelf geschonken worden.
En met berouw alleen ga je nog steeds verloren. Het geloof in Christus Jezus is onmisbaar voor de zaligheid
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door memento
En met berouw alleen ga je nog steeds verloren. Het geloof in Christus Jezus is onmisbaar voor de zaligheid
Ben ik meeeens. Hoe zit het met de indianen in Amerika voor 1492?
Of met kinderen die doodgaan, van een jaar of 6, 10.
Of hoe zit het met als je in een rood nest bent opgevoed.
Of een islamitisch nest.
Of een boedhistisch nest.

Zullen die allen branden in de hel, waar hun worm niet sterft. Zelfs al ze de hongerige hebben gevoed, de naakte hebben gekleed, vreemdelingen onderdak hebben geschaft, gevangenene bezocht.

Ik geloof zelf als je oprecht leeft niet verloren gaat.
Maar ik zit ook in een andere traditie.
Plaats reactie