Het argument dat de geest van God komt en daarom nooit in de hel kan komen is een ergerlijke dwaling. De mens is geen deel van God, hij is slechts geschapen naar het bééld van God. Een wezenlijk verschil. God is alles en in alles, maar alles is niet God of een deel van God...
Daarbij vind ik het altijd een moeilijk punt of we nu moeten geloven in een letterlijke hel. M.i. geeft de bijbel daar geen directe aanleiding toe. Kijk eens om je heen naar alle ellende die er is, en denk dan vervolgens eens alle goede dingen weg. Wat je over houd is een hel. De hel is m.i. niets anders dan een leven zonder het goede, kortom, een leven in de totale afwezigheid van God.
De hel: niet of wel?
MADTICE word hier gedoogd. HAHAOorspronkelijk gepost door Adrianus
Madtice (wel te onderscheiden van de gelijkluidende Matthijs![]()
![]()
), ik heb altijd begrepen dat OSW een discussieforum is van en voor reformatorische mensen die anspreekbaar zijn op zaken die niet ter discussie staan binnen de doelgroep. Ingaan op jouw vragen betekent dat dit forum een medium voor evangelisatie wordt. Ik zou zeggen: Lees de 3 formulieren van enigheid eens.
"En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid." (Openbaringen 20:10)
Zo luidt dat Goddelijk Woord, de poel des vuurs en sulfers, wat moet ik daar anders onder verstaan dan een fysieke plaats. Is het eeuwig? Ja, dag en nacht in alle eeuwigheid. Is het tot pijniging, ja, zij zullen gepijnigd worden. Er zal wening zijn en knersing der tanden.
Dat we toch leren voor Gods onveranderlijk en eeuwig Woord te beven!
Zo luidt dat Goddelijk Woord, de poel des vuurs en sulfers, wat moet ik daar anders onder verstaan dan een fysieke plaats. Is het eeuwig? Ja, dag en nacht in alle eeuwigheid. Is het tot pijniging, ja, zij zullen gepijnigd worden. Er zal wening zijn en knersing der tanden.
Dat we toch leren voor Gods onveranderlijk en eeuwig Woord te beven!
De hel wordt genoemd de 'plaats der pijniging' (Luk. 16:28)
De 'afgrond' (Luk. 8:31)
De 'poel des vuurs' (Openb. 19:20)
Het 'helse' of 'eeuwige vuur' (Matth. 5:22; 25:41).
Wilhelmus a Brakel zegt ervan:
"De plaats, waar de eeuwige straffen gedragen worden, is geen verzinsel, een zaak, die nergens is dan in de verbeelding van mensen, het is een zekere (fysieke) plaats, de nu is, en niet eerst gemaakt zal worden; de duivelen zijn daarin gebannen, hoewel ze, voor het oordeel wel uitgelaten worden (2 Petr. 2:4). De zielen van de goddelozen worden telkens, als ze in de dood uit het lichaam gaan, daarheen gezonden, Luk.16:23/1 Petr. 3:19"
Als je ziet op de onomkeerbaarheid van de hel, daar zou je slapeloze nachten van kunnen krijgen!
De 'afgrond' (Luk. 8:31)
De 'poel des vuurs' (Openb. 19:20)
Het 'helse' of 'eeuwige vuur' (Matth. 5:22; 25:41).
Wilhelmus a Brakel zegt ervan:
"De plaats, waar de eeuwige straffen gedragen worden, is geen verzinsel, een zaak, die nergens is dan in de verbeelding van mensen, het is een zekere (fysieke) plaats, de nu is, en niet eerst gemaakt zal worden; de duivelen zijn daarin gebannen, hoewel ze, voor het oordeel wel uitgelaten worden (2 Petr. 2:4). De zielen van de goddelozen worden telkens, als ze in de dood uit het lichaam gaan, daarheen gezonden, Luk.16:23/1 Petr. 3:19"
Als je ziet op de onomkeerbaarheid van de hel, daar zou je slapeloze nachten van kunnen krijgen!
Jawel, maar dat wil nog niet zeggen dat de hel per sé letterlijk een grote oven is, zoals vaak voorgesteld word. Het is iig duidelijk dat de hel een plaats is waar lichamelijk als geestelijk eeuwig pijn geleden word.Dan zal er dus ook fysiek plaats zijn waar men na die opstanding verblijft, het zij in de hemel, hetzij in de hel.
Daarom: haast je en spoed je, om des levens wil...
Even een zijspoor: memento, je roept op om je te haasten en te spoeden om des levens wil. Maar ligt volgens de 3FvE (inderdaad een lastig sommetje, refo
) het besluit of je naar hemel of hel gaat niet in Gods handen en heb je er zelf absoluut geen controle over (predestinatie)? Waar moet ik me dan heen haasten of spoeden? (geen retorische vraag, maar een oprechte)

Oké, Interesse,Oorspronkelijk gepost door Madtice
Uiteraard, Andre, maar dit is toch een theologisch onderdeel van het forum. Het al dan niet bestaan ofte functioneren van de hel valt toch onder theologie? ALs je alle onzinnige of overbodige discussies van OSW wilt halen hou je weinig over. Natuurlijk heb je in praktisch op zicht, eeuwig wel of eeuwig nee, absoluut gelijk, dat ontkent niemand (althans, hier nog niet), maar het ging me niet om het praktische maar om interesse op dit theologische vlak.