Inlegkunde!

england

Bericht door england »

Ja, toch zijn er nog wel subtielere te noemen. Wat te denken van de tkst: komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijn...
Er zijn er die met alle stelligheid beweren dat dat alleen maar om de zonden gaat. Of het waar is...?
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Terecht heeft Moerkerken er enige tijd geleden op gewezen dat er veel teksten verkeerd geciteerd worden
Dan vraag ik mij af wie hij op het oog zou hebben gehad.....
Ach... misschien zichzelf ook wel.
Heb jij nooit fouten gemaakt, waarvoor je daarna ook anderen ging waarschuwen? Waarom zo zwart-wit over mensen?
memento

Bericht door memento »

Ja, toch zijn er nog wel subtielere te noemen. Wat te denken van de tkst: komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijn...
Er zijn er die met alle stelligheid beweren dat dat alleen maar om de zonden gaat. Of het waar is...?
Die uitleggingen die je noemt zijn geen inlegkunde hoor, maar er zijn ook bekwame commentatoren die betreffende uitleggingen gaven.
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Je moet natuurlijk niet het kind met het badwater weggooien. Er is in de Bijbel sprake van een typologie. Het offer van Izak wijst naar Christus, dat is onmiskenbaar. Maar men slaat vaak door en gaat allegoriseren. Dan betekent alles ineens iets. Dat kan tot hele potsierlijke situaties leiden, waar predikanten "de grootste onzin uitkramen, ja soms zelfs zichzelf klem praten tijdens de preek.

W.b. het Hooglied heb ik pas een predikant horen uitleggen dat men het vergeestelijkt heeft omdat men geen raad wist met de onbevangen erotische beschrijvingen die de bruidegom van zijn bruid geeft. Het plaatje is heel grappig, het zullen wel typisch joodse vergelijkingen en metaforen zijn. Ik voor mij denk niet dat mijn vrouw zich gestreeld voelt als ik d'r haar vergelijk met een kudde schapen. Maar moeten we dit als een allegorie lezen? Ik weet het niet. Ik denk dat er hier ook vergelijkingen te trekken zijn, maar dat we moeten oppassen voor een 1 op 1-vergelijking.

Mooi voorbeeld van een 'goede' en een 'ingelegde'preek' hoorde ik rond de kerstdagen. 's Morgens ging ik in mijn eigen gemeente ter kerke, waar een gastpredikant uit een naburige gemeente preekte. Het ging over Zacharias, en de prediker deed uit de doeken wat Zacharias allemaal beleefd had in zijn stomme periode. Hoewel hij best mooie dingen zei over het geestelijk leven, kon ik ze in dat specifieke hoofdstuk nou niet echt terugvinden. Zacharias zal best in de schuld gekomen zijn over zijn ongeloof, maar het staat er niet. 's Middags kerkte ik in een gemeente van een ander kerkverband en daar preekte een bekende emeritus hoogleraar. Over dezelfde tekst. Hij legde uit dat Zacharias in zijn stomme periode heel veel geleerd had over het verbond vanuit het Oude Testament. Want, zei de eminente prof, kijk maar eens naar zijn Lofzang. Denk je dat iedere willekeurige priester dat zomaar uit zijn mouw kon schudden? Nee, daar moet hij uitgebreid over nagedacht hebben en diep in ingeleid zijn. Het was een hele andere preek, waarin de ene tekst met de andere aangevuld werd. Een heel verschil met die morgen!
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

O ja, wat Ds. Moerkerken betreft, dat verhaal kan ik wel plaatsen.

Een predikant vertelde eens dat hij op de Th. S. van de GG geleerd had nooit langer dan één preek over één hoofdstuk van Ruth te doen. Anders ging je te diep vergeestelijken.

Ik ken predikanten die maanden kunnen preken over het boekje Ruth. Die zal Ds. Moerkerken dan ook wel kennen. Hij zelf is niet vies van vergeestelijken, maar sommige dingen zullen ook hem wel te bar zijn. Je hebt altijd baas boven baas.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door memento
Die uitleggingen die je noemt zijn geen inlegkunde hoor, maar er zijn ook bekwame commentatoren die betreffende uitleggingen gaven.
....vermoeid waren van het ceremoniele werk....
england

Bericht door england »

Idd, Gerrit. wat dacht je van vermoeid zijn van alle regels en geboden,van het preken tegen alle andersdenkenden,van de angst van je vergissen, van de angst niet bekommerd genoeg te zijn, van de angst zelf begonnen te zijn, van....
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door england
Idd, Gerrit. wat dacht je van vermoeid zijn van alle regels en geboden,van het preken tegen alle andersdenkenden,van de angst van je vergissen, van de angst niet bekommerd genoeg te zijn, van de angst zelf begonnen te zijn, van....
Ik was eens met een ouderling op huisbezoek bij een oudere man, die door kanker aan het eind van zijn leven was gekomen. Toen ik de desbetreffende tekst zei, sprong deze ouderling er direct op in: 'ja maar, dan moet je eerst vermoeid en belast zijn'
Terwijl die ernstig zieke man daar zeer vermoied en belast zat te wezen en met de naderende dood voor ogen zag dat hij een Verlosser nodig had. En weer werd er een drempel opgeworpen.....
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door england
Ik was eens met een ouderling op huisbezoek bij een oudere man, die door kanker aan het eind van zijn leven was gekomen. Toen ik de desbetreffende tekst zei, sprong deze ouderling er direct op in: 'ja maar, dan moet je eerst vermoeid en belast zijn'
Terwijl die ernstig zieke man daar zeer vermoied en belast zat te wezen en met de naderende dood voor ogen zag dat hij een Verlosser nodig had. En weer werd er een drempel opgeworpen.....
Om te janken, en dat meen ik uit de grond van mijn hart.
england

Bericht door england »

Ja, erg is dat he? Zelf denk ik aan mijn opa. Ik wist dat toen niet natuurlijk, maar dat hoorde ik later van mijn moeder. Ik was er zo verdrietig om!
Ik weet dat er vaak gezeldschappen werden gehouden bij mijn opa, maar verder weet ik het ook niet.
Maar nu bleek dat tegen het eind van zijn leven hij meende dat Hebreeen 6 vers 6 op hem betrekking had... BNiemand die hem pastorale zorg gaf...
england

Bericht door england »

JA, jij mag je handjes dichtknijpen, Maninne!
Laten we hopen dat hij niet ook naar Canada vertrekt...! Wees er maar zuinig op!
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Oorspronkelijk gepost door bjdendekker
Je moet natuurlijk niet het kind met het badwater weggooien. Er is in de Bijbel sprake van een typologie. Het offer van Izak wijst naar Christus, dat is onmiskenbaar. Maar men slaat vaak door en gaat allegoriseren. Dan betekent alles ineens iets. Dat kan tot hele potsierlijke situaties leiden, waar predikanten "de grootste onzin uitkramen, ja soms zelfs zichzelf klem praten tijdens de preek.

W.b. het Hooglied heb ik pas een predikant horen uitleggen dat men het vergeestelijkt heeft omdat men geen raad wist met de onbevangen erotische beschrijvingen die de bruidegom van zijn bruid geeft. Het plaatje is heel grappig, het zullen wel typisch joodse vergelijkingen en metaforen zijn. Ik voor mij denk niet dat mijn vrouw zich gestreeld voelt als ik d'r haar vergelijk met een kudde schapen. Maar moeten we dit als een allegorie lezen? Ik weet het niet. Ik denk dat er hier ook vergelijkingen te trekken zijn, maar dat we moeten oppassen voor een 1 op 1-vergelijking.
Ik ben het in grote delen met je eens. Echter een opmerking over het verhaal uit Gen. 22.
Het boek Genesis is toch wel een heel apart boek. Het is natuurlijk allereerst een Joods boek, wat wij met de bril van een christen lezen. Dat is voor ons vrijwel onmogelijk om dat anders te doen. Toch wil ik een poging wagen.

Het verhaal waar het hier over gaat is de climax uit het verhalencomplex over Abraham. Dat verhaal maakt ons deelgenoot van de lessen die God leert aan een man die helemaal ingekaderd is in heidens denken. God neemt hem als Zijn kind bij de hand en leert hem onderweg allerlei rare heidense denkbeelden af. Die zijn Abraham in de eerste instantie niet kwalijk te nemen. Bijvoorbeeld het denkbeeld dat een god gebonden is aan een land. Of als je geen kinderen hebt dan neem je een slavin verwekt een kind,wat vervolgens geboren wordt tussen de benen van je vrouw, een soort draagmoederschap dus (Abraham was best modern dus). En wat dacht je van kinderoffers. Ze waren aan de orde van de dag. De vruchtbaarheidsgoden van de Kanaänieten offerden vaak hun eerstgeborene aan de goden.
Als God dit dan aan Abraham vraagt is dat eigenlijk niet eens zo gek, zelfs heel normaal!!! voor de goden van die tijd. In ieder geval voor de goden van het land Kanaän. Het is denk ik een van meest ergerlijke zonden waarom God hen uiteindelijk wilde uitroeien.
Ik vind het een van de meest bijzondere verhalen in de bijbel. God brengt Abraham en zijn kinderen een bijzonder duidelijke les bij, die eeuwen in de volksverhalen door wordt verteld! Het blijft zo ontzettend goed hangen, dat het voor eens en voor altijd duidelijk is dat God geen kinderoffers wil! Wat is God genadig in vergelijking met al die goden rondom. De God van het OT een God van toorn. Nee, nee en nog eens nee. Hij is de God die mensen liefheeft! Hij koelt Zijn toorn en Zijn grimmigheid niet op Abraham en niet op ons. Hij gaat zelfs nog een stap verder, Hij offert wel Zijn eigen zoon.
Ik vraag me dus af of je hier wel van typologie kunt spreken. Dit verhaal is namelijk het tegenovergestelde van wat God doet. Abraham mag zijn zoon niet offeren, God doet het wel.

Dan nog iets over het Hooglied. Omdat dit zo’n ontzettend erotisch boek is, gaat men al heel gauw op de toer van de allegorie. Ik denk echter dat je het boek beter kan laten staan zoals ook de joden het lezen. Die zeggen ervan dat je het niet moet lezen voor je dertig bent.
Zouden wij het juist niet zo moeten lezen en dan gebruiken in het kader van huwelijksverdieping. We kunnen er veel van leren van hoe God graag ziet dat wij als man en vrouw met elkaar omgaan.
En Memento, poëtische taal is niet bedoeld om daar letterlijke plaatjes van te maken. Je laat daarmee zien dat geen enkele waardering op kunt brengen voor dichtkunst. En dat lijkt me nu juist niet de bedoeling. Alles zeggen in platte logische tekst kan altijd nog!
<>< A Dieu
De theoloog
memento

Bericht door memento »

En Memento, poëtische taal is niet bedoeld om daar letterlijke plaatjes van te maken. Je laat daarmee zien dat geen enkele waardering op kunt brengen voor dichtkunst. En dat lijkt me nu juist niet de bedoeling. Alles zeggen in platte logische tekst kan altijd nog!
Kom kom, theoloog, niet álles serieus nemen (een geintje moet kunnen toch?)...

Dat de Joden het boek Hooglied letterlijk lazen durf ik niet zo stellig te zeggen. In de Talmud (of Misdrah, of hoe die verzameling van joodse commentaren ook mag heten (ben ff de naam kwijt)), komen meerdere uitleggingen aan bod. Ik heb ze helaas niet in mijn bezit (zijn nogal prijzig die boeken), en weinig bibliotheken hebben ze (dwz: met vertaling, mijn kennis van hebreeuws is nihil), anders zou ik wat voorbeelden kunnen geven.

Daarbij, theoloog, vraag ik me af waarom je van de traditionele exegese van genoemde plaatsen wilt afwijken? Mijn wantrouwen is voornamelijk omdat veel schriftuitleggers die op betreffende plaatsen afwijken, ook op plaatsen van meer dogmatische betekenis afwijken van de gebruikelijke uitleggingen van de reformatoren. En waar dat toe leidt: zie de gereformeerde kerk, wat daar nog van over is...
Plaats reactie