Voorbereiding Heilig avondmaal?
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
RJ, uiteraard mag het geen vanzelfsprekendheid worden, maar aan de andere kant is het wel de heilige plicht van een lid wat belijdenis van het geloof heeft afgelegd. Het is niet voor niets dat men vroeger censurabel was.
Orckie, ik wel best luisteren bij de predikanten uit DNR. Geen moeite mee, maar zeg dan wel wáárom men dat toen deed. Men zag de gemeente als de verbondsgemeente. Aan de andere kant moest men helaas concluderen dat er ook kaf onder het koren zat. Is men toen de 'voorbereiding' in gaan voeren?
Wat betreft de opmerking over besnijdenis / doop - pascha / avondmaal. Dat is interessant. Niemand heeft nog uit kunnen leggen waarom bij het Avondmaal het spoor anders is gaan lopen.
Groeten,
Orckie, ik wel best luisteren bij de predikanten uit DNR. Geen moeite mee, maar zeg dan wel wáárom men dat toen deed. Men zag de gemeente als de verbondsgemeente. Aan de andere kant moest men helaas concluderen dat er ook kaf onder het koren zat. Is men toen de 'voorbereiding' in gaan voeren?
Wat betreft de opmerking over besnijdenis / doop - pascha / avondmaal. Dat is interessant. Niemand heeft nog uit kunnen leggen waarom bij het Avondmaal het spoor anders is gaan lopen.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Als je de HC en het formulier leest, zijn deze heel streng. Eigenlijk is het alleen voor bijzonder-bijzondere mensen. Wat dat betreft lijkt het dat de huidige praktijk oude wortels heeft. Hoe komt dat? Omdat het toen ging om een volkskerk. Er was niet zoiets als een ledenlijst. Als je kwam was je lid.
Dan is het belangrijk bij iets als doop en avondmaal redelijk streng te zijn. Wie wat betreft levenswandel voldoet aan de beschrijving: (uit het hoofd)rovers, moordenaars, dieven, echtbreken en allen die een ergerlijk leven leiden, mogen niet aangaan en worden niet gedoopt.
Nu is het anders. Al die kwade figuren zitten niet meer in de kerk. En indien wel, dan krijgen ze te maken met de censuur (als het goed is) en worden aldus geweerd van het HA.
Als de gehele gemeente aangaat is dat nu dus in overeenstemming met HC en formulier. Mogelijk dat dan een zeker automatisme in werking treedt. Dan is wijzen op een Annanias en Saffira aan de orde. Die hebben ook zeker deelgenomen, maar we weten hoe ze gesteld waren.
Als je het gevaar van automatisme echt serieus neemt, kun je (extreem doorgeredeneerd) zelfs beter het avondmaal afschaffen. Het avondmaal als blokkade om tot God te gaan, zeg maar.
Dan is het belangrijk bij iets als doop en avondmaal redelijk streng te zijn. Wie wat betreft levenswandel voldoet aan de beschrijving: (uit het hoofd)rovers, moordenaars, dieven, echtbreken en allen die een ergerlijk leven leiden, mogen niet aangaan en worden niet gedoopt.
Nu is het anders. Al die kwade figuren zitten niet meer in de kerk. En indien wel, dan krijgen ze te maken met de censuur (als het goed is) en worden aldus geweerd van het HA.
Als de gehele gemeente aangaat is dat nu dus in overeenstemming met HC en formulier. Mogelijk dat dan een zeker automatisme in werking treedt. Dan is wijzen op een Annanias en Saffira aan de orde. Die hebben ook zeker deelgenomen, maar we weten hoe ze gesteld waren.
Als je het gevaar van automatisme echt serieus neemt, kun je (extreem doorgeredeneerd) zelfs beter het avondmaal afschaffen. Het avondmaal als blokkade om tot God te gaan, zeg maar.
Het is onder ons gebruikelijk om een week voor de bediening van het Heilig Avondmaal in de prediking op zondag op een bijzondere wijze bij de viering van dit heilig sacrament stil te staan. Veel zaken vragen voorbereiding in ons leven: examens, sollicitatiegesprekken, het bijwonen van een vergadering, een verzoek aan een regeringspersoon, enz., enz.. Zou dan het gaan naar de Overste van de koningen der aarde, Die de Koning der koningen en de Heere der heren mag heten, geen voorbereiding vragen? Wie er enige indruk van heeft, wat het aanzitten aan de Tafel des Heeren inhoudt, zal daar niet onvoorbereid durven aanzitten. Men komt er immers in de tegenwoordigheid van de Allerhoogste; men zet zich aan een heilige dis, die Christus voor de Zijnen heeft ingesteld en waaraan men zich, naar het woord van de apostel Paulus, een oordeel eten en drinken kan. Hoe zal toch een vuile zondaar daar durven komen? Waar zal een albederver de vrijmoedigheid vandaan halen om als in Gods tegenwoordigheid te verschijnen? De tegenstelling die beleefd wordt door hen die zelfkennis gekregen hebben, tussen hen en de Christus Gods doet hen wel uitroepen: Wie is er onder ons, die bij een verterend vuur wonen kan? Wie is er onder ons, die bij een eeuwigen gloed wonen kan (Jes. 33:14b)?
En als dan toch de betrekking er is tot Zijn Persoon en werk, het verlangen om deel aan Hem te hebben en dat te ervaren, ja, er niet alleen beminnelijkheid in Hem wordt gezien maar ook de onmisbaarheid wordt gevoeld om tot de Zijnen gerekend te mogen worden, hoe moet het dan? Als er bij alle verootmoedigende zelfkennis, ook wetenschap van is, dat Gods werk in ons is en Christus ons niet onbekend gebleven is, dan dringt de vraag: Hoe zal ik toch voor Gods aangezicht verschijnen? Wegblijven kan eigenlijk niet, want buiten Hem is er niets dan de dood, zo gevoelt deze ziel. Maar tot Hem gaan durft ze niet, want zal men zich geen oordeel eten en drinken? Zowel het ene als het andere kan niet bij hen, die leven ontvingen in hun ziel. De Heere Zelf moet de oplossing geven; ze lopen vast met hun denken en smeken om leiding. Zulke zielen moeten in de voorbereidingspreek onderwijs en leiding krijgen.
Nu wordt de voorbereiding vooral als onmisbaar ervaren voor hen, die niet alleen een kerkelijk, maar ook een goddelijk recht hebben. Zij kunnen immers niet onvoorbereid, niet zonder bruiloftskleed, in Christus' tegenwoordigheid verschijnen.
(C.J. Meusse)
En als dan toch de betrekking er is tot Zijn Persoon en werk, het verlangen om deel aan Hem te hebben en dat te ervaren, ja, er niet alleen beminnelijkheid in Hem wordt gezien maar ook de onmisbaarheid wordt gevoeld om tot de Zijnen gerekend te mogen worden, hoe moet het dan? Als er bij alle verootmoedigende zelfkennis, ook wetenschap van is, dat Gods werk in ons is en Christus ons niet onbekend gebleven is, dan dringt de vraag: Hoe zal ik toch voor Gods aangezicht verschijnen? Wegblijven kan eigenlijk niet, want buiten Hem is er niets dan de dood, zo gevoelt deze ziel. Maar tot Hem gaan durft ze niet, want zal men zich geen oordeel eten en drinken? Zowel het ene als het andere kan niet bij hen, die leven ontvingen in hun ziel. De Heere Zelf moet de oplossing geven; ze lopen vast met hun denken en smeken om leiding. Zulke zielen moeten in de voorbereidingspreek onderwijs en leiding krijgen.
Nu wordt de voorbereiding vooral als onmisbaar ervaren voor hen, die niet alleen een kerkelijk, maar ook een goddelijk recht hebben. Zij kunnen immers niet onvoorbereid, niet zonder bruiloftskleed, in Christus' tegenwoordigheid verschijnen.
(C.J. Meusse)
Feitelijk kan je hetzelfde 'verhaal' houden voor iedere kerkdienst. Dat is het punt wat enkelen in deze discussie willen maken.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Het is onder ons gebruikelijk om een week voor de bediening van het Heilig Avondmaal in de prediking op zondag op een bijzondere wijze bij de viering van dit heilig sacrament stil te staan. Veel zaken vragen voorbereiding in ons leven: examens, sollicitatiegesprekken, het bijwonen van een vergadering, een verzoek aan een regeringspersoon, enz., enz.. Zou dan het gaan naar de Overste van de koningen der aarde, Die de Koning der koningen en de Heere der heren mag heten, geen voorbereiding vragen? Wie er enige indruk van heeft, wat het aanzitten aan de Tafel des Heeren inhoudt, zal daar niet onvoorbereid durven aanzitten. Men komt er immers in de tegenwoordigheid van de Allerhoogste; men zet zich aan een heilige dis, die Christus voor de Zijnen heeft ingesteld en waaraan men zich, naar het woord van de apostel Paulus, een oordeel eten en drinken kan. Hoe zal toch een vuile zondaar daar durven komen? Waar zal een albederver de vrijmoedigheid vandaan halen om als in Gods tegenwoordigheid te verschijnen? De tegenstelling die beleefd wordt door hen die zelfkennis gekregen hebben, tussen hen en de Christus Gods doet hen wel uitroepen: Wie is er onder ons, die bij een verterend vuur wonen kan? Wie is er onder ons, die bij een eeuwigen gloed wonen kan (Jes. 33:14b)?
En als dan toch de betrekking er is tot Zijn Persoon en werk, het verlangen om deel aan Hem te hebben en dat te ervaren, ja, er niet alleen beminnelijkheid in Hem wordt gezien maar ook de onmisbaarheid wordt gevoeld om tot de Zijnen gerekend te mogen worden, hoe moet het dan? Als er bij alle verootmoedigende zelfkennis, ook wetenschap van is, dat Gods werk in ons is en Christus ons niet onbekend gebleven is, dan dringt de vraag: Hoe zal ik toch voor Gods aangezicht verschijnen? Wegblijven kan eigenlijk niet, want buiten Hem is er niets dan de dood, zo gevoelt deze ziel. Maar tot Hem gaan durft ze niet, want zal men zich geen oordeel eten en drinken? Zowel het ene als het andere kan niet bij hen, die leven ontvingen in hun ziel. De Heere Zelf moet de oplossing geven; ze lopen vast met hun denken en smeken om leiding. Zulke zielen moeten in de voorbereidingspreek onderwijs en leiding krijgen.
Nu wordt de voorbereiding vooral als onmisbaar ervaren voor hen, die niet alleen een kerkelijk, maar ook een goddelijk recht hebben. Zij kunnen immers niet onvoorbereid, niet zonder bruiloftskleed, in Christus' tegenwoordigheid verschijnen.
(C.J. Meusse)
dat is dan een aardig punt; maar als je niets bijzonders meer ziet in het HA, waarom zou je het dan überhaupt houden?Oorspronkelijk gepost door Pim
Feitelijk kan je hetzelfde 'verhaal' houden voor iedere kerkdienst. Dat is het punt wat enkelen in deze discussie willen maken.
Lees het Avondmaalsformulier. Het HA is om het geloof te versterken.
Iedere zondag HA is op zich niet verkeerd; maar het niet voor niets afgeschaft in de loop der kerkgeschiedenis, door de volgelingen van Calvijn, ja! En wel omdat het teveel vanzelfsprekend werd, en het gevaar van een sleur op de loer ligt.
De oude kerk had zijn hoogtijdagen; de huidige kerk mag dat hebben in doop en avondmaal.
een mooi citaat van deze bijbelgetrouwe predikant.Oorspronkelijk gepost door RefojongereDs. C. Stelwagen zei eens in een preek niet zo lang geleden:De discipelen waren toch ook totaal 'onvoorbereid'? Laten we het in Nederland ook zo doen! Zonder dat we het wisten staat daar de tafel en worden ALLEN genodigd. Zoals het Pascha in het OT door allen gehouden MOEST worden (op straffe des doods) zo MOET de NT gemeente het Avondmaal vieren.
Dan kun je zeggen: ik ben een verbondskind, dan zeg ik: mooi. En je hebt belijdenis gedaan: dan zeg ik: goed.
En dan zeg je erbij: en dan roept de Heere je toch? En dan mag je Hem toch niet verloochenen?
O, dan wenste ik wel dat de Heere God u erachter bracht wat voor verloochenaar u bent! Maar dat maakt u dan niet goed om aan de dis te komen! Maar dat is in de weg van de waarachtige boetvaardigheid en geloof niet tot die dis komen, maar tot die Zaligmaker komen.
We vervallen in herhaling, maar echt, dit geldt voor iedere kerkdienst. Misschien juist voor elke dienst, die sleur. En heeft de Meester het HA ingesteld om wat afwisseling in de sluer-dienst te brengen? Kom nou!Oorspronkelijk gepost door Orckiedat is dan een aardig punt; maar als je niets bijzonders meer ziet in het HA, waarom zou je het dan überhaupt houden?Oorspronkelijk gepost door Pim
Feitelijk kan je hetzelfde 'verhaal' houden voor iedere kerkdienst. Dat is het punt wat enkelen in deze discussie willen maken.
Lees het Avondmaalsformulier. Het HA is om het geloof te versterken.
Iedere zondag HA is op zich niet verkeerd; maar het niet voor niets afgeschaft in de loop der kerkgeschiedenis, door de volgelingen van Calvijn, ja! En wel omdat het teveel vanzelfsprekend werd, en het gevaar van een sleur op de loer ligt.
De oude kerk had zijn hoogtijdagen; de huidige kerk mag dat hebben in doop en avondmaal.
Refo,
ik ben bang dat het punt je toch een beetje ontgaat.
Als je vasthoudt dat het avondmaal op geen enkele wijze een bijzondere voorbereiding behoeft vergeleken met een doorsnee dienst, dan begeef je je simpelweg buiten het spoor van het avondmaalsformulier en de Schriftplaatsen die daarin aangehaald worden.
Dat lijkt mij geen goede keuze.
Het boekje van ds. Harinck over het avondmaalsformulier is verhelderend om te lezen als je met deze dingen worstelt.
ik ben bang dat het punt je toch een beetje ontgaat.
Als je vasthoudt dat het avondmaal op geen enkele wijze een bijzondere voorbereiding behoeft vergeleken met een doorsnee dienst, dan begeef je je simpelweg buiten het spoor van het avondmaalsformulier en de Schriftplaatsen die daarin aangehaald worden.
Dat lijkt mij geen goede keuze.
Het boekje van ds. Harinck over het avondmaalsformulier is verhelderend om te lezen als je met deze dingen worstelt.
kwisz niet dat je via marktplaats nog zulke goede aankopen kan doen!Oorspronkelijk gepost door PimLaat ik dat nou net gekocht hebben via marktplaats! Kzal het snel gaan lezen!Oorspronkelijk gepost door OrckieHet boekje van ds. Harinck over het avondmaalsformulier is verhelderend om te lezen als je met deze dingen worstelt.
moet ik er toch ook eens rondgaanneuzen...

De Heere Jezus stelde met de restanten van een Paasmaaltijd het Heilig Avondmaal in. Hoezo: voorbereiding? Je valt een beetje middenin de discussie binnen, maar het punt was: alles wat voor een avondmaalsdienst geldt, geldt voor iedere gewone dienst evenzeer.
En bovendien: als het HA ter versterking van het geloof is, is vaak toch beter dan haast nooit? En als we zo bang zijn voor zelfbedrog is nooit toch altijd beter?
Het 'voorbereiden'op de manier zoals het nu gaat is een uit de hand gelopen interpretatie van formulier en HC.
En bovendien: als het HA ter versterking van het geloof is, is vaak toch beter dan haast nooit? En als we zo bang zijn voor zelfbedrog is nooit toch altijd beter?
Het 'voorbereiden'op de manier zoals het nu gaat is een uit de hand gelopen interpretatie van formulier en HC.
Kheb net een setje van 3 boekjes gekocht (2x Matthew Henry en 1x ds C.Harinck). Maarreh, blijf jij daar maar vandaan, want ik ben bang dat je in dezelfde vijver gaat vissen!Oorspronkelijk gepost door Orckiekwisz niet dat je via marktplaats nog zulke goede aankopen kan doen!Oorspronkelijk gepost door PimLaat ik dat nou net gekocht hebben via marktplaats! Kzal het snel gaan lezen!Oorspronkelijk gepost door OrckieHet boekje van ds. Harinck over het avondmaalsformulier is verhelderend om te lezen als je met deze dingen worstelt.
moet ik er toch ook eens rondgaanneuzen...
![]()

Orckie, ik snap waar je bang voor bent...maar toch...
Ik denk niet dat je ergens in de Bijbel kunt stellen dat je er een speciale week voor uit moet terkken om je voor te bereiden. Wel staat er duidelijk dat een ieder zich moet onderzoeken, en zo laat hem nemen...
Er staat bij dat het HA is ter gedachtenis etc.
En ik denk dat het goed is om het vaker te doen! Wij hebben het om de andere week, en dta weet je, dus je bent voorbereid!
Maar om te stellen dat het dan een gewoonte wordt...Hoe gewoon is het om de preek te horen? Om de bekende psalmen te zingen...God heb ik lief...owja? heb je je daar die week op voorbereidt, om dat te zingen, of zing je mee, mooi he die oude bekende psalmen...Maar is het waar wat je zingt? Gewoonte...
Met de vrouwen op donderdag keken we naar Exodus, de wetgeving: drie dagen voorbereiding etc om God te horen. En hoe komen wij naar de kerk om God te horen...?
Snap je? Ja, het is goed om voor ogen te houden wat het HA is, en om het hoog te hebben staan. Maar anti-sleur gedachten komen daar niet in mee, als het goed is. En ja, het wordt een gewoonte, maar is dta niet onze eigen fout? En is het niet juist de taak van de predikant om het levend te houden voor de gemeente?
En wat betreft je opmerking over de volgelingen van Calvijn...well, er zijn er vast een heleboel die zichzelf Calvinist noemen die het met heel wat zaken niet eens zouden zijn... Maar goed, we volgen Christus, niet Calvijn of wie dan ook...En als Christus zegt: Do this in remembrance of Me...dan is dat een bevel voor allen die in Hem zijn. Er staat niet bij hoe vaak, maar van de Bijbel kunnen we wel uitmaken dta het veel gebeurde, meer dan drie keer per jaar... Het is ter nagedachtenis. Is het HA een teken van hoe vaak we aan Christus denken...?
Ik denk niet dat je ergens in de Bijbel kunt stellen dat je er een speciale week voor uit moet terkken om je voor te bereiden. Wel staat er duidelijk dat een ieder zich moet onderzoeken, en zo laat hem nemen...
Er staat bij dat het HA is ter gedachtenis etc.
En ik denk dat het goed is om het vaker te doen! Wij hebben het om de andere week, en dta weet je, dus je bent voorbereid!
Maar om te stellen dat het dan een gewoonte wordt...Hoe gewoon is het om de preek te horen? Om de bekende psalmen te zingen...God heb ik lief...owja? heb je je daar die week op voorbereidt, om dat te zingen, of zing je mee, mooi he die oude bekende psalmen...Maar is het waar wat je zingt? Gewoonte...
Met de vrouwen op donderdag keken we naar Exodus, de wetgeving: drie dagen voorbereiding etc om God te horen. En hoe komen wij naar de kerk om God te horen...?
Snap je? Ja, het is goed om voor ogen te houden wat het HA is, en om het hoog te hebben staan. Maar anti-sleur gedachten komen daar niet in mee, als het goed is. En ja, het wordt een gewoonte, maar is dta niet onze eigen fout? En is het niet juist de taak van de predikant om het levend te houden voor de gemeente?
En wat betreft je opmerking over de volgelingen van Calvijn...well, er zijn er vast een heleboel die zichzelf Calvinist noemen die het met heel wat zaken niet eens zouden zijn... Maar goed, we volgen Christus, niet Calvijn of wie dan ook...En als Christus zegt: Do this in remembrance of Me...dan is dat een bevel voor allen die in Hem zijn. Er staat niet bij hoe vaak, maar van de Bijbel kunnen we wel uitmaken dta het veel gebeurde, meer dan drie keer per jaar... Het is ter nagedachtenis. Is het HA een teken van hoe vaak we aan Christus denken...?