vruchten van het geloof

memento

Bericht door memento »

Ik kwam eigenlijk op deze stelling om het volgende: Ik hoorde eens iemand zeggen: "We moeten ook dankbaar zijn"

En dat is mis he?

Een appelboom denk ook niet van: "O'ja, ik ben appelboom, dus ik moet ook appels voorbrengen." Nee, natuurlijk niet. Die appels groeien er vanzelf aan.
Foute vergelijking. Een appelboom is een wezen wat alleen maar kán doen waar hij voor gemaakt is. Een appelboom heb het niet voor het kiezen of hij appels voortbrengt of niet, hij moet.

Een (bekeerd) mens echter kan kiezen of hij goed doet of niet. Er is een wil voor nodig om het goede te doen en het slechte te laten. Gezien een mens een hart heeft wat geneigd is tot al het kwaad is het niet vanzelfsprekend dat een bekeerde goede vruchten voorbrengt. Als hij niet opvalt struikeld hij. En toch vraagt God heiligheid. In die zin moet een mens dankbaar zijn.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik kwam eigenlijk op deze stelling om het volgende: Ik hoorde eens iemand zeggen: "We moeten ook dankbaar zijn"

En dat is mis he?

Een appelboom denk ook niet van: "O'ja, ik ben appelboom, dus ik moet ook appels voorbrengen." Nee, natuurlijk niet. Die appels groeien er vanzelf aan.
Tuurlijk is daar niets mis mee! Zijn wij zonder zonde? Als we zeggen, we moeten Gods geboden houden. Zeg je dan ook, fout dat moet als vanzelf gaan als je een kind van God bent.

Sorry, Matthijs, ik ken je een beetje, maar jij zal niet van jezelf getuigen dat je altijd dankbaar bent!? En altijd in dankbaarheid leeft? Op de momenten dat je het niet doet, moet je dus tegen jezelf zeggen:'ik moet dankbaar zijn'.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door memento

En dat is mis he?

Foute vergelijking. Een appelboom is een wezen wat alleen maar kán doen waar hij voor gemaakt is. Een appelboom heb het niet voor het kiezen of hij appels voortbrengt of niet, hij moet.

Een (bekeerd) mens echter kan kiezen of hij goed doet of niet. Er is een wil voor nodig om het goede te doen en het slechte te laten. Gezien een mens een hart heeft wat geneigd is tot al het kwaad is het niet vanzelfsprekend dat een bekeerde goede vruchten voorbrengt. Als hij niet opvalt struikeld hij. En toch vraagt God heiligheid. In die zin moet een mens dankbaar zijn.
OK, ik begrijp wat je bedoelt. Maar toch is Gode dankbaar zijn voor de verlossing een vanzelfheid toch? Zou vreemd zijn als dat niet het gevolg is van de verlossing, toch?

Een waar gelovige heeft een ernstige lust en liefde om naar Gods wil in alle goede werken te leven.

Ik denk verder over dit punt nog even na.

Groeten!
Liever Turks dan Paaps
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
OK, ik begrijp wat je bedoelt. Maar toch is Gode dankbaar zijn voor de verlossing een vanzelfheid toch? Zou vreemd zijn als dat niet het gevolg is van de verlossing, toch?

Een waar gelovige heeft een ernstige lust en liefde om naar Gods wil in alle goede werken te leven.

Ik denk verder over dit punt nog even na.
Matthijs,

Vergeet niet dat gelovigen ook wel kwade vruchten voortbrengen.
Denk maar aan Petrus.

En verder kan er ook een wintertijd aanbreken.
Waarin het lijkt dat de boom dood is.
Om over vruchten maar niet te spreken.
Plaats reactie