Als eerste wil ik even duidelijk maken dat mijn stelling niet gelijk is met die van Zwingli, maar dat mijn stelling een kennis van de Christus van de Schriften vereist om zalig te worden.Memento, is dit alleen het dogma van de Gereformeerde traditie of is dit duidelijk naar Gods Woord! Volgens mij het laatste.
Mijn stelling is dus, samengevat:
1) De Schrift is afgesloten, en bevat alle kennis die nodig is tot zaligheid
2) Verdere openbaring is mogelijk, maar uitzonderlijk
Graag zou ik Niek willen uitdagen zijn stelling dat de beperkte gereformeerde dogma mbt dit punt naar Gods Woord is, te onderbouwen met bijbelteksten.
Indien teksten als Op 22:19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is worden aangedragen, graag dan ook met onderbouwing wáárom deze tekst geld voor de Schrift in zijn geheel, en niet slechts voor dat ene boek, of voor een beperkt aantal boeken (zoals bv de boeken van Mozes).
Mijn reden om de stelling te houden zoals ik die doe, is omdat ik ruimte wil laten voor bijzondere Godsopenbaringen náást de Schrift. Als ik lees over dat er in gebieden waar net Gods Woord is gekomen wonderen gebeuren, geloof ik dat, ondanks dat de gereformeerde dogma stelt dat dat niet meer kan ná het afsluiten van de canon. Daarbij geloof ik ook dat God door Zijn Geest ook vandaag de dag nog in bijzondere situaties wonderen kan doen. Niek, als je op deze onderbouwing óók wil reageren wil ik je vragen dat lós te doen van de bijbelse onderbouwing waar ik om vroeg, omdat mijn visie op de werking van Gods Geest vandaag de dag een dogma is die radicaler ingaat tegen het mainstream calvinisme dan mijn andere stelling