Huisgodsdienst

Egbert

Bericht door Egbert »

Dag allemaal, wij gebruiken thuis al jaren de boekjes van 'om het woord' van uitgeverij groen. dit zijn goed behandelbare vragen rondom een gedeelte uit de Bijbel. voor verschillende leeftijdsgroepen. Heel goed te doen voor een gezin met kinderen. Wordt naar mijn smaak en mening te weinig aandacht aan gegeven.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Is huisgodsdienst meer dan twee/drie keer per dag bijbellezen en bidden voor je eten en zondags napraten over de prediking? Zoals dit in de meeste gezinnen gebeurt?
Billy

Bericht door Billy »

Wordt er nog wel eens gezongen bij het orgel in onze gezinnen?

Vroeger zongen wij thuis altijd bij het orgel zondags maar ook wel eens doordeweeks s'avonds meestal in de wintermaanden.

Echter nu heb ik geen orgel meer in mijn huis dus nu jubel ik wat met een CD mee. :$ :$ :$
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Huisgodsdienst doe je thuis (is wel logisch denk ik ;) ). Het is twee/drie keer lezen ja, en meestal napraten.
wordt er nog wel eens gezongen bij het orgel in onze gezinnen?
Jazeker! Dat gebeurt in Zeeland nog aardig vaak :)!

Groetjes,
Lieneke
Lecram

Bericht door Lecram »

Nee, zingen bij het orgel niet. We hebben zo'n apparaat niet en als we er een zouden hebben, kan niemand van ons erop spelen.

Maar zingen aan tafel na het eten wel. Het versje wat op school geleerd moet worden bijvoorbeeld. Grappig om te zien hoe een ventje van 3 al volop meezingt over "Joses" (Joses zoekt zijn gjote bjoejs) of de "ajjuk" (het watej steeg omhoog).

[Edited on 3/8/02 by Lecram]
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Onze huisgodsdienst speelt zich, behalve de traditionele maaltijdsbijbellezingen, voornamelijk rond onze kinderen (2 en 4) af.

We brengen onze kinderen altijd samen naar bed. Voor het slapengaan leest mijn vrouw eerst Jip en Janneke voor (dat hoort nog niet bij de huisgodsdienst maar wel bij het gezellige slapengaanritueel), daarna een hoofdstukje uit de Zelfleesbijbel van Vrouwke Klapwijk. We zingen eerst Ik ga slapen ik bne moe, dan het lied vna de week wat onze oudste voor school moet leren, een verzoeknummer van de jongste, en vaak nog een of twee verzoeknummers. Als ik op moet passen zing ik nog wat extra's als vervanging van de kinderbijbel. Tenslotte bespreken we waar we voor moeten bidden/danken en bidden we een vrij gebed met de jongens.

Als de kinderen naar bed zijn luisteren we vaak nog een preek samen, vaak van Ds. H.G. Koekkoek, die duren een half uurrje en zijn heel kernachtig, en we sluiten de dag af met een dagboekje van McCheyne. Stille tijd doen we afzonderlijk.

Vooral dat met de kinderen ervaren we als heel fijn.
herman hol

Bericht door herman hol »

zingen bij orgel doen wij regelmatig samen dat is best fijn, samen goede boeken lezen en elkaar wat voorlezen als je wat aanspreekt dat is echt heel fijn
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Ik vond zingen bij het orgel vroeger nooit zoveel aan. Het was zo verplicht meedoen. Bij mijn vrouw thuis zongen ze vroeger aan tafel op zondag. Ze hadden 12 kinderen, die allemaal een versje op moesten geven. Plus twee ouders, plus op een gegeven moment een aantal aanhang. Daar kreeg je wel een houten bips van.

Je moet wel tijd en wijze weten, anders bewerk je het tegendeel van wat je wilt bereiken.
caprice

Bericht door caprice »

Oorspronkelijk gepost door Toehoorder
Wat is jullie standpunt over huisgodsdienst??

Ik zelf ben een hartelijk voorstander (puritein). Wie van jullie doet thuis aan huisgodsdienst?? Graag reacties
Huisgodsdienst is eigenlijk onmisbaar in elk gezin. Het kan stimuleren om meer met geestelijke zaken bezig te zijn.

Bij ons thuis komt dit naast het bijbellezen en gebed voor en na het eten vooral op zondag naar voren. 's Ochtends uit de kerk wordt er wel over de preek nagepraat, maar er zijn ook gesprekken over andere zaken die met godsdienst te maken hebben. 's Middags lezen we ter voorbereiding op de cathechismuspreek een boekje wat het eenvoudig uitlegt voor de jongere kinderen.
's Avonds na het eten leest mijn vader voor uit een boek. Nu zijn we in de Christenreis van John Bunyan bezig. Daarna zingen we psalmen (met orgel).

Dit moet echter niet het enige zijn waar we ons bezig mee moeten houden. We moeten ook persoonlijk bijbelstudie doen, boeken lezen en bidden. Dat is misschien nog wel belangrijker.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie