De bijbel spreekt heel vaak over de doop icm belijden van zonden. De bijbel spreekt ook heel vaak over geloof als een zaak van het geloof in Christus, niet een geloof in Zijn weldaden. Dat de doop 'door Hem ingesteld, om ons ervan te verzekeren dat Hij ons vergeving der zonde en het eeuwige leven uit genade schenkt' onderschrijf ik geheel, men lette vooral op de woordjes verzekeren en ons. Ik vind dat moeilijk te rijmen met kinderdoop, waar we niet kunnen spreken over die zekerheid omdat we om ons heen zien dat vele gedoopten afvallen. Ik onderschrijf met je dat de doop onlosmakelijk verbonden is met het geloof, echter dat heeft wel de consequentie dat een ongelovige ook geen zekerheid of pleitgrond heeft in de doop.Om het eenvoudig te zeggen, hier ben je chrstocentrischer bezig dan de Heere Jezus zelf, de doop is tenslotte ´door Hem ingesteld, om ons ervan te verzekeren dat Hij ons vergeving der zonde en het eeuwige leven uit genade schenkt´. De doop wijst altijd naar Hem terug, en daarom bovendien, de beloften moet je nooit en te nimmer losmaken van Christus, zoals het de lijfspreuk van de Erskine´s was: want in Hem zijn alle beloften ja en amen! Wat ik dus liever heb is dat men de doop onlosmakelijk verbonden houd met het geloof.
Well, mij valt op dat meeste dominees in refo kringen het heel graag hebben over het ten eerste en het ten derde, maar slechts zelden over het ten tweede (en dan bedoel ik de zekerheid die de doop een gelovige geeft).Ik kan het wel begrijpen, maar is dat beide niet het gevolg van afwezigheid van geloof, in plaats van een verkeerde voorstelling van de doop?
Of men benadrukt het ten tweede zodanig dat het een koud verstandsgeloof lijkt, zo van: je bent gedoopt, je mag op de beloften pleiten, en God is verplicht je aan te nemen als Zijn kind (dat laatste zegt men meestal iets ander...)
Dus het is niet alleen de afwezigheid van geloof, maar ook de uitleg van het doopformulier. Ik ben het met je eens dat de leer van de kinderdoop niet per definitie negatieve uitwerkingen hoeft te hebben, of onbijbels hoeft te zijn. Maar zoals het nu functioneerd in de refo-gezindte is (meestal) niet goed.
Persoonlijk neig ik naar de volwassendoop, mn. omdat er veel gesproken word over bekering en zonden belijden bij de doop (zie ook het volwassen-doop formulier), alhoewel ik de doop een zaak van ondergeshikt belang vind. Het gaat er uiteindelijk om hoe de doop functioneerd, en dan maakt het me niet uit of het volwassendoop is of kinderdoop. Als het ons maar tot Christus brengt!